بسیاری از افراد به علت این که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار دارند و احساس فشار و ناامنی روانی میکنند، نمیتوانند از استعدادهای خود به نحو مطلوبی بهره ببرند. برای این که کودکان با چنین ناتوانیهایی مواجه نشوند به نکات ذیل توجه کنید.
1- آنان را تشویق نکرده و پاداش ندهید.
هنگامی که کسی انتظار پاداشی نداشتهباشد و پاداشی دریافت کند طبعاً برای ادامهی کارش انگیزهی بیشتری مییابد. اگر میخواهید تشویق کنید، زمانی را انتخاب کنید که کودک احساس نکند بخاطر کارش او را تشویق کردهاید زیرا ممکن است که عزم و ارادهاش برای ادامهی کار کاهش یافته و به تدریج متزلزل شود. البته برای خلاق شدن، این پاداشها نه ضروری هستند و نه لازم. باید او را به گونهای پرورش دهید که به پاداشها متکی نشود.
2- ارزشیابی و قضاوتهای بیرونی و از پیش تعیین شده:
ر شما از همان ابتدا به گونهای حرف بزنید یا رفتار کنید که کودک احساس کند نظر شما از قبل مشخص است، خوب طبیعی است که انگیزه واراده اش برای ادامهی کار کاهش چشمگیری پیدا کند ، بخصوص اگر احساس کند که نظر مساعدی در مورد طرح یا اثر او ندارید.
3- فشارهای گروهی:
شواهد بسیاری موجود است که نشان میدهد اگر کودک به دنبال تایید کارش از سوی گروه همسالان باشد به طور موقتی، خلاقیت او دچار کاهشهایی میشود (شما به عنوان مربی یا والدین موظف هستید که روابط و رقابتهای ناسالم را حذف کرده و در این راه جدی عمل کنید)
4- نظارت و مراقبت:
اگر کودک احساس کند که کارش تحت مراقبت دیگران است مثلاً اگر در حال نقاشی کردن باشد و شما مرتب بالای سر او سرکشی کنید، به طور چشمگیری عملکرد او دچار افت میشود.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!