منو
 کاربر Online
682 کاربر online
تاریخچه ی: مهرداد اوستا

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-60Lines: 1-94
-::{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=18763}::
زنده یاد استاد مهرداد اوستا (محمد رضا رحمانی) شاعر و نویسنده ی معاصر در17 اردیبهشت سال 1308
شمسی در خانواده ای اهل شعر در شهر `بروجرد` پای به عرصه وجود نهاد. پدر مادرش `حاج دوخا محمد` متخلص به `رعنا`
شاعری بسیار خوش قریحه و توانا بود و کسانی که دیوان `عارف قزوینی` را مطالعه نموده با ((غزل ))معروف وی، با مطلع :
+V{maketoc}
!زندگینامه


/>

{img src=img/daneshnameh_up/c/c4/avesta.jpg}
مهرداد اوستا (محمد رضا رحمانی) شاعر و نویسنده ی معاصر در17 اردیبهشت سال 1308
شمسی در خانواده ای اهل شعر در شهر `بروجرد` به دنیا آمد. پدر مادرش `حاج دوخا محمد` متخلص به `رعنا`
شاعری بسیار خوش ذوق و توانا بود .
-~~green:دوش از زلف سیه یار گره وا میکرد
رنگ انگشت خود از خون دل ما میکرد ~~
که مورد استقبال `عارف` واقع گردیده آشنا هستند.
سخاوتمندی حاتم گونه ای با استاد اوتا مول شده بود، تا جائیکه در سن 3 سالگی با بخشیدن لباس تن خود به یکی از
کودکان همسن و سالش تحیر همگان را برانگیخت.
در 10 سالگی با سرودن شعر آنهم مو
زون و مقفی مورد تشویق یکی از آموزگارانش قرار گرفت، گوئی خود نیز به استعداد
شگرف خویش واقف بود، زیرا در 12 سالگی شهر بروجرد را برای خود کوچک پنداشت و راه تهران را پیش گرفت و تا پایان عمر
پر بار خویش در این شهر اقامت گزید.
او در ابتدای اقامت خود در تهران، پس از سپری کردن دوره دبیرستان، ضمن تدریس در مدارس و دبیرستانها، تحصیلات
آکادمیک خویش را تا اخذ مدرک فوق لیسانس در ((رشته فلسفه)) ادامه داد و به دلیل اندوخته های خارق العاده ذهنی اش در
زمینه ((ادبیات)) و علوم انسانی در سن 25 سالگی بعنوان جوانترین استاد جذب دانشگاه شد و در سن 30 سالگی به عضویت
شورائی درآمد که رساله دکترای دانشجویان دوره دکتری ادبیات فارسی را تأئید یا رد مینمود.
مطالعه شبانه روزی وی باعث گردید در مدت کوتاهی بر ادبیات فارسی، عرب و بطور کلی ((ادبیات جهان)) تسلط کامل پیدا
نماید و بعنوان یکی از سخنرانان برنامه `مرزهای دانش` رادیو، که در آن زمان وزین ترین برنامه های رادیوئی بود در کنار
اساتید بزرگی همچون `محیط طباطبائی` و `ضیأالدین سجادی` به سخنرانی بپردازد.
این ادیب گرانقدر و شاعر بزرگ با آنکه در همه زمینه های شعری قدرت خویش را به نمایش می گذاشت، اما به ((`قصیده`))
بیشتر از سایر انواع شعر عشق می ورزید و به حق لقب بزرگترین قصیده سرای معاصر بعد از `((ملک الشعرای بهار))` را از آن
خود ساخت. وی با تصحیح `دیوان ((سلمان ساوجی))` در سن 22 سالگی انتشار نخستین مجموعه شعر خود با نام `از کاروان
رفته` که گنجینه ارزشمندی از شعر مفاخر فارسی است، تحسین تمامی صاحبنظران را نسبت به خود برانگیخت
.
+سخاوتمندی حاتم گونه ی او ا شد تا در سن 3 سالگی با بخشیدن لباس تن خود به یکی از کودکان همسن و سالش تحیر همگان را برانگیزد.
 +در 10 سالگی با سرودن شعر- آنهم موزون و مقفی- مورد تشویق یکی از آموزگارانش قرار گرفت، گوئی خود نیز به استعداد شگرف خویش واقف بود، زیرا در 12 سالگی شهر بروجرد را برای خود کوچک دید و راه تهران را پیش گرفت و تا پایان عمرپر بارش در این شهر اقامت گزید.
 + پس از سپری کردن دوره دبیرستان، ضمن تدریس در مدارس و دبیرستانها، تحصیلات آکادمیک خویش را تا اخذ مدرک فوق لیسانس در ((رشته فلسفه)) ادامه داد و به دلیل اندوخته های خارق العاده ذهنی اش در زمینه ادبیات و علوم انسانی در سن 25 سالگی بعنوان جوانترین استاد جذب دانشگاه شد و در سن 30 سالگی به عضویت شورائی درآمد که رساله دکترای دانشجویان دوره دکتری ادبیات فارسی را تأئید یا رد می نمود.
 +مطالعه شبانه روزی وی باعث گردید در مدت کوتاهی بر ادبیات فارسی، عرب و بطور کلی ((ادبیات جهان)) تسلط کامل پیدا کند و بعنوان یکی از سخنرانان برنامه `مرزهای دانش` رادیو، که در آن زمان از وزین ترین برنامه های رادیوئی بود در کنار اساتید بزرگی همچون `محیط طباطبائی` و `ضیأالدین سجادی` به سخنرانی بپردازد.
 +این ادیب گرانقدر و شاعر بزرگ با آنکه در همه زمینه های شعری قدرت خویش را به نمایش می گذاشت، اما به ((قصیده)) بیشتر از سایر انواع شعر عشق می ورزید و به حق لقب بزرگترین قصیده سرای معاصر بعد از ((ملک الشعرای بهار)) را از آن خود ساخت.
 +او با تصحیح `دیوان ((سلمان ساوجی))` در سن 22 سالگی و انتشار نخستین مجموعه شعر خود با نام `از کاروان
 +رفته` تحسین بسیاری از صاحبنظران را نسبت به خود برانگیخت.
   
- ~~green:با من بگو تا کیستی, مهری بگو, ماهی بگو؟ +در سال 1327 همزمان با ورود به ((دانشگاه تهران)) به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به عنوان مسئول سامان دادن به کتابخانه های موجود و مقالات و کتب ادبی این وزارتخانه و نیز دبیر در چندین دبیرستان تهران به فعالیت پرداخت. در سال 1330 با کسب مدرک کارشناسی به ادامه ی تحصیل ((رشته ی فلسفه)) در دانشگاه تهران پرداخت.

استاد اوستا ضمن تدریس در دانشگاه تهران سفرهای متعددی را به کشورهای مختلف انجام داد و آثار و اشعار ارزشمندی از خود بر جای نهاد. سرانجام در سال 1370 در سن 62 سالگی در اثر عارضه قلبی در گذشت و پیکر وی در قطعه مشاهیر ادب و هنر ایران در تهران به خاک سپرده شد.

!ویژگی سخن
سبک اوستا به شیوه‌ی شعرای خراسانی و بیشتر به ((ناصرخسرو))، ((خاقانی ))و ((مسعود سعد)) نزدیک است. در اندیشه‌های شاعرانه‌اش غالباً دقایق فلسفی و تفکرات حکیمانه را می‌پروراند و به فلسفه نسبی نزدیک می‌شود. او معتقد است که «یک هنرمند باید فرزند زمان خود باشد و اگر احیاناً خود نیازمندیهای زیادی از نظر مادی ندارد باید آنقدر روحیه‌ی حساس و تأثیرپذیری داشته باشد که دردها و نیازمندیهای اکثریت مردم را درک کند و آینه‌ی گویای رنج و شادی مردم زمان باشد».

!معرفی آثار
~~maroon:1. تصحیح دیوان سلمان ساوجی
2. تصحیح دو رساله از خیام، «رساله‌ی وجود» و «نوروزنامه»، با شرح حال خیام
3. کتاب فلسفه و منطق و روان‌شناسی برای دبیرستانی‌ها
4. از کاروان رفته- مجموعه‌ی شعر
5. شراب خانگی، ترس محتسب خورده
6. حماسه‌ی آرش
7. پالیزبان- مجموعه‌ی نثر، داستان
8. امام، حماسه‌ای دیگر~~






{img src=img/daneshnameh_up/3/3f/160309.jpg}
استاد اوستا بیش از 40 اثر تحقیقی و یا تألیفی در زمینه ادبیات و هنر از خود به یادگار گذاشته که بیش از 20 اثر آن در زمان حیات ایشان وبقیه بعداً منتشر شده است.

"راما" (در شعر)، "پالیزان" و "از امروز تا هرگز" (در نثر داستانی)، "تیرانا" (در نثر انتقادی)، "عقل و اشراق" (در فلسفه)، "اندیشه فلاسفه شرق و غرب"، "روش تحقیق در دستور زبان و شیوه نگارش فارسی"، "رساله ای در فلسفه، منطق، روانشناسی واخلاق"، "روش تحقیق درزیباشناسی" و "نقد و بررسی افسانه های ملل" (در چندین جلد)، "منطق کلام حافظ" و "منطق کلام(( فردوسی))"، "منطق کلمات"، "منطق حماسی مهابرات"، "نقد وبررسی آثار سنائی"، "تصحیح کلیات شیخ ((سعدی))"، "تصحیح دیوان ((ابوسعید ابوالخیر))"، "تحلیل نوروز نامه و رساله وجود ((حکیم عمر خیام ))نیشابوری"، "تحلیل فلسفی و علمی پیرامون اصول ادیان"، "لحن شناسی پیرامون آثار و افکار بزرگان سخن ایران"، "روش تحقیق در تاریخ هنر"، "تصحیح مجدد دیوان سلمان ساوجی"، "روش تحقیق در تحولات فکری و فلسفی در اروپا و آسیا"، "سیر مکاتب هنری در ایران"، "هدف هنر در شرق و هدف آن در اروپا"، "مکاتب هنری در شرق"، "مکاتب هنری در اروپا"، "مکاتب فلسفی در اروپا"، "مکاتب فلسفی درآسیا"، "هدف نهائی در شرق و غرب"، "کارنامه شعر معاصر"، "کارنامه نثر معاصر" و "تأثیر ادبیات ایران بر ادبیات جهان" (در تحقیق)، "اشک وسرنوشت" (تألیف) میباشند.
/>~~green:با من بگو تا کیستی, مهری؟ بگو, ماهی؟ بگو
 خوابی؟ خیالی؟ چیستی؟ اشکی؟ بگو، آهی؟ بگو  خوابی؟ خیالی؟ چیستی؟ اشکی؟ بگو، آهی؟ بگو
 راندم چو از مهرت سخن گفتی بسوز و دم مزن راندم چو از مهرت سخن گفتی بسوز و دم مزن
-دیگر بگو از جان من, جانا چه می‌خواهی بگو؟ +دیگر بگو از جان من, جانا چه می‌خواهی؟ بگو
-گیرم نمی‌گیری دگر, زآشفته عشقت خبر +گیرم نمی‌گیری دگر, زآشفته ی عشقت خبر
 بر حال من گاهی نگر, با من سخن گاهی بگو بر حال من گاهی نگر, با من سخن گاهی بگو
 ای گل پی هر خس مرو, در خلوت هر کس مرو ای گل پی هر خس مرو, در خلوت هر کس مرو
-گویی که دانم, پس مرو گر آگه از راهی بگو +گویی که دانم, پس مرو، گر آگه از راهی بگو
-غمخوار دل ای می نیی, از دردو من آگه نیی +غمخوار دل ای می نیی, از درد من آگه نیی
 ولله نیی, بالله نیی, از دردم آگاهی بگو  ولله نیی, بالله نیی, از دردم آگاهی بگو
 بر خلوت دل سرزده یک ره درآ ساغر زده  بر خلوت دل سرزده یک ره درآ ساغر زده
 آخر نگویی سرزده, از من چه کوتاهی بگو؟ آخر نگویی سرزده, از من چه کوتاهی بگو؟
 من عاشق تنهایی‌ام سرگشته شیدایی‌ام من عاشق تنهایی‌ام سرگشته شیدایی‌ام
 دیوانه‌ای رسوایی‌ام, تو هرچه می‌خواهی بگو~~ دیوانه‌ای رسوایی‌ام, تو هرچه می‌خواهی بگو~~
- در سال 1327 هممان رو ه ((دناه ران)) ه اتخدام مو پورش درم و ه عنوا مئول سامان ان کاخ های موود مقل و ک اد این وزرنه نیز بیر در چدی دبیرستان تهران ه عالیت پد. در ال 1330 با کس مک کرشنی اداه ی تحصیل ((رشته ی له)) دانشگاه تهران پات.. ستاد اوتا ن تدریس اناه هران فرهای دی را ب کشورهی ل انا اد و ار و اار ارشمندی از خود ای هاد. سام در ا 1370 ر 62 اگی در ر رض لبی ت و پیکر وی در ه مشاهیر ا نر یرا در ر ب خاک پرده د.
ی ثا ی بان ا:
1- تی دیوا لمان ساوی چا آ ( انتارا زوار- 1332)
2- رساله ای فلس منق رونشانسی و لا ( اارات زر- 1333 )
3- قل ور (انتشارات زوار - 1334)
4- رسایل م ( نورونامه ـ راه ی ود ) ا مقم و تحقی ر ندگی وی(1335)
5- ازکاروان ته. انم ای ا (ار وار- 1339)
6- پالیبان (1342)
7- اه رش (نظمه مروف ار) ( اپخاه خان ـ - 1344 )
/> />
+!سال مار زندگی
تی شعر ا د سن ده اگی در کلاس پن اتدایی رو. ی عر دررهٔ وقعهٔ عاشورا بد. ملمانش ا ین عر ی ا ی به رود کند. />*د ۲ سالگی از رو به تران مد دره دبیرستان را ر ایت ند.
از رفتن یپلم ادبی، به اسخدام آمو و پورش د. />*در سا ۳۲۷ تحصیلات عالی خود را در رشتهٔ معقول منقول (هی) دانشگاه تهران ا کد و ن را تا گتن درجهٔ فوق لیسن فلفه ادامه اد.
*
ر سال ۳۳۲ ین اثر ی که صحیح دین لان اجی ود، بوسیلهٔ نشارا وار به چاپ رید.
پ
یش از کودی ۲۸ مداد ۳۳۲ هرداد اوسا م را مار فا یخواند
*
در هیور ۳۲ ه ر خالفت با رژیم ه به زنن فتاد. وی اشعاری در رزه با رژیم شاه دا ک یتوان به شعر یر ک در ا ۱۳۳۵ سرو بد ااره کد:
نه‌ه ویان ی بای کی چرات؟
ت د خودکاه‌ای ا دستگاه خوسری
*سا
۱۳۳۳، سا آغاز تدریس ی در دانشگاه تهان، در همین سال نی ازدواج کرد.
*سال ۳۳۵ سباستین مونه فیلس ق ناس فرانسوی شنا شد.
ال ۱۳۳۹، نخستین مجموعه ر ا به نا" کاروان رفته" نشر شد.
*ال ۴۴ فر اروپا
*سال ۵۱، ومین مجموعه شعر وی ه نام" شرب خاگی ترس تسب خورده" ا در قب ((قصید ))منشر کد.
*پس از پیروزی انقلاب، تهای وزارت فرهنگ و مزش عالی یاست ((اگاه تران)) ریاست متمع عالی هنر و... را عهده دار شد.
ال ۲فر به فرانسه
*سال ۶۷ سخرانی رباره عر و شخصیت ((حاظ )) در کگره ی زرگداشت حافظ />*ال ۶، شرکت در برزداشت خلیل اله خلیلی ا بزرگ ااتان
*سال 70درگذشت در اثر حمله قلبی

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 05 شهریور 1385 [07:50 ]   20   لیلا مهرمحمدی      جاری 
 یکشنبه 05 شهریور 1385 [07:47 ]   19   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 05 شهریور 1385 [07:45 ]   18   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 05 شهریور 1385 [07:44 ]   17   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [06:09 ]   16   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [06:06 ]   15   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [05:19 ]   14   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [05:18 ]   13   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [05:12 ]   12   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 شنبه 04 شهریور 1385 [05:03 ]   11   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [10:48 ]   10   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [10:47 ]   9   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [08:28 ]   8   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [08:22 ]   7   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [08:16 ]   6   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [08:07 ]   5   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 مرداد 1385 [08:07 ]   4   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [10:25 ]   3   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [10:24 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 تیر 1385 [10:08 ]   1   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..