پیشنهاداتی برای والدین و معلمان در خصوص هنر و خلاقیت هنری در کودکان
- بزرگسالان میتوانند سبکهای مختلف هنری مانند امپرسیونیسم، کوبیسم و.. را به کودکان نشان داده و توضیحاتی در مورد این گونه سبکها و آثار هنری ارائه کنند باید به کودکان یاد داد که بیان آزاد ایدهها و هیجانات و احساسات مهمتر از پدید آوردن نقاشی ها یا آثار تقلیدی و کپی کردن آنهاست.
- هیچگاه کار و اثر یک کودک را با مدلهایی که ایده آل تصور میکنید مقایسه نکنید. آنها هنوز کودک هستند و نباید آثارشان با آثار خیلی خوب یا آن چیزی که در ذهن دارید مورد قیاس قرار گیرند.
- طرحها و پروژههایی برای آنها تدارک ببینید که تکمیل و اجرای آنها فقط محدود به یک راه نشود.
- هنر را به عنوان یک زنگ تفریحی به کار نبرید فعالیت های هنری جایگاه خاص خودشان را دارند و باید به کودکان این موضوع را آموزش داد.
- مواد و وسایل و ملزوماتی که برای کار هنری نیاز می باشد را برای آنان فراهم نمایید.
- اگر در کارهای هنری پیشنهاداتی و ایده هایی دارید مطرح کنید اما اجازه بدهید که تصمیمهای نهایی را خود کودک اختیار کند.
- در مورد آثار و کارهای هنری در زمانهای مختلف با آنها صحبت کنید نه این که هر وقت آنها مشغول به کار بودند در آن خصوص گفتگو کنید.
- از آنها بخواهید که دربارهی کارها و آثار و ایدههایشان با شما صحبت کنند.
- به جای این که به محصول نهایی و انتهای کار آنها نگاه کرده و اهمیت بدهید باید که به تلاش کودک و یکتایی و منحصر به فرد بودن اثر او توجه کرده و آن را تشویق کنید.
- به انحصاریبودن، یکتایی و منحصر به فرد بودن اثر کودک و راه و روش کار وی توجه نمایید و حتماً از جملات یا عباراتی استفاده کنید که نقش تشویقی آن متناسب کودک باشد.
- به آنها فشار وارد نکنید که فلان وسیله یا ابزار کار را به کار ببرند یا طرحی را که میگویید اجرا کنند. کودک میباید از اختیار و آزادی برخوردار باشد. شما باید به جریان و فرایند کار توجه نمایید تا به محصول و نتیجهی کار.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!