نگرش کلی
فهم درست
آموزش و پرورش رسمی آموزشگاهی ، موقعی امکانپذیر است که واقعیت امر آموزش و پرورش را در وسیعترین معنای آن ، مسئولیت جامعه تلقی کنیم. در آن صورت ، روشن خواهد شد که هر آنچه در زندگی اجتماعی اتفاق میافتد آکنده از امکانات و نجربههای آموزشی و پرورشی است. از این رو ، اذعان کرد که حتی در شرایط پیچیده جامعه امروز ، علی رغم وجود مدرسه به عنوان کارگزار خاص آموزش و پرورش ، بسیاری از کارکردهای مهم آموزش و پرورش ، در موقعیتهای اجتماعی گوناگون ، ضمن تجربههای زندگی روزمره جامه عمل میپوشند.
آموزش و پرورش پیش از مدرسه
آموزش و پرورش هر فردی با تولد ، یا حتی پیش از آن ، شروع میشود و در سراسر زندگی ادامه مییابد.
مدرسه ، بخشی از تمامیت این تجربه را تشکیل میدهد. هر کودک ، پیش از مدرسه ، حداقل دارای شش سال تجربه زندگی در
خانه ،
کوچه ،
محله ،
بازار ،
خیابانها ،
پارکها ، و شهر و پیرامون شهر است. با والدین ، برادر و خواهر، دوستان ، آشنایان و بستگان دور و نزدیک معاشرت کرده ، زبان مادری خود را یادگرفته ، عادات و رسوم و نگرشهای خانوادگی را اخذ کرده ، مراحل آغازین رشد جسمانی ، عاطفی و عقلانی را سپری ساخته ، امور ابتدایی زندگی کردن را آموخته و سرانجام ، الگوی زندگی او ، روی هم رفته ، پیش از ورود به مدرسه شکل گرفته است.
آموزش و پرورش دوران مدرسه
به فرض اینکه روز تحصیلی ، پنج ساعت ، هفته تحصیلی ، شش روز ، و سال تحصیلی ، نه ماه طول بکشد، هر کودک
دانش آموزی ، قریب 1100 ساعت از سال را در مدرسه سپری میکند. هچنین اگر فرض کنیم که اوقات بیکاری کودک در روز ، پانزده ساعت باشد، او قریب 5400 ساعت در سال ، ساعات بیداری دارد. بدین ترتیب ، چنین کودکی ، قریب 4300 ساعت از سال را بیرون از مدرسه میگذراند، قریب چهار برابر وقتی که در مدرسه حضور پیدا میکند.
خانه و خانواده و تمام آنچه پیرامون آن میگذرد ما را تربیت میکند :
روابط گوناگون با
اعضای خانواده ، خویشان و آشنایان دور و نزدیک ، قصهها و سرگرمیهای خانوادگی ، جشنها و سوگواریها ، و … خانواده هنوز هم عامل مقتدر تربیتی به شمار میرود. تزلزل و فروپاشی خانواده ، فقدان بسیاری از تجربههای تربیتی را به دنبال دارد.
بازیها
در زمین بازی ، در انواع بازیها ، رسمی یا غیررسمی ، با هر سهمی که در بازیها داریم، فعال یا منفعل ، تاثیرات عمیق تربیتی میپذیریم. بازیها ، سرشار از فعالیتهای الگودار و خلاق بوده ، فرصتهای بزرگی برای مشارکت فراهم میسازند. آنها ، روحیه ، موازین رفتاری ، خوی و منش ایجاد میکنند. نباید فراموش کرد که در عهد باستان ، اقوامی مثل یونانیها ، رومیها و ایرانیها ، جوانان خود را در زمینهای بازی تربیت میکردند.
طبیعت ، بسته به اینکه تا چه اندازه بدان دسترسی داریم ، درتربیت ما موثر است تنوع دامنهدار و پیوسته چیزهای طبیعی -
خاک ،
درختان ،
گیاهان ،
حیوانات ،
پرندگان ، تضاد شب و روز ، تولی فصول ، گوناگونی اقلیم و هوا ،
آسمان پر ستاره و … دنیای طبیعت بیپایان است.
جاذبههای طبیعت ، بعضی را به چشم اندازهای گسترده علم رهنمون میشوند و برخی دیگر را به اندیشهها و تخیلات متعالی شاعرانه … . و بالاخره کسانی هم با بیرحمی طبیعی آن ، نابود میشوند. دوری طبیعت از شهرهای امروزین و از زندگی بشر ، بالاترین زیانی است که انسان در زمینه تربیتی تحمل میکند.
نهادها و فعالیتهای دینی تربیت
مسجد ،
کلیسا ،
معبد ، آموزشهای دینی ،
اعیاد دینی ، اختلافات و تفاوتهای دینی ، و سایر جوانب ادیان ، در گذشته و حال ، اثرات تربیتی مهمی بر افراد بشر داشتهاند.
کار و تربیت
کار در خانواده ، در کوچه و بازار ، و در جامعه بطور کلی زمانی کودکان کار میکردند و کار بیش از امروز بر تربیت آنان تاثیرداشت. امروزه بسیاری از کودکان ، بدون تماس واقعی با کار ، بزرگ میشوند. در دهه اخیر ، اهمیت کار ، نظامهای آموزشی را بر آن داشته که از طریق برنامههای ویژه ، آموزش و پرورش رسمی را با کار پیوند دهند. در بعضی کشورها ، مدارس مخصوصا در جوار کارخانهها و مزارع احداث میشوند تا کودکان تحت تعلیم ، به اقتضای برنامه آموزشی ، ساعاتی به کارورزی پرداخته آمادگیهای نخستین برای اشتغال به کار در جامع را کسب کنند. به هر حال ، تاثیر کار بر تربیت انکارناپذیر است.
سفر و آموزش
گردش در کوچه و خیابان و دیدارهای اولیه از نقاط مختلف شهر ، اطراف شهر و سپس ، دیدار از شهرها و سرزمینهای دیگر ، هر کودکی را تحت تاثیر قرار میدهد. این سفرها و تجربههای ناشی از آنها ، دنیای محسوس را قابل شناسایی میسازند.
عضویت در گروهها
گروهی که در آن بزرگ شدهایم، گروههایی که از آنها بهرهمندیم، گروههای که در آنها باکشمکش و ستیز سر و کار داشتهایم، گروهی که از آن کنار گذاشته شدهایم و برای جبران آن به گروههای دیگر پیوستهایم … ، عضویت در قشرها و طبقات اجتماعی جامعه ، که شیوه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده ….، همه این تجربهها آموزندهاند. همه ما حاصل و ثمره تجربهها ، روابط و تعاملهای گروهیمان هستیم.
شرایط زندگی شهری یا به اصطلاح مدنی
تاثیرات تربیتی گوناگون دارند،
پلیس و انتظامات ، جشنهای ملی ،
احزاب سیاسی ،
مبارزات سیاسی ،
انتخابات ، گفتگوها و بحثهای اجتماعی و سیاسی ،
شایعات ، همه ، در تعلیم و تربیت مردم نقش دارند.
- امیدها و آرزوها ، دوستیها ، حرمتها:
امیال ارضا شده و ارضا نشده ، زندگی در تنهایی محض یا زندگی با دوستان واقعی ، مواردی تجربه زا و آموزنده محسوب میشوند و در مجموع به شکل گیری و رفتاری ما کمک میکنند.
مباحث مرتبط با عنوان