منو
 کاربر Online
557 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 08 دی 1387 [15:43 ]
  بلوغ به معنای بحران
 

امروزه واژه بحران در بین روان شناسان رواج بیشتری یافته است و ظاهرا منظور از بحران بلوغ ، پذیرش ضمنی ویژگی ها و شرایط زیر است :
- تغییرات ناگهانی و مهم در ارگانیسم ، ذوق و علائق ، نگرش و احساس و همچنین ارتباط با دیگران و به طور خلاصه در تمامی نمودهای کردار و رفتار
- بروز مشکلات جدیدی که موجب عدم سازگاری نوجوان با محیط می شوند
- مجموعه شرایط بالا ، مرحله ای انقلابی و مشکل از رشد را تشکیل می دهد که به طور مشخص از مراحل دیگر ، که آرام ترند ، مجزاست .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 09 دی 1387 [14:38 ]
  نظریه کلمان در مورد بحران
 

بد نیست در بحث درباره بحران دوران نوجوانی ، اشاره ای نیز به تعبیر کلمان که در نوع خود تعبیر جالبی است . در نظریه کلمان که اساسا آماری است و با تحلیل های ترستون شباهت دارد ، هر یک از مسائل نوجوانی ( مانند سازگاری با تغییرات بدنی ، تعارض با اولیا ، تشویش ناشی از مقابله و جذب شدن در گروه همسن و نظایر آن ) در یک سن تقویمی خاص به حداکثر یا به اوج تنش خود می رسد که این سن ، هم بر حسب افراد و هم بر حسب مسائل گوناگون نوجوانی ، متفاوت و تغییر پذیر است . با این حال ، تفاوت های افراد در اوج تنش بر اساس حد متوسط سنی ( یعنی سنی که یک مسئله خاص یا فراوانی بیشتر در یک گروه دیده می شود ) قرار دارد . از این رو ، هر گاه برای فرد یا افرادی ، سن اوج تنش برای چند مسئله همزمان باشد ، برای آن فرد یا افراد ، سازگاری یافتن مشکلتر می شود و دچار بحران می شوند . به بیانی دیگر بحران بلوغ ناشی از تداخل زمانی چندین مسئله و در پی آن ، لزوم چندین سازگاری است که با هم ظاهر می شوند و به همان نسبت سازگاری نهایی را دچار مشکل می سازند . در حالی که وقتی مشکلات پی در پی ظاهر شوند ، یعنی سن اوج آنها با یکدیگر تداخل نداشته باشد ، نوجوان خیلی آرام تر می تواند خود را با وضع جدیدش ، یعنی مسائل خاص در زمان های گوناگون سازگار سازد .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  سه شنبه 08 بهمن 1387 [16:42 ]
  درباره بحران بلوغ
 

بدون شک ، یک بحران عمومی و مطلق که بتوان به استناد آن ، دوره نوجوانی را لزوما یک دوره منقلب محسوب کرد ، وجود ندارد . از آن گذشته ، حتی وقتی هم بحرانی هست ، نوجوانی عامتر و کلی تر از آن است که بتوان آن را فقط یک دوره بحران دانست . اما از سوی دیگر ، عدم پذیرش وجود بحران نیز نباید به این معنا استنباط شود که لحظات بحرانی ، موقعیت های تاثر برانگیز و شخصیت های پرجوش و خروش دوره نوجوانی موجودیت واقعی ندارند . آنچه را که می توان به عنوان اصل کلی پذیرفت ، وجود یک زمینه آماده برای بروز بحران است . تغییرات عمیق و همه جانبه که در این دوره تحقق می پذیرند ، هستی روانی نوجوان را دچار دگرگونی می سازند . او خود را به نحو دیگر احساس می کند . به عبارت دیگر خود را از دست می دهد . با خود می گوید : من کیستم . به همین جهت موجودی است نسبتا شکننده و متاثر از آنچه او را احاطه کرده است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 13 بهمن 1387 [15:24 ]
  تسهیل افزایش استقلال نوجوان
 

ارتباط ( گفت و شنود ) خوب ول - فرزندی و مهارت های مشترک حل مشکل ، شرایط لازم را برای گفت و شنود و تجدید نظر در روابط ولی - فرزندی و افزایش استقلال نوجوان فراهم می کند . نتایج مطالعات تجربی درباره روابط نوجوان با والدین ، همسالان و دوستان با بسیاری از ذهنیت های غلط ولی متداول مغایرت دارد . نویسندگان روان تحلیلی بر اساس مشاهدات بالینی نوجوانان آشفته استدلال می کنند که تعارض ولی - فرزندی در دوره نوجوانی بهنجار است . مطالعات همه گیر شناسی درباره نوجوانان نشان می دهد که این مورد عمومیت ندارد . در حالی که یک پنجم خانواده ها نوعی تعارض ولی - فرزندی را تجربه کرده اند ، فقط یک بیستم آنها دچار تعارض شدید می شوند . دید متداول نسبت به دوره نوجوانی آن است که نوجوان رویایی با ارزش های محافظه کارانه والدینش برخورد پیدا می کند . مطالعات همه گیرشناسی نشان می دهد که نزاع های ولی - فرزندی بیشتر خانواده ها درباره موضوع های پیش پا افتاده ای از قبیل شلختگی ، موسیقی ، پوشاک ، ساعات رفت و آمد است . نزاع ها به ندرت درباره ارزش ها یا اخلاق است . دیدگاه سنتی درباره دوره نوجوانی حاکی از کاهش تدریجی کیفیت رابطه ولی - فرزندی و جایگزین کردن آن با رابطه بین نوجوان - همسالان است . اما مطالعات دلبستگی نشان می دهد که این طور نیست . بین دلبستگس ایمن نوجوان با والدینش و دلبستگی ایمن او با همسالانش همبستگس وجود دارد .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 13 بهمن 1387 [15:42 ]
  بهبود پذیری در دوره نوجوانی
 

نوجوانی یک دوره توام با خطر است . احتمال زیادی برای وقوع انواع مشکلات روانی وجود دارد . یکی از نگرانی های عمده والدین این است که نمی دانند نوجوانشان تا چه حد شانس سالم درآمدن از دوره نوجوانی را دارد . اگر نوجوان طبع ملایم و توان عقلی بالا داشته باشد ، به احتمال زیاد سازگاری خوبی پیدا می کند . عزت نفس بالا ، خوش بینی ، اعتقاد به داشتن کنترل روی زندگی خود و باور به این که عوامل مربوط به فشارها را می توان کنترل کرد ، همگی با سازگاری مناسب رابطه دارند . این ویژگی ها ( هوش بالا ، و طبع ملایم ) و روحیه خوش بینی ، احتمالا آسیب پذیری نوجوان را در برابر تحریک شدید فیزیولوژیک و پرخاشگری یا یاس و افسردگی در رویارویی با فشارهای زندگی کاهش می دهد . نوجوان اگر مهارت لازم برنامه ریزی ، شوخ طبعی و قابلیت هم فهمی با دیگران را داشته باشد ، کمتر تحت تاثیر فشارهای زندگی قرار می گیرد . تمام این مهارت ها ی مقابله می تواند به نوجوانان برای دوری از دلبستگی با اشخاص منحرف و ناشایسته و همسالان منحرف و نزدیکی و ایجاد دلبستگی با اشخاص اجتماعی تر و باتدبیرتر کمک کند . انتخاب یا ایجاد شبکه اجتماعی مثبت ( تجربه های تحصیلی مثبت ، دوستی های خوب ، موفقیت در ورزش و یا هنر و ... ) می تواند زنجیره واکنش های منفی را متوقف کند و به جای آن زنجیره واکنش های مثبت را برقرار کند که باعث رشد شخصی فرد می شود . اگر نوجوان از گروه اقتصادی - اجتماعی بالاتر باشد ، شبکه اجتماعی حمایت کننده خوبی از والدین ، دوستان و اعضای خانواده داشته باشد و در مدارسی تحصیل کند که محیط آموزشی حامیانه و جذاب داشته باشند ، قطعا سازگاری بالاتری خواهد داشت . روابط دلبستگی ایمن با مراقبان دلسوزی که روش فرزند پروری مقتدرانه را به کار می بندند و درگیر شدن مشترک مادر و پدر در ایفای نقش والدینی از عوامل مهم و مثبت خانوادگی است که با سازگاری نوجوان با فشارهای زندگی رابطه دارد . نداشتن تجاربی مانند جدایی در دوره کودکی ، از دست دادن ، داغدیدگی ، مشکلات روانی والدین ، بزهکاری و اختلافات زناشویی هم از ویژگی های خانواده نوجوانانی است که در مقابل فشار روانی بهبود پذیرند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 13 بهمن 1387 [15:48 ]
  عوامل موثر بر سازگاری نوجوان
 

عوامل مرتبط با سازگاری نوجوان با فشارهای زندگی به شرح زیر هستند :
  • نداشتن جدایی یا از دست دادن اعضای خانواده
  • دلبستگی ایمن
  • فرزند پروری مقتدرانه
  • دگیر بودن مشترک والدین در پرورش نوجوان
  • تجربه تحصیلی مثبت
  • شبکه خوب حمایت اجتماعی
  • شرکت در فعالیت های مذهبی
  • پایگاه اقتصادی _ اجتماعی بالا
  • سطح توانمندی بالا
  • طبع ملایم
  • عزت نفس بالا
  • منبع کنترل درونی
  • کارایی در انجام وظایف
  • سبک اسنادی خوش بینانه
  • مهارت های برنامه ریزی
  • شوخ طبعی
  • مهارت های همدلی
  • مهارت اجتناب از دلبستگی با اشخاص و همسالان منحرف
  • مهارت در یافتن یا ایجاد شبکه حمایت اجتماعی
  • مهارت استفاده از استعدادهای ویژه مانند ورزش ، موسیقی و ... برای ایجاد شبکه اجتماعی حامیانه و اجتناب از شبکه های منحرف

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 14 بهمن 1387 [17:09 ]
  نظریه دلبستگی
 

در نظریه دلبستگی فرض بر این است که تجارب اولیه بچه ها با مراقبان اصلی آنان را به سوی دلبستگی ایمن یا ناایمن سوق می دهد . اگر مراقب به نیازهای کودک توجه داشته باشد و انها را به طور قابل اعتماد رفع نماید ، خردسال یک الگوی کاری درونی نسبت به مراقب خود به عنوان یک پایگاه ایمن پیدا می کند ؛ پایگاهی که از آنجا می تواند در دنیا کاوش کند و برای این کار از اطمینان قابل ملاحظه ای برخوردار باشد . در صورتی که مراقب در ارضای نیازهای او به شیوه های قابل اعتماد عاجز باشد ، الگوهای کاری درونی خردسال نسبت به مراقب قابل اتکا نیست و لذا این گونه کودکان خود را ناامن می بینند . این وضع می تواند به صورت دلبستگی دوسویه ( چسبیدن ) یا اجتنابی ( نجوش ) یا دلبستگی نامنظم تجلی پیدا کند که شامل الگوی دلبستگی اضطرابی و اجتنابی است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:43 ]
  مهمترین تحولات و تظاهرات بلوغ روانی
 

تحولات روانی که از دوره بلوغ در انسان شکل می گیرد که جزء خصایص و شخصیت انسان خواهد شد و تا بعد از دوره بلوغ هم در انسان باقی می ماند ، به شرح زیر است :
1- نگرانی های ناشی از تغییرات و علایم بلوغ
2- توجه به هویت خود یا بحران شناسایی خود
3- تردید و دودلی و بی ثباتی دوران شتاب و دوگانگی
4- برتری جویی و جلب توجه دیگران
5- تصورات و تخیلات در نوجوانان
6- زود رنجی و احساساتی بودن
7- کمرویی ، گوشه گیری و درون گرایی
8- اعمال منفی و مخالفت جویی
9- فرافکنی
10- بیماری روان تنی
11- استعداد و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:44 ]
  1- نگرانی های ناشی از تغییرات و علایم بلوغ
 

لطفا چند لحظه صبر کنید ...

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:46 ]
  2- توجه به هویت خود یا بحران شناسایی خود
 

رفتارهایی که نوجوان با اعضای خانواده و معلمان خود انجام می دهد ، در جهت رهایی از سلطه خانواده است . وی سعی دارد از این راه وارد زندگی بزرگترها شود . برای نیل به چنین اهدافی پسرها پدر و دخترها مادر را الگوی خود قرار می دهند و سعی دارند برای خروج از رفتارهای کودکی و وارد شدن به رفتارهای بزرگسالی از بزرگترها اعم از اولیای خانواده یا مدرسه الگوپذیری کنند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 19 آبان 1388 [14:47 ]
  3- تردید و دو دلی و بی ثباتی دوران شتاب و دوگانگی
 

لطفا چند لحظه صبر کنید ...

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:17 ]
  4- برتری جویی و جلب توجه دیگران
 

برتری جویی در جهت جلب توجه دیگران در بین اکثر قریب به اتفاق نوجوانان وجود دارد . به طوری که عده ای از علمای روان شناسی آن را ذاتی می دانند و آن را آغاز استقلال و شخصیتی می دانند که نوجوان به دنبال آن است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:18 ]
  5- تصورات و تخیلات در نوجوانان
 

در دوره نوجوانی خواب و خیال متداول است و برای افراد این سن امری عادی و معمول است . لذا در عالم خیال و تخیل که قدری هم برای وی لذت بخش است اکثر افکارش را عملی می پندارد . بنابر این ، اغلب اندوهناک و غمگین و گاهی نیز گرفتار ترس و توهم می شود . به همین علت گاهی ممکن است دروغ بگوید که هدفش گمراهی و یا زیان رساندن نیست ، بلکه ممکن است به دلیل ترس باشد

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:19 ]
  6-زود رنجی و احساساتی بودن
 

احساس زود رنجی در بزرگترها نیز مشاهده می شود . ریشه چنین احساساتی در لذت و رنج است . لذا دوره نوجوانی با تخیلات آنها آمیخته شده و شدت می یابد . در مورد نشر عقاید و اثبات حرف خود به دیگران آنچنان محکم صحبت می کند و سعی دارد از آن ها دفاع نماید که گویی سخنان وی وحی منزل است

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:19 ]
  7-کمرویی ، گوشه گیری و درون گرایی
 

گاه به درون گرایی و گاهی به برون گرایی گرایش پیدا کردن از خصایص نوجوانان است . ولی در بعضی از آنها درون گرایی از حد معمولش تجاوز می کند و به نوعی بیماری تبدیل می شود . نوجوانان زیادی برای یافتن سوال های خود که اغلب در این دوران مطرح می شود گرایش به سمت انزوا و گوشه گیری پیدا می کنند و اغلب خسته ، کم حوصله و یا دچار ضعف حافظه و یادگیری می شوند

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:20 ]
  8-اعمال منفی و مخالفت جویی
 

تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن نوجوان به وجود می آید ، باعث می شود نوجوان احساس برتری جویی کند و به مخالفت و نافرمانی همراه با ضدیت با افراد و اجتماعش و حتی اولیای خود متوسل شود . در این هنگام نوجوان به هر امری با نظر بدبینی می نگرد و حالت منفی و مخالفت به خود می گیرد . علت ، شاید آن باشد که چون نوجوان سرشار از انرژی و صمیمیت است در تماس با بزرگترها حس می کند که او را تحویل نمی گیرند و یا به حساب نمی آورند . لذا سعی دارد بر علیه چنین احساسی تظاهر به مخالفت کند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  چهارشنبه 27 آبان 1388 [14:24 ]
  9- فرافکنی
 

فرافکنی یکی از مکانیزم های دفاعی است که نوجوان و حتی بزرگترها نیز به جای رفتارهای خردمندانه و منطقی در هنگام ناکامی و شکست ، آنها را به دیگران نسبت می دهند و یا گناه خود را به گردن دیگران می اندازند . البته انواع دیگر این رفتارها ممکن است دلیل تراشی ، دلیل تراشی احتیاطی ، جبران و افراط در جبران ، سرکوب کردن و ... باشد .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  شنبه 30 آبان 1388 [13:57 ]
  10 - بیماری های روان تنی
 

فشارهای درونی و نگرانی های مزمن در نوجوانان سبب تغییرات فیزیولوژیکی می شود و در نقطه حساسی از بدن یک نوع بیماری جسمی مانند گلو درد ، آسم ، سردرد، دل درد ، و یا ناراحتی های متابولیستی و اسپاسم های عصبی و گاهی زخم معده ظاهر می شود که بهترین مداوا برای بر طرف کردن این گونه بیماری ها ریشه کنی ناراحتی های نوجوان است .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 03 شهریور 1391 [17:47 ]
  نیازهای جوانی
 

دورۀ جوانی با بروز نیازهای گوناگون جوان خودش را نشان می دهد و بی توجه بودن به این نیازها باعث بروز اختلاف بین جوان و والدین می شود . این نیازها عبارتند از:
- نیاز به مهم بودن و همه او را با ارزش شناختن. جوان کوشش می کند موقعیت افراد بالغ را به دست آورد و آنچه که مربوط به دورۀ کودکی است، پشت سر گذارد. او می خواهد اعمالی انجام دهد تا نشان دهد از کودکی فاصله گرفته و به قلمرو بزرگسالان وارد شده است.
- نیاز به استقلال. در این دوره، جوان آرزو می کند که خود را از زیر بار نفوذ والدین خود آزاد کند و مستقل شود. او مایل است که در منزل دارای اتاق جداگانه ای باشد تا دور از نظر اعضای دیگر خانواده به خصوص کودکان دربارۀ مسایل مربوط به خود فکر کند و فعالیت های آیندۀ خود را طرح ریزی نماید. همچنین وی علاقمند است زندگی خود را اداره کند؛ لذا میل به احراز به استقلال و شخصیت همزمان با تحولات جسمانی در نوجوان پدیدار می شود. لذا ضروری است که تمایل به استقلال و شخصیت نوجوان به درستی ارضا شود. چون استقلال تصحیح کننده مسئولیت فردی نوجوانان است و کسب شخصیت شرط عضویت آنان در امور اجتماعی است.
- حس برتری جویی و تفوق طلبی. این را می توان به عنوان یکی از سرمایه های با ارزش و گرانبهای دوران جوانی به حساب آورد و می توان گفت میل نوجوان به نیرومندی و برتری جویی عکس العمل های دوران کودکی است ، و جوان از این که بتواند قدرت و شهرت به دست آورد و حقارت ها و ضعف های دوران کودکی را جبران نماید، لذت می برد.
-نیاز به داشتن فلسفۀ زندگی. جوان در این مرحله به یک نظر پا برجا و استوار دربارۀ معنی و مفهوم حیات معتقد می شود. سوالاتی که برای جوان مطرح است بیشتر مربوط به حقیقت و کمال مطلوب می شود. وی مایل است از نظر معرفت و شناخت خلا موجود در زندگیش را پر کند. یک فلسفۀ ارضا کننده یا یک دسته عقاید متقن، به او از نظر روانی امنیت و آرامش فکری می دهد.

  امتیاز: 0.00