منو
 کاربر Online
705 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 28 آذر 1390 [18:38 ]
  سبک یادگیری
 

سبک یادگیریtext
برای تمامی کسانی که در زمینه روان شناسی یادگیری فعالیت می کنند، روشن است که افراد با روش های متفاوت از یکدیگر یاد می گیرند. این همان چیزی است که تحت عنوان سبک یادگیری ترجیحی شهرت یافته است. سبک یادگیری به شکل های متفاوتی تعریف شده است از جمله:
  • روش خاص که افراد با استفاده از آن یاد می گیرند
  • روش خاص که افراد برای تفکر و پردازش اطلاعات آن را به روش های دیگر ترجیح می دهند
  • روشی که افراد برای کسب دانش و مهارت ها از آن استفاده می کنند
  • عادت ها، راهبردها، و یا رفتارهای ذهنی منظمی که افراد در مورد یادگیری خصوصا یادگیری ارادی از خود نشان می دهند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 09 دی 1390 [16:12 ]
  پرسشنامۀ سبک های یادگیری
 

برای این که بتوانید سبک یادگیری خودتان را مشخص کنید ، می توانید از پرسشنامه های معتبر در این زمینه استفاده کنید . یکی از پرسشنامه های معتبر ، پرسشنامۀ سبک های یادگیری هانی و مام فرد است. این پرسشنامه برای تشخیص ارجحیت سبک یادگیری شما طراحی شده است. احتمالا بعد از سال ها تجربه، عادات یادگیری شما شکل گرفته اند و این عادات یادگیری به شما کمک می کند تا از برخی تجربه ها بیشتر سود ببرید. در ضمن، امکان دارد که از عادات یادگیری تان کاملا آگاهی نداشته باشید. این پرسشنامه به شما کمک می کند که از عادات یادگیری و نحوۀ تصمیم گیری هایتان آگاه شوید. اگر می خواهید درک بهتری از سبک یادگیری خودتان داشته باشید ، این پرسشنامه را پیدا کرده و آن را تکمیل کنید تا بهتر بتوانیم با هم در این زمینه به بحث بپردازیم. به این منظور می توالنید از کتاب یادگیری دربارۀ یادگیری استفاده کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 16 دی 1390 [12:14 ]
  ویژگی های سبک یادگیری فعال
 

سبک یادگیری فعال: افراد دارای ای سبک یادگیری، کاملا خودشان را درگیر تجربه های نو می کنند. آنان دارای ذهنی باز - روشنفکر - بوده، بدبین نیستند و به همین دلیل مشتاق تجربه های جدید می باشند. فلسفۀ آنان اینست که من هر چیزی را حداقل یکبار امتحان می کنم. این افراد، اول عمل می کنند و بعد به نتیجه گیری می پردازند. برای حل مساله به روش بارش مغزی متوسل می شوند. آنان افرادی هستند که دوست دارند در قالب گروه به فعالیت بپردازند، به طوری که خودشان فعالیت را رهبری کنند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 16 دی 1390 [12:18 ]
  ویژگی های سبک یادگیری متفکرانه
 

سبک یادگیری متفکرانه: افراد دارای این سبک یادگیری، دوست دارند در مورد تجربه ها و مشاهدات خودشان به طور عمیق فکر کنند و آنها را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار دهند. از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها دربارۀ تجربه ها و رویدادها، پیش بینی کنند؛ بنابر این، تا هر وقت که امکان پذیر باشد، کسب نتیجۀ نهایی از داده های جمع آوری شده را به تاخیر می اندازند. فلسفۀ آنان احتیاط کردن در کارها است. در جلسه هایی که شرکت می کنند، ترجیح می دهند بر روی صندلی های انتهای سالن بنشیننند. آنان قبل از این که نظر بدهند به صحبت های دیگران به خوبی گوش می دهند تا از هدف اصلی موضوع بحث آگاه شوند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 16 دی 1390 [12:21 ]
  ویژگی های سبک یادگیری نظریه گرا
 

سبک یادگیری نظریه گرا: افراد دارای این سبک یادگیری، مشاهدات خودشان را با نظریه های پیچیده منطبق و تلفیق می کنند. آنان تجزیه و تحلیل و ارائه نظریه را دوست دارند؛ و به فرضیه ها، اصول، نظریه ها، الگوها، و نظام های فکری علاقمند هستند. فلسفۀ آنها مغتنم شمردن عقلانیت و منطق است. سوال هایی که آنان اغلب از خودشان می پرسند، اینست که چگونه این با آن جور در می آید؟ و فرض های اساسی کدامند؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 16 دی 1390 [12:24 ]
  ویژگی های سبک یادگیری عمل گرا
 

سبک یادگیری عمل گرا: افراد دارای این سبک یادگیری، دوست دارند ایده ها، نظریه ها و فنون را مورد بررسی عملی قرار دهند تا به کارآمدی آنها پی ببرند. آنان به طور خوش بینانه به دنبال ایده های جدید هستند و در اولین فرصت آنها را به بوتۀ آزمایش می گذارند؛ و از آن گروه افرادی هستند که بعد از شرکت در هر کلاس درسی، ذهنشان پر از ایده های جدیدی می شود که می خواهند آنها را عملی کنند. آنان دوست دارند با این چیزها سرگرم شده و پیشرفت کنند و با سرعت و اعتماد به نفس روی ایده هایشان عمل نمایند؛ و حوصلۀ بحث های طولانی روی ایده ها و ... را ندارند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 16 دی 1390 [12:42 ]
  معلمان و سبک های یادگیری دانش آموزان
 

چگونه می توانیم به طور مطلوب از عقاید مربوط به سبک های یادگیری استفاده کنیم؟
1- ما معلمان باید آگاهی خود را دربارۀ تطابق سبک های یادگیری با دانش آموزانمان افزایش دهیم. هر چیزی که به ما کمک کند تا روی یادگیری متمرکز شویم، می تواند مفید باشد. معلمان کارآمد بر دورنمای یادگیری دانش آموزانشان متمرکز می شوند. ارتباط بین سبک یادگیری و فعالیت هایی که متناسب با آن انجام می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.
2- ما می توانیم تکالیف یادگیری را با ویژگی های دانش آموزان منطبق کنیم. تکالیف یادگیری را با توجه به تعداد دانش آموزان در کلاس درس تعیین کنید. این نکته بیشتر در مورد کار با دانش آموزان استثنایی کاربرد دارد؛ به ویژه، هنگامی که با آنان در گروه های کوچک به فعالیت می پردازیم. امروزه مدیران و معلمان معتقدند که با توجه به شرایط و انتظارات موجود، نمی توان به این نکته عمل کرد. این باور، می تواند عامل بازدارنده در راه استفاده از شیوه های آموزشی باشد که بر تطابق آموزش با ویژگی های دانش آموزان متکی است.
3- ما می توانیم فعالیت هایی را برای دانش آموزان تدارک ببینیم که دانش آموزان بیشتری را با توجه به ویژگی های آنان تحت پوشش قرار دهد. استفاده از این راهبرد در کلاس درس، نیازی به ابزارهای تشخیصی ندارد. در عوض، به روش های یادگیری که هر دانش آموزی را با هر سبک یادگیری تحت پوشش قرار می دهد، اشاره دارد. چنین رویکردی، دلیل توجه به سبک های یادگیری دانش آموزان را به طور واضح توضیح می دهد؛ زیرا آگاهی از سبک های یادگیری برای هر دانش آموزی دارای اهمیت است.
4- ما می توانیم به دانش آموزان کمک کنیم تا از سبک های یادگیریشان آگاه شوند و رویکردهایشان را به یادگیری، گسترش دهند. فعالیت هایی که در کلاس درس مورد استفاده قرار می دهید باید با توجه به شرایط و سبک یادگیری دانش آموزان باشد. معلمان می توانند با ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان، آنان را به آزمایش سبک های یادگیری متفاوت تشویق کنند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 27 دی 1390 [17:00 ]
  یادگیری دربارۀ یادگیری
 

اگر می خواهید دربارۀ سبک های یادگیری تان بیشتر بدانید، فعالیت زیر را انجام بدهید :
- دربارۀ چهار استفاده ای که از مفهوم سبک یادگیری در بالا توضیح داده شد، اندیشه کنید.
- آیا استفاده های دیگری به نظرتان می رسد؟ از کدام مورد یا موارد استفاده کرده اید؟ چه اثری بر یادگیری شما داشت؟
- تجربآ خود را در زمینۀ استفاده از سبک های یادگیری با افراد دیگر در میان بگذارید. نحوۀ استفاده از عقاید مربوط به سبک های یادگیری را با دقت مورد بررسی قرار دهید و نشان دهید که چگونه استفاده از آنها به نتایج مثبت منجر می شود.
- برخی از عواملی که مانع استفادۀ مطلوب شما از عقاید مرتبط با سبک های یادگیری می شوند و چگونه می توان از تاثیر آنها جلوگیری کرد را پیش بینی کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 03 بهمن 1390 [17:56 ]
  طبقه بندی دیگری از سبک های یادگیری
 

نوعی دیگر از سبک های یادگیری با حوزه ای از پژوهش های انسانی که به برنامۀ عصبی – زبانی شهرت یافته است، سروکار دارد. در این برنامه بر چگونگی برقراری ارتباط و تاثیرات یادگیری تاکید دارد. در طول سال های متمادی و از طریق پروژه هایی که در برگیرندۀ روش های برقرار ی ارتباط است، سه نوع سبک یادگیری دیداری، شنیداری و جنبشی شناسایی شده است.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 03 بهمن 1390 [17:56 ]
  سبک یادگیری دیداری
 

یادگیرندگان دیداری: این گروه از یادگیرندگان، یادگیری از طریق دیدن و مشاهده کردن را ترجیح می دهند. آنها از حافظۀ دیداری خوبی برخوردارند و تمایل دارند که اطلاعات به صورت دیداری و در قالب نمودار، نقشه، گرافیک، پوستر، و ... نمایش داده شود. این افراد هنگام توصیف وقایع و به خاطر آوردن آنها، اغلب از حرکات دست استفاده می کنند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 03 بهمن 1390 [17:57 ]
  یادگیرندگان شنیداری
 

یادگیرندگان شنیداری: این گروه از یادگیرندگان ، یادگیری از طریق گوش دادن و شنیدن را ترجیح می دهند. آنها دارای حافظه شنیداری خوبی هستند و از بحث های گروهی، سخنرانی، مصاحبه ها، گوش دادن به داستان ها، و ... بیشترین بهره را می برند. این افراد توالی، تکرار، و خلاصه را دوست دارند و هنگام باخوانی مطالب از حافظه از حرکات سر و چشم بیشترین استفاده را می کنند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 03 بهمن 1390 [17:58 ]
  یادگیرندگان جنبشی
 

یادگیرندگان جنبشی: این گروه از یادگیرندگان، یادگیری از طریق انجام دادن و دستکاری کردن اشیا را ترجیح می دهند. آنها در بازخوانی وقایع و احساسات مرتبط با تجارب فیزیکی بسیار خوب عمل می کنند. برای این افراد ساکت و آرام نشستن سر کلاس درس، کار بسیار دشواری است. بنابر این، آنها نیازمند ایجاد تغییرات منظم در فعالیت های کلاسی هستند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 03 بهمن 1390 [17:58 ]
  نکتۀ قابل توجه
 

نکته قابل توجه این است در حالی که افراد زیادی در بسیاری از موقعیت ها از هر سه سبک یادگیری استفاده می کنند، اما بعضی از یادگیرندگان به شدت متکی بر یکی از این سه سبک هستند. تاکید بر یکی از سبک ها و ناتوانی و عدم تمایل به انطباق با دیگر سبک ها، ممکن است در بسیار ی از موقعیت های یادگیری ما را با محدودیت مواجه کند و در نتیجه مانع از یادگیری اثر بخش شود.

  امتیاز: 0.00