دو آهنگ حاصل از سازهای مختلف ممکن است بسامد اصلی یکسانی داشته باشند (و در نتیجه ارتفاع یکسان) ولی صدا متفاوت باشد ، زیرا محتوای هارمونیکی آنها متفاوت است. اختلاف در صدا رنگ پردهی صوت ، کیفیت یا طنین ، و گاهی با اصلاحهای ذهنی نظیر صدای زیر ، طلایی ، مطبوع و صدای خیلی زیر نامیده میشود.
آهنگی که نظیر آهنگ در کلارینت هماهنگهای زیادی دارد ، معمولاً صدای تیز و `زهی` یا `زیر` دارد ولی آهنگی که عمدتاً یک هماهنگ اصلی را دارد مثل نی با صدای بم مطبوعتر و نظیر فلوت است.
همین اصل برای صدای انسان نیز برقرار است که مثال دیگری از یک ساز بادی است ، حرفهای صدادار `a` و `e` صداهای متفاوتی دارند زیرا محتوای هماهنگ آنها متفاوت است.
عامل دیگری که در کیفیت یک آهنگ مؤثر است رفتار در شروع `خیز` و در انتهای `افت` آن است. یک آهنگ پیانو با ضربه شروع و سپس به تدریج محو میشود. در کلاوسن علاوه بر داشتن محتوای هماهنگ متناوب ، آهنگ با ضربهی خیلی سریعتری شروع میشود و هماهنگهای بالاتر قبل از هماهنگهای پایینتر شروع میکنند. وقتی کلید رها شود ، صدا نیز در کلاوسن خیلی سریعتر از پیانو محو میشود.
اثرهای مشابهی در سازهای موسیقایی دیگری نیز وجود دارند. در سازهای بادی و زهی نوازنده در خیز و افت یک آهنگ کنترل قابل ملاحظهای دارد و این مشخصهها کمک میکنند تا برای هر سازی مشخصههای یگانهای تعریف شوند.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!