با پذیرش آیین مسیحیت از سوی امپراطوری روم و قدرت یافتن کلیسا، دوره هزار سالهای آغاز گشت که ویژگی بارز آن، ایجاد فضای فکری یک سویه مسیحیبود. با معرفی عقاید مسیحیت به عنوان آراء رسمی و پذیرفته شده، باب نظریه پردازی و تعاطی و تبادل افکار بر روی دانشوران بسته شد. یکی از پیامدهای همین رخداد تاریخی، تعطیل شدن مدارس و دانشگاههای یونان و اسکندریه به وسیله امپراطور روم و پراکنده شدن ارباب علوم و خواهندگان دانش از این دو مرکز علمی بود.این واقعه ریشه ناهماهنگی افکار فلسفی با عقاید مسیحی داشت.
از سوی دیگر با تلاشهای فراوان دانشمندان در دو حوزه فکری یونان و اسکندریه، بسیاری از آراء علمی و دین پژوهی یونان، در اذهان جا گرفته بود. این جو فکری حاکم و تلاقی سه فرهنگ مسیحی، یهودی و یونانی، رهیافت نوینی را در دین پژوهی تطبیقی پایهریزی کرد. فلاسفهای همچون آگوستین و توماس آکوئیناس در مهد مسیحیت، عقاید آن آیین را در قالب فلسفی یونانی به اذهان فلسفه پسند آن دوران خوراندند و بدین وسیله گام مهمی در پیشبرد سیر دین پژوهشی در غرب برداشتند.
ویژگی این نظام دین پژوهی این بود که افکار فلسفی و علمی یونان را بهابزاری برای اثبات حقانیت آیین مسیحیت و عقاید و احکام آن بدل کرد. هر آنچه توانایی تبیین و توجیه «چرایی» عقاید مسیحی را داشت، مقبول واقع شد و آنچه ازچنین ویژگی برخوردار نبود طرد و نفی شد. افزون بر افکار فلسفی، رفته رفته کلیهآراء علمی یونان به شکل پشتوانه عظیمی برای تبلیغ مسیحیت در آمد و با اصول و ریشه مسیحی گری پیوند خورد، بطوری که این آرا، عقاید مذهبی محسوب شد، وکلیسا مخالفان را بشدت آزار میکرد.
بهطور کلی در قرون وسطی ، الهیات از دو عامل نقل و عقل بهره میجست و این دودر جهت استحکام پایههای مسیحیت آمیخته شده بود. اما در این میان عقل دردرجه دوم اهمیت قرار داشت و در حقیقت وسیله توجیه نقل محسوب میشد. ازاین رو هر گاه عقیدهای مذهبی با توجیهات عقلی قابل تبیین نبود با این استدلال کهعقل توانایی درک نقل را ندارد، آن رای و عقیده پذیرفته میشد.
منابع
ایان باربور، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، ص 152 تا 278
محمدعلی فروغی، سیرحکمت در اروپا، ص 15 به بعد
اصول فلسفه و روش رئالیسم، بدایة الحکمه و نهایة الحکمه و المیزان ج 8، ص 299 و ج 16، ص 260-178
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد