تقسیمبندیهای مدرن، اوقات روزانهی انسان را به کار، استراحت و اوقات فراغت تقسیم میکنند. بشر اوّلیه هم گاهی اوقات فراغتش را صرف کشیدن تصویر حیوانات، روی دیوار غارها میکردهاست. امروزه شیوهی زندگی، تفاوتهایی بنیادین (حتّی با ده سال پیش) دارد و راههای پرشماری برای گذراندن اوقات فراغت پدید آمدهاند. که اغلب این راهها، به فعالیتی هنری منجر میشوند.
هنر، پر کنندهی خلاءهای مادّی، معنوی و روحی انسان و برقرار کنندهی تعادل میان بشر و محیط اطراف اوست. عطش پر کردن زندگیهای درون تهی، از طریق همذات پنداری با قهرمانان نمایش و فیلم، بسیاری را به سالنهای تئاتر و سینما میکشاند.
انسان امروز، میتواند با استفاده از هنر، از کسالت زمان بیکاری و بیهدفی و خلاء زندگی بپرهیزد. انسان، هم میتواند خودش به آفرینش آثار هنری دست بزند و هم میتواند با دیدن و شنیدن آثار دیگران، اوقات فراغتش را پر نماید.
بازدید از نمایشگاههای هنر تجسّمی، خواندن کتاب، روزنامه و مجلّه، تماشای تئاتر و فیلم و سریال تلویزیونی، بازدید از اماکن باستانی و موزهها، همگی فعّالیّتهایی مرتبط با هنر در زندگی روزمرّه و اوقات فراغت هستند.
هنگام پرداختن به کار خلّاقهی هنری یا فعالیتی مرتبط با آن، مسائل و مشکلات روزانه، از یاد انسان میرود. شاید بعد از آن بتوان با فکر آزاد و راحت، کارهای مهم را انجام داد و تصمیمهای مناسب را گرفت. چه بسا از تماشای یک اثر هنری و تحت تأثیر قرار گرفتن آن، مشکلی از زندگی شخصی برطرف شود. هر چند به شخصه معتقدم که وظیفهی هنر، گشودن گرهی مشکلات مردم یا نشان دادن راه درست زندگی به انسانها نیست؛ امّا اگر از بابت آن، چنین سودی به جامعه (با تنها یک تو) برسد، چه باک؟ میتوان با الهامپذیری از یک اثر هنری، به خلق و کشف اثری جدید رسید، یا احساسی یافت که در زندگی، تأثیر مثبتی به همراه داشتهباشد.
در نهایت، بحث و تبادل نظر دربارهی یک کار هنری، از بحث و غیبت دربارهی گفتار و کردار دیگران که بهتر است!
«کاربران انجمن هنر، حسین امیری – چهارمحال بختیاری»
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!