لطفا نظر خود را در این صفحه مرقوم بفرمایید.
:
رحمت الله محرابی
نحوه گسترش و مشارکت جامعه دانش آموزی در این دانشنامه
لطفا در رابطه با سوالات ذیل توضیح دهید :
- نحوه مشارکت دانش آموزان در دانشنامه چگونه است؟
- گسترش مطالب درچه زمینه هایی خواهد بود؟
- باید در چه سطح علمی باشم تا بتوانم در این دانشنامه مشارکت کنم؟
مشارکت دانش آموزان
- دانش آموزان می توانند از دانشنامه به عنوان یک مرجع علمی برای تحقیق استفاده کنند .
- دانش آموزان می توانند در بحث های مربوط به هر صفحه شرکت کنند.
- دانش آموزان می توانند با تولید کنندگان محتوا و افراد متخصص مستقیما ارتباط برقرار کنند. ( از طریق صفحه ی خانگی افراد)
- دانش آموزان می توانند نیازهای خود را که در دانشنامه وجود ندارد اعلام کنند تا به آن اضافه شود.( از طریق صفحات با بیشترین درخواست)
- دانش آموزان می توانند با مراجع معتبر و به روز جهان از طریق بخش "همچنین ببینید " آشنا شوند.
- دانش آموزان می توانند روند به روز شدن و گسترش مباحث را در تاریخچه ی هر صفحه ببیند.
گسترش مطالب درچه زمینه هایی خواهد بود؟
- مطالب دانشنامه با رویکرد گسترش اطلاعات تهیه شده است و هدف صرفا آموزشی را دنبال نمی کند.
- هر آنچه می تواند در یک دانشنامه یا دایره المعارف جا گیرد در دانشنامه مطرح می شود.
- محدودیتی از لحاظ رشته و مباحث مطرح شده نیست.( دانشنامه باید به جایی برسد که نتیجه ی هیچ جستجویی منفی نباشد)
- به روز بودن محتوای دانشنامه ضروری است ( این موضوع توسط گروههای تولید محتوا پیگیری می شود)
- مطالب جانبی و مباحثی که صحت و سقم علمی آنها ثابت نشده است در صفحات بحث یا انجمن ها مطرح می شود.
باید در چه سطح علمی باشم تا بتوانم در این دانشنامه مشارکت کنم؟
- دانشنامه حاوی یکسری اطلاعات کلی در مورد موضوعات مختلف است که می تواند مورد استفاده دانش آموزان دبیرستانی و معلمین قرار گیرد.
- چون دانشنامه جنبه دایره المعارف دارد، قرار دادن تعاریف عمومی و کلی اجتناب ناپذیر است ولی می توان از بالا بودن سطح مطالب در صفحات بحث یا انجمنها کاست.
- می توان موضوعات را با رویکردهای گوناگون عرضه کرد مثل تهیه نمونه ها و مثالهای کاربردی، رجوع دادن کاربر به بازیهای علمی، آزمایشگاه های تحت وب و .....
- از لغتنامه دهخدا به عنوان یک نمونه می توان ایده گرفت که ابتدا تعاریف کلی مطرح می شود و سپس مطلب با مثالهای گوناگون و کاربردی تشریح می شود.