منو
 صفحه های تصادفی
حال امام سجاد علیه السلام به هنگام گفتن لبیک
مهمانی و آداب آن
سیاره مشتری
خانه کاریکاتور ایران
تلاش ابوذر برای رسیدن به لشگر اسلام در جنگ تبوک
حس عشق و پرستش
انواع مصالح خرده سنگی در سد سازی
تولید صنعتی اسید نیتریک
کردوس بن زهیر و شهادت در کربلا
کنسرو کردن
 کاربر Online
457 کاربر online
 : هنر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه هنر 3 ستاره ها ارسال ها: 252   در :  چهارشنبه 18 اسفند 1389 [08:22 ]
  اصول خوشنویسی - قسمت دوم
 

تصویر


5. صعود: «صعود حقیقی» یعنی راست بالابردن الف‌های آخر و لام وسط و کاف آخر در کلمات. «صعود مجازی» بالابرگدانیدن انتهای دوایر حروف است وقتی قلم به حالت دور در گردش است.

6. نزول: «نزول حقیقی» در الف و لام و کاف مفرد و لام کاف اول و دنباله‌ی میم مصداق پیدا می‌کند.
نزول مجازی در اوایل دایره‌ها و آغاز برخی مدها و سرکش‌ کاف و گاف و امثال آن. در صعود و نزول حقیقی باید حروف مشابه به موازات هم نوشته شوند.

7. سواد و بیاض: رعایت و سنجش سیاهی خط و پدید آمدن آن سفیدی است که در حلقه‌های برخی حروف مانند: صاد، ضاد، طاء، ظاء، فاء، قاف، عین، جیم‌، هاء و غیره پدید می‌آید.

8. ارسال: آزاد رهاکردن قلم است. در نوشتن برخی حروف مانند: راء، میم و واو مسطح، تاء و نون دراز، برخی از حروف شکسته و امثال آن، سلطان آن، سلطان علی مشهدی معتقد بوده‌است که «ارسال» در خط نستعلیق مصداق ندارد.

9. قاعده‌ی نسبت یا تناسب: یعنی حروف هم‌جنس و شکل‌های مشابه، اعم از مفرد یا مرکب، در همه‌ی موارد به یک اندازه و برابر هم باشد.

10. قاعده ترکیب: آمیزش هم‌آهنگ و دلپذیر حروف، کلمات، جمله‌ها و سطرها با یکدیگر است به طوری که مجموعه‌ی آن‌ها از حُسنِ ترکیب برخوردار باشد. رعایت این اصول را در ترکیب حروف و کلمات «ترکیب جزیی» و در جمله‌ها و مصراع‌ها و سطرها «ترکیب کلی» می‌نامند. ایجاد این نظم و ترتیب و اعتدال و خوش‌ترکیبی باید در حرف و کلمه، جمله و سطر، سطور و صفحات، فواصل و سواد و بیاض، سنجش قلم با زمینه‌ی خط، حُسنِ مجاورت، رعایت کشیدگی‌ها و طریقه‌ی مرکّبات، کرسی، حرکات (فتحه، کسره، ضمه، جزم، تنوین) و ضوابط (تشدید، نشانه مد، قطع و وصل) تزیینات و نقطه‌گذاری مصداق یابد و سراسر خط منظره‌ای زیبا و هم‌آهنگ پیدا کند. مدها (کشیدگی‌ها) که یکی از اجزای قاعده‌ی ترکیب و از زیبایی‌های خط است خط را از خشکی‌ِ عاری می‌کند و به آن تنوع و طراوت می‌بخشد. خطاط باید جاهای متناسب مد کامل، متوسط و کوتاه را (اعم از مد اصلی یا زاید) بشناسد و به کاربرد مثلاً در خط نستعلیق مد کامل و کوتاه در اول و آخر سطر یا مصراع مجاز است.
بنابر آنچه گذشت قاعده‌ی ترکیب در خوش‌نویسی بسیار اهمیت دارد و نیز کاری دقیق و دشوار است، خاصه‌ی در مواردی نظیر کتیبه‌نویسی و گنجاندن جمله‌ها در سطحی محدود و معین که مستلزم کمال ذوق و مهارت است.


این مطلب ادامه دارد...

  امتیاز: 0.00