منو
 صفحه های تصادفی
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فصل سیزدهم، شورای عالی امنیت
هر بار یک کار مهم انجام دهید
واژگان علوم جانوری
رادیو نجوم
ضرب داخلی(المپیاد)
ابوبکر صاعدی علی
درس نقشه کشی تاسیسات
هواپیماهای مدار گریز
موضع و تاکتیک دروازه بان
ذوالفقار؛ شمشیر آسمانی
 کاربر Online
429 کاربر online

ایان باربور و نقد پلورالیسم دینی

تازه کردن چاپ
(cached)

با توجه به تعارضها و ناسازگاریهای عقیدتی در میان ادیان و بیشتر از آن تفاوتها و تعارضهایی که در زمینه آداب و مناسک و عبادات و سنن مربوط به روش عملی زندگی وجود دارد ، چگونه می توان همگی را حق دانست، و ایمان و عمل به آنها را بون استثنا مایه سعادت و رستگاری بشر قلمداد کرد.

ایان باربور در این باره می نویسد:


نظریه وحدت ادیان ، تفاوتهای معتنابهی را که پیروان هر دین در مورد آنها به حق اصرار می ورزند ، نادیده می گیرد ، فی المثل می توان به این اعتقاد ادیان غربی که تاریخ را عرصه فعالیت مایشاء خداوند می دانند ، به عنوان موردی که نقطه مقابل ادیان شرقی است که خصلت غیر تاریخی دارند ، اشاره کرد. مورد دیگر این است که ادیان عالم بحران بشر را همه به یکسان باز نمی شناسند، از نظر آیین بودا و آیین هندو ، خود نفس است که مایه دردسر است و انسان باید با دست شستن از امیال و عواطف ، یا وانهادن هویت خویش و غرقه شدن در لاهویت ، از شر نفس بگریزد. از نظر مسیحیت خویش اندیشی و هوای نفس است ، نه خود نفس، که مایه دردسر است، و مهر به خداوند و انسان، پیمان راستیتی است که هر فرد باید به انجام رساند. با توجه به این تفاوتهای متنابه در مفاهیم اصلی و اساسی است که به سادگی نمی توان از وحدت مطلقه ادیان دم زد.

منبع

  • ایان باربور ، علم ودین ، ص 273


تعداد بازدید ها: 8974


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..