مقدمه
رشته
زبان ایتالیایی علاقمندان خود را به سوی این زبان جذب میکند به هر حال علاقه واقعی به فراگیری این رشته کار مشکلی است، ولی اگر کسی علاقمند باشد و پشتکار داشته باشد با همه سختیها و کمبودها قطعاً موفق خواهد شد علاقه و پشتکار دو شعار فریبنده نیستند. اگر حقیقی باشند موفقیت حتمی است این ادعا را میتوانید از کسانی که موفقیتشان را مدیون علاقه و پشتکار هستند بپرسید طول دوره تحصیل این رشته 4 سال است و در بخش بازار کار امکان اشتغال فارغالتحصیلان این رشته را بررسی و بیان کردهایم. دبیری این رشته از اصلی ترین محورهای اشتغال به کار این زبان است که بنابر آنچه بیان شده از سال آینده یکی از زبانهای قابل انتخاب برای ارائه در آموزش و پرورش میباشد
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- تهران | | * | |
|
2 | تهران | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | بیان شفاهی داستان 1 | 2 | بیان شفاهی داستان 2
|
3 | پیش دانشگاهی | 4 | تاریخ ادبیات ایتالیا 1
|
5 | تاریخ ادبیات ایتالیا 2 | 6 | تحقیق
|
7 | ترجمه متون ساده 1 | 8 | ترجمه متون ساده 2
|
9 | ترجمه متون علوم انسانی 1 | 10 | ترجمه متون علوم انسانی 2
|
11 | تلخیص متون 1 | 12 | تلخیص متون 2
|
13 | جلمه نویسی با ارتباط واژهها 1 | 14 | جمله نویسی از طریق ارتباط 1
|
15 | خواندن ترجمههای متون اسلامی | 16 | خواندن متون اسلام به ایتالیا
|
17 | خواندن و پرسش 2 | 18 | خواندن کلمه و ترکیبهای ساده 1
|
19 | خواندن کلمه و ترکیبهای ساده 3 | 20 | درآمدی بر ادبیات ایتالیا
|
21 | درآمدی بر تاریخ هنر ایتالیا | 22 | دستور زبان ایتالیایی و تطبیق 1
|
23 | دستور زبان ایتالیایی و تطبیق 2 | 24 | دستور زبان پیشرفته
|
25 | دستور زبان و تجزیه و ترکیب | 26 | دستور زبان و تطبیق آن با دستور 3
|
27 | دستور زبان و تطبیق آن با فارسی 4 | 28 | زبان ایتالیایی عمومی
|
29 | زبان دوم 1 | 30 | زبان دوم 2
|
31 | زبان دوم 3 | 32 | زبان دوم ایتالیایی 1
|
33 | زبانشناسی همگانی 1 | 34 | زبانشناسی همگانی 2
|
35 | ساخت زبان فارسی | 36 | شناخت شعر و نثر 1
|
37 | شناخت شعر و نثر 2 | 38 | گزیده ادبیات ایتالیا 1
|
39 | گزیده ادبیات ایتالیا 2 | 40 | گزیده ادبیات ایتالیا 3
|
41 | گفت و شنود پیرامون متون ساده 1 | 42 | گفت و شنود پیرامون متون ساده 2
|
43 | مکتبهای ادبی 1 | 44 | مکتبهای ادبی 2
|
45 | نقادی متون ادبی 2 | 46 | نگارش 1
|
47 | نگارش 2 | | |
صنعت و بازار کار
ارتباط بین
دانشگاه و
صنعت چند سالی است که رو به بهبود گذاشته اما این ارتباط که باید رابطهای مستقیم و کاربردی باشد و در دانشگاه دروسی تدریس شود که در جامعه مورد استفاده قرار گیرد بحث بیکاری فارغالتحصیلان و اشتغال به کار آنها عوامل بسیاری دارد در جای دیگری به آن خواهیم پرداخت.
آنچه در خصوص وضعیت شغلی رشتههای زبانهای خارجی عرضه شده قابل بیان است به این قرار است:
1- امکان دبیری این رشتهها در مراکز آموزش
2- کار مترجمی این رشتهها در صورتی که گرایش مترجمی را انتخاب کرده باشید موقعیت مناسبی را برای شما فراهم میکند.
3- وزارت امور خارجه به عنوان اصلیترین مرکز جذب دانشجویان فارغالتحصیل دانشکدههای زبان سراسر کشور محسوب میشود و تعامل بین دانشکده زبانهای خارجی با وزارت خارجه گرچه در شکل ایدهآل خود قرار ندارد ولی در آینده نه چندان دور این ارتباط به نحو مطلوبی شکل خواهد گرفت.
4- بازار کار رشتههای زبانهای خارجی ارتباط مستقیمی با جهان خارج نیز داد و این نحو ارتباط میتواند در این بخشها صورت پذیرد.
در بخش فرهنگ ارتباطات و رفت و آمدهایی که در اثر برگزاری سمینارها و جشنوارهها و نمایشگاهها و مانند آن برگزار میشود.
رونق بازار ترجمه آثار خارجی در اثر حمایتهای بخش دولتی و خصوصی میتواند اشتغال مناسبی باشد برای تحصیل کردگان این رشتهها.
در بخش صنعت: رفت و آمد در بخش صنعت و بازرگانی و بطور عموم در حوزه اقتصاد بسیار گسترده است و حضور زباندان در کارخانهها، ادارات و وزارتخانهها برای ارتباط با بخشهای خصوصی و دولتی کشورهای خارجی بخش وسیبع و مهمی است برای جذب دانشآموختگان رشتههای زبان خارجی
استفاده از اینترنت و منابع خارجی در شرکتهای خصوصی و ارتباط این شرکتها با دنیای خارج بسیار گسترده شده و دانستن زبان خارجی و تسلط بر یک زبان به نحوی که بتوان مخاطب را جذب نمود موقعیت خوبی را فراهم نموده است.
کلاسهای خصوصی برای دانشآموزانی که در این درس ضعف دارند نیز بخشی از بازار کار این رشتهها را فراهم آورده.
در پایان آنچه مهم است ذکر این نکته است که وسعت بازار کار هر یک از زبانهایی که در بخش معرفی زبانهای خارجی به آن پرداختهایم متفاوت است. مطمئناً زبان انگلیسی به جهان فراگیری آن در جهان نسبت به رشتههای دیگر زبان کارآمدتر و داشتن شغلی مناسب برای این رشته در دسترستر است.