تاریخ در بینش و برداشت تاریخی
شیعه سه دوره دارد:
الف ـ دوره اول: که رهبری مردم برای نجات و کمال و
آزادی و قسط و
عدالت با
نبوت است.
ب ـ دوره دوم: که فصل پایان
نبوت است و دوران خاتمیت و آغاز امامت در این دوره رهبری مردم بدست نظام
امامت می افتد.
ج ـ دوره سوم: که از
غیبت امام آغاز می شود یعنی دوران غیبت بزرگ، رهبری و هدایت خلق و بسط
حکمت و استقرار عدالت و قسط یعنی آنچه که
رسالت نبوت و امامت بود به عهده علم است. اما نه به عنوان دانستن مجموعه ای از اطلاعات علمی که دیگران نمی دانند، بلکه معنی آگاهی بی شبیه به آن آگاهی که پیامبران می بخشند.