اطلاعات بیشتر پیرامون تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی میتواند بر حسب میزان دیجیتالی بودن سه عامل دخیل در مبادلات شامل:
1) محصول فروخته شده یا خدمات ارائه شده
2) فرآیند پردازش
3) چگونگی تحویل کالا یا خدمات (delivery)
اشکال گوناگونی به خود بگیرد.
محصول میتواند ملموس وعینی
physical ویا مجازی و رقومی
digital باشد. آژانس خدماتی واسط بین خریدار و فروشنده نیز میتواند وجود خارجی داشته باشد و یا اینکه محصول به صورت
online به مشتری عرضه شود. فرآیند پردازش اطلاعات مبادلات نیز میتواند به صورت
دیجیتال و یا غیر دیجیتال انجام پذیرد. این سه عامل یک مکعب 2*2*2 شامل 8 مکعب واحد بهوجود میآورد که هر یک از ابعاد آنها را یکی از این فاکتورها تشکیل میدهد. در
تجارت سنتی (traditional commerce) همهابعاد آن غیر دیجیتال هستند، در حالیکه در تجارت کاملا الکترونیکی (pure EC) همهی ابعاد دیجیتالی و رقومی هستند، دیگر مکعبها از ابعادی با ترکیبهای مختلف دیجیتالی و یا غیردیجیتالی تشکیل شدهاند. در صورتیکه تنها یکی از این ابعاد دیجیتالی باشد میتوان به آن تجارت الکترونیکی (partial EC) گفت اما نه تجارت کاملا الکترونیکی!! به عنوان مثال خرید یک کتاب از Amazon.com کاملا الکترونیکی به حساب نمیآید چون علاوه بر خود کتاب، تحویل آن نیز توسط شرکت
FedEX صورت میگیرد، در حالیکه خرید یک e-book یک مبادلهی کاملا الکترونیکی است، چون نوع کالا، فرآیند پرداخت و ارائهی آن به صورت الکترونیکی انجام میپذیرد.
بیشتر مبادلات تجارت الکترونیکی از طریق
اینترنت انجام میشود. اما همان طور که در تعریف تجارت الکترونیکی به آن اشاره شد می تواند از طریق هرشبکه ای مثل
LAN و یا
VAN و یا حتی روی یک دستگاه انجام پذیرد (مثل خرید نوشابه از دستگا ههای خاص با استفاده از کارت اعتباری).
شرکت های Click-and-mortar علاوه بر این که اساس عملکرد علاوه براین که اساس عملکرد آنها در دنیای غیر مجازی انجام میپذیرد، بعضی از اقدامات خود را به صورت الکترونیکی انجام میدهند. بیشتر موسسات در این دسته جای میگیرند.
منبع
کمیته فن آوری اطلاعات وزارت راه و ترابری
پیوندهای خارجی
همچنین ببینید