منو
 کاربر Online
361 کاربر online

الهیات

تازه کردن چاپ
(cached)

الهیات

درلغت کلمه اله اسم است از برای خدا یعنی خالق و رب و مالک و مدبر و عالم و جامع جمیع صفات کمال بدون اینکه تفرد یا تعدد در آن لحاظ شده باشد و اله به معنای معبود نیست بلکه مفهومش اعم از ربوبیت و خالقیت می باشد . چنانکه قرآن می فرماید: « لو کان فیهما آلهة الا الله لفسدتا، انبیاء ؛ 22 » . الهی یعنی خدایی و ربانی ، الوهیت مرکب از اله و یاء نسبت می باشد .

تعریف الهیات


الهیات یعنی آنچه مربوط به اله باشد و علم الهی یکی از اقسام حکمت می باشد چون حکمت شامل ریاضیات ، طبیعی ، و علم الهی می شود.علم الهی یعنی علم خداشناسی و علم الهی علم معرفت الله و مقربان حضرت اوست که به فرمان او اسباب دیگر موجودات شده اند چون عقل و نفوس و احکام و افعال ایشان ( لغت نامه دهخدا؛ واژه اله) . علم الهیات به معنای مصطلح و مفهوم عرف فلسفه و کلام ،مباحثی است مربوط به شناخت خدا و اثبات وجود باریتعالی و صفات جلال و جمال او، از صفات ثبوتیه و سلبیه و صفات ذات و فعل .

موضوع و مباحث الهیات


مباحث و مسائل علم الهی یکی از متون حکمت است ، حکمت الهی به معنی اعم حکمت مابعدالطبیعه است . علم اعلی شامل عقل و آثار آن در عالم جسمانی و روحانی ، واجب الوجود ، وحدانیت و نعوت جلال و فضل و عنایت او ، ماوراء الطبیعه می گرددو می توان گفت در الهیات از اثبات خدا و ادله ای که بر وجود او اقامه شده است و نیز صفات کمالیه او و افعال تکوینی و تشریعی او که بر حسب حکمت و لطف، صدور آن از او به اراده و اختیار واجب است، بحث می کنیم. و همچنین از سنتهای الهی در عالم خلقت و تکوین و عالم تشریع و تکلیف و نتایج و غایات افعال الهی و از افعالی که از او صادر نمی شود و عنایات عامه و خاصه او نسبت به بندگان بحث می کنیم. در این مفهوم تمام مباحث توحیدی ، نبوت و شرایع و فلسفه تشریع و معاد و هر چه از جنود غیبی و ظاهری اوست ، یعنی تمام علوم اسلامی وارد می شود.

سیر تاریخی علم الهیات


به لحاظ تاریخی علم الهیات از ابتدای زندگی بشر بوده است و در هر دینی عالمان دینی و مذهبی مطرح بوده اند و مردم در امور معنوی خویش به آنها مراجعه می کرده اند.و الهیات به معنای اخص در اسلام از ابتدای حیات دین اسلام شروع شده است وبه گواه تاریخ علی علیه‌السلام اولین عالم علم الهیات بعد از پیامبر اکرم بود چنانکه ابن ابی الحدید که از دانشمندان اهل سنت می باشد می نویسد: حکمت و بحث در امور الهی فن احدی از عرب نبود و در کوچک و بزرگ آنها سابقه نداشت و نخستین کس از عرب که در این علوم خوض کرد علی بود که مباحث دقیق توحید و عدل در سخنانش پراکنده است . (نهج البلاغه ابن ابی الحدید ؛ ج13 ؛شرح خطبه 231 ؛ص48) . در فلسفه ، علم الهیات به دو قسمت تقسیم می شود: الهیات به معنی اعم و الهیات به معنی اخص .

مطالب مرتبط



تعداد بازدید ها: 47788


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..