منو
 صفحه های تصادفی
اثر تابش بر ماده
ساختمان DNA
حسام الدوله شهریار پسر قارن
برکت آب وضوی امام جواد علیه السلام
دانستنیهایی در مورد کرمهای ضد آفتاب
روم اپیکوری
تفاوت «ولایت‏» با «وکالت‏»
اطلاعات و آگاهیهای تئوریک
ساختار سیستم عصبی پیرامونی
دین
 کاربر Online
386 کاربر online

امام باقر علیه السلام و استدلال بر اینکه حسنین فرزندان پیامبرند

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > شخصیتهای معاصر > بستگان
(cached)

ابوجارود می‏گوید: حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود: این مردم ( اهل سنت ) درباره امام حسن و امام حسین علیهما السلام چه می‏گویند؟
من گفتم اینها فرزندی آنها را نسبت به رسول خدا انکار می‏کنند و می‏گویند به آنها « یابن رسول الله » نباید گفت.
حضرت باقر فرمود شما چه جوابی به آنها می‏دهید؟ عرض کردم با آنها به این آیه قرآن (سوره انعام آیه 84و85) بحث می‏کنیم که می‏فرماید: از فرزندان حضرت ابراهیم، داوود است و سلیمان و. . . و عیسی.

دلیل دیگر ما هم آیه مباهله؛ (سوره آل عمران/آیه 61) است که می‏فرماید: این آیه خطاب به رسول الله است که: به نصاری بگو بیایید با هم مباهله کنیم تا راستگو از دروغگو متمایز شود و برای مباهله ما فرزندانمان را می‏آوریم و شما هم فرزندانتان را. . . و همه مفسرین از شیعه و سنی نوشته‏اند که رسول خدا برای مباهله، امام حسن و امام حسین علیهما السلام را به عنوان فرزندان خودش به وعده‏گاه برد.

امام باقر علیه السلام فرمود: « خوب جواب این آیه را چه می گویند؟»
عرض کردم اهل سنت می‏گویند: « بله فرزند دختر جزء فرزندان انسان است ولی فرزند صلبی که نیست. »
امام باقر علیه السلام فرمود: به خدا قسم ای ابی جارود، من از کتاب خدا آیه‏ای برای تو قرائت می‏کنم که امام حسن و امام حسین علیهما السلام را فرزندان صلبی رسول خدا نام می‏برد و این استدلال را رد نمی‏کند مگر کافران.

خدای تعالی می‏فرماید: حرمت علیکم امهاتکم. . و حلائل ابناءکم الذین من اصلابکم؛(سوره نساء- آیه 22)؛ (یعنی ازدواج با مادر و دختر و. . . بر شما حرام است و نیز ازدواج با عروس، همسر فرزندانتان که از صلب شما هستند حرام می‏باشد. . . )؛ ای ابی جارود، از اینها بپرس آیا بر رسول خدا جایز است که با همسر امام حسن و یا همسر امام حسین، ازدواج کند؟

اگر بگویند بله دروغ گفته‏اند، و اگر بگویند نه جایز نیست، معلوم می‏شود آن دو فرزندان صلبی رسول خدا هستند و علت حرمت ازدواج با زنهای آنها هم همین است. (یعنی اگر امام حسن و امام حسین علیهماالسلام فرزندان صلبی رسول خدا نباشند، دیگر مشمول آن آیه نمی‏شوند و باید ازدواج رسول خدا با همسر آنها جایز باشد ولی به اتفاق شیعه و سنی این ازدواج جایز نیست و سیره همه مسلمانها از صدر اسلام تا به حال چنین بود که همسر فرزندان دخترشان را عروس خودشان می‏دانستند و بر آنها محرم بوده‏اند و ازدواج با آنها را حرام می‏شمردند.)

نکته دیگر اینکه برای کلمه « کوثر » معانی زیادی نقل شده ولی چون ابتر به معنای قطع‏ شده از نسل است لذا باید گفت مراد از کوثر، فقط همان کثرت اولاد است؛ و اگر اینطور نباشد جمله« ان شانئک هوالابتر» بی معنا می‏شود. بنابراین خداوند به رسول خدا اطمینان خاطر می‏دهد که اولادش زیاد خواهند شد و ما می‏دانیم اولاد رسول الله فقط از طریق فاطمه علیهاسلام‏اند. پس این آیه دلالت دارد که اولاد فاطمه، اولاد رسول الله هستند.

منابع:

  • بحارالانوار، ج 43، ص 232، ح 8.
  • المیزان/ 20/521 و 522.


تعداد بازدید ها: 4746


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..