موفق ترین جت مسافری جهان
یک از ویژگیهای مدیریت خوب این است که از موفقیتهای خود راضی نباشید و همیشه سعی در پیشرفت داشته باشید . در بویینگ با وجود موفقیت نسبی 707 و موفقیت عظیم 727 مدیران این کمپانی به فکر تولید هواپیمایی با گنجایش 55 تا 125 نفر مسافر که قابلیت پرواز در باندهای غیر آسفالت را نیز داشته باشد افتادند . هدف اصلی پروژه 737 مقابله با هواپیمایDC-9 شرکت داگلاس بود . شرکتهای هوایی قابلیت هضم سه نوع هواپیمای جدید بویینگ را در این مدت کوتاه نداشتند و نزدیک بود که این پروژه بویینگ ملغی شود ولی سفارش به موقع لوفت هانزا مدیران بویینگ را امیدوار کرد و دستور ساخت 737 صادر شد . علیرغم رکود اولیه این پروژه از سال 1967 تا 1984 تعداد هزار و صد فروند بویینگ 737 تولید شد . در اواخر دهه هفتاد کمپانی مک دانل داگلاس با طولانی کردن بدنه هواپیمای DC-9 و کارگزاری دستگاههای دیجیتالی در کابین خلبان عمر تازه ای به این پروژه قدیمی داد . بویینگ نیز به نوبه خود تصمیم به بهینه سازی 200- 737 و همتا کردن آن با استانداردهای پروازی جدید گرفت . بدنه طولانی تر و موتورهای نسل جدید و کم مصرف CFM6-3B و کابین خلبان تمام دیجیتال از مختصات بویینگ 300- 737 می باشد . از سال 1982 تعداد 900 فروند از این نوع مدل ساخته شده است . بویینگ برای مقابله با ارباس
A-320 بویینگ ******400- 737 ********را که با گنجایش 160 نفر مسافر بزرگترین نوع 737 است ارائه داده است . پنج مدل( (737-100/200/300/400/500که بالغ بر2200 فروند می شوند در حال حاضر در پنج قاره دنیا در مسیرهای کوتاه تا متوسط مشغول پرواز هستند . تولید این هواپیما از سال 1966 آغاز شد و مدلهای 300 و 400 و 500 آن هنوز ساخته می شوند . به سبب سفارشات فراوان انتظار می رود که خط تولید 737 تا سالهای سال به کار خود ادامه دهد . بویینگ 737 بدون شک موفق ترین و پرفروش ترین پروژه تاریخ هواپیمایی می باشد .
موتور: 2 موتور توربوفن پرات اندویتنیCFM6-3با قدرت 22000پاوند رانش
سرعت:حداکثر سرعت970 کیلومتر در ساعت
برد:4000کیلومتر
وزن:خالی32000Kg-حداکثر وزن هنگام بلند شدن64000Kg
سقف پرواز:36000پا
حداکثر گنجایش:140 نفر
تعداد ساخته شده:2200 فروند(خط تولید هنوز دایر است.)