ابوجارود میگوید:
حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود: این مردم (
اهل سنت ) درباره
امام حسن و
امام حسین علیهما السلام چه میگویند؟
من گفتم اینها فرزندی آنها را نسبت به رسول خدا انکار میکنند و میگویند به آنها « یابن رسول الله » نباید گفت.
حضرت باقر فرمود شما چه جوابی به آنها میدهید؟ عرض کردم با آنها به این آیه قرآن (سوره انعام آیه 84و85) بحث میکنیم که میفرماید: از فرزندان
حضرت ابراهیم،
داوود است و
سلیمان و. . . و
عیسی.
دلیل دیگر ما هم
آیه مباهله؛ (سوره آل عمران/آیه 61) است که میفرماید: این آیه خطاب به رسول الله است که: به نصاری بگو بیایید با هم مباهله کنیم تا راستگو از دروغگو متمایز شود و برای مباهله ما فرزندانمان را میآوریم و شما هم فرزندانتان را. . . و همه مفسرین از
شیعه و سنی نوشتهاند که رسول خدا برای مباهله، امام حسن و امام حسین علیهما السلام را به عنوان فرزندان خودش به وعدهگاه برد.
امام باقر علیه السلام فرمود: « خوب جواب این آیه را چه می گویند؟»
عرض کردم اهل سنت میگویند: « بله فرزند دختر جزء فرزندان انسان است ولی فرزند صلبی که نیست. »
امام باقر علیه السلام فرمود: به خدا قسم ای ابی جارود، من از کتاب خدا آیهای برای تو قرائت میکنم که امام حسن و امام حسین علیهما السلام را فرزندان صلبی رسول خدا نام میبرد و این استدلال را رد نمیکند مگر کافران.
خدای تعالی میفرماید:
حرمت علیکم امهاتکم. . و حلائل ابناءکم الذین من اصلابکم؛(سوره نساء- آیه 22)؛ (یعنی ازدواج با مادر و دختر و. . . بر شما حرام است و نیز ازدواج با عروس، همسر فرزندانتان که از صلب شما هستند حرام میباشد. . . )؛ ای ابی جارود، از اینها بپرس آیا بر رسول خدا جایز است که با همسر امام حسن و یا همسر امام حسین، ازدواج کند؟
اگر بگویند بله دروغ گفتهاند، و اگر بگویند نه جایز نیست، معلوم میشود آن دو فرزندان صلبی رسول خدا هستند و علت حرمت ازدواج با زنهای آنها هم همین است. (یعنی اگر امام حسن و امام حسین علیهماالسلام فرزندان صلبی رسول خدا نباشند، دیگر مشمول آن آیه نمیشوند و باید ازدواج رسول خدا با همسر آنها جایز باشد ولی به اتفاق شیعه و سنی این ازدواج جایز نیست و سیره همه مسلمانها از صدر اسلام تا به حال چنین بود که همسر فرزندان دخترشان را عروس خودشان میدانستند و بر آنها محرم بودهاند و ازدواج با آنها را حرام میشمردند.)
نکته دیگر اینکه برای کلمه «
کوثر » معانی زیادی نقل شده ولی چون ابتر به معنای قطع شده از نسل است لذا باید گفت مراد از کوثر، فقط همان کثرت اولاد است؛ و اگر اینطور نباشد جمله« ان شانئک هوالابتر» بی معنا میشود. بنابراین خداوند به رسول خدا اطمینان خاطر میدهد که اولادش زیاد خواهند شد و ما میدانیم اولاد رسول الله فقط از طریق فاطمه علیهاسلاماند. پس این آیه دلالت دارد که
اولاد فاطمه، اولاد رسول الله هستند.
منابع:
- بحارالانوار، ج 43، ص 232، ح 8.
- المیزان/ 20/521 و 522.