احتجاج أمیرالمؤمنین علیه السّلام با منافقین به آیة ولایت
از طبرسیّ در «احتجاج» همچنین در حدیث أمیرالمؤمنین علیه السّلام وارد است که: منافقین به رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم گفتند: آیا از احکام و تکالیف پروردگار تو بر ما، غیر از آنچه تا به حال نازل شده و واجب و لازم گردیده است. چیز دیگری هم هست که خدا آن را واجب کند؛ و چون آن را ذکر کند نفوس ما آرام گیرد و میدانیم که دیگر تکلیفی و واجبی و فریضهای نیست ؟!
خداوند این آیه را نازل کرد:
«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ» یَعْنِی الوَلاَیَةَ، فَأنزَلَ اللهُ «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ». و لَیْسَ بَیْنَ الاُمَّةِ خِلاَفٌ أنَّهُ لَمْ یُؤتِ الزَّکَوةَ یَؤمَئِذٍ وَ هُوَ رَاکِعٌ غَیْرُ رَجُلٍ وَاحِدٍ لَوْ ذَکِرَ اسْمُهُ فِی الکِتَابِ لاَ سُقِطَ مَعَ مَا اسْقِطَ مِن ذِکْرِهِ؛ وَ هَذَا وَ مَا أشْبَهَهُ مِنَ الرُّمُوزِ الَّتی ذَکَرْتُ لَکَ ثُبُوتَهَا فِی الکِتابِ لِیَجْهَلَ مَعْنَاهَا المُحَرِّفُونَ فَیَبْلُغَ إلَیْکَ وَ إلَی أمْثَالِکَ؛ وَ عِندَ ذَلکَ قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ:
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاْءِسْلَـ'مُ دِیناً».
«بگو (ای پیغمبر) من شما را به یک چیز اندرز میدهم ـ و آن
ولایت است ـ و خداوند آیة ولایت
( إِنَّمَا وَلیُّکُمُ اللَهُ وَ رَسُولُهُ) را فرستاد. و در بین جمیع امّت هیچ خلافی نیست در اینکه در میان همة مسلمانان غیر از مرد واحدی هیچکس در حال رکوع زکات نداده است، که اگر هر آینه نام او در قرآن ذکر میشد، از بیان و ذکرش صَرف نظر میشد با آن چیزهایی که صرف نظر شده است.
و این مسأله و اشباه این مسأله، از رموزی است که برای تو ذکر کردم که در کتاب خدا ثابت است، (و این مطالب در قرآن به طور رمز گفته شده) تا اهل تحریف که در معنای آیات دخالت میکنند و در مسیر غیر واقع قرار میدهند آن معانی را نفهمند و در نتیجه آن حقایق به تو و امثال تو برسد، و اینجاست که خداوند عزّوجلّ فرموده:
الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُم دِینَکُم وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاْءِسْلَـامَ دِیناً
«من امروز دین شما را برای شما کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و پسندیدم برای شما که: دین اسلام، دین شما باشد».
در اینجا سیّد هاشم بحرانی میگوید: برای عظمت و اهمیّت این مطلب همین بس است که حضرت امام علیّ الهادیّ علیه السّلام نقل اجماع فرموده است؛ و آن اینکه این آیه در شأن أمیرالمؤمنین علیه السّلام نازل شده است و گفتار او حجّت است و مزیدی بر آن حجّیّت نیست.
باری حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام و سائر أئمّه طاهرین علیهم السّلام در موارد کثیرهای به آیة ولایت و اعطاء انگشتری، احتجاج نموده، و در مقام مباحثه با منکر و مدّعی، آن را به عنوان شاهد و دلیل ذکر کردهاند. و هیچگاه از هیچکس دیده نشده است که انکار کند؛ و دلالت آیه را بر ولایت أمیرالمؤمنین منکر شود.
از جمله آنکه طبرسی آورده است که: در یوم شُوری، حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام با اصحاب شوری: ( زُبَیر و طَلحد و عُثمان و سَعد و عُبدُالرحمن) در ضمن مُناشده واحتجاج مفصّلی که نمودند، احتجاج به آیة ولایت کردند:
قالَ: نَشَدُتُکُمْ بِاللَهِ: هَلْ فِیکُمُ أحَدٌ نَزَلَتْ فِیهِ هَذِهِ آلایةٌ: إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ» غیری ؟! قالوا: لا.
«حضرت فرمود: شما را به خدا قسم: آیا غیر از من، در میان شما کسی هست که آیه ولایت درباره او فرود آمده باشد؛ گفتند نه.»