تاریخچه ی:
امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اصحاب
تفاوت با نگارش: 3
| - | ((حضرت ا سجاد علیه السلام|حضرت زین ابدی علیه اللام)) شخصیی هستند که در کلما و هار نظرهای دیگران ز ی و مید سودن اواف کملی ایشا و عتاد به تقدم حضرتش در همه زمینه ای علم و فقه و وع . . . . . . چیی ب چم نمیخورد . |
+ | گای از یا اصا و رگان ز (( م سا لیه اام|حضرت زین اعابدین علیه م)): |
| - | گرچه اظهار نظرها بسیار زیاد است، در این قسمت به بعضی از آنها اشاره می گردد. ((جابر بن عبدالله انصاری)): در ضمن برخورد طولانی جابر با حضرت سجاد عیه اسلام در خر ی گوید: ما بین اولاد انبیاء مثل علی بن الحسین علیه السلام کسی دیده نشده است مگر ((حضرت یوسف علیه السلام|یوسف)) پسر ((حضرت یعقوب علیه السلام|یعقوب)) و سوگند به خداوند !! رّه علی بن الحسین از ریه یوسف افل می اشند. |
+ | ((جابر بن عبدالله انصاری)) گفت: در میا ردان انبیاء کسی مثل علی بن الحسین علیه السلام دیده نشده است، مگر ((حضرت یوسف علیه السلام|یوسف))، پسر ((حضرت یعقوب علیه السلام|یعقوب))، و سوگند به خداوند، که نسل علی بن الحسین برتر از ن یوسف ا. |
| - | « ((محمد بن مسلم بن شهاب زهری|زُهری)) » : 1ـ هر گاه یادی از حضرت علی بن احسین عیه لسلام به بین می آمد. « زُهری » گریه می کرد و می گفت: « زین العابدین » 2ـ به « ُهری » فته شد: زاهد ترین مردم در دنیا چه کسی است؟ گف: علی بن الحسین علیه السلام هر کا که بود . 3ـ « سفیان بن عبینه » می گوید: به زُهری گفتم: آیا علی بن الحسین علیه السلام را ملاقات کرده ای؟ |
+ | ((محمد بن مسلم بن شهاب زهری|زُهری)): از ا سیند:« زاهدترین مردم در دنیا چه کسی است؟ » گیه کد و گفت:« علی بن الحسین علیه السلام. » |
| - | گفت: آری او را ملاقات کرده ام و هیچکس را با فضیلت تر از او ندیده ام. سوگند به خداوند برای او نه صدیی در پنهان را نارم و نه دشمنی در آشکار. گفت: چون من ندیدم هیچکس را که گچه او ا دوس می داشت ولی باطر شدت عرفت و نسبت به فضل ایشن، از حضر سات ی د و یچک را نیدم که گرچه او را دشمن می دانت. مر ایک به خار شد مرای او، با ین هرنی و مارا می کرد. |
+ | از او پرسیدند:« آیا علی بن الحسین علیه السلام را دیدهای؟» گفت:« آر او را ملاقات کرده ام و هیچکس را با فضیلت تر از او ندیده ام. سوگند به خداوند او نه دستانی در نهان ا و نه دشمنانی آشکار. چون من هیچکس را ندیدم که ه او سدت برد وستاشن او ر نکا ک و ی هر ک که او را دشمن میدات، به دلیل مارای اا با او دمنی و را ک نمیک. />او بافیل رین فقیهترین ک ر ((بنی هاشم)) بود که م او را درک کردیم.» |
| - | 4ـ ن شهاب زُهری در ال نقل ریی ز ضرت علی بن احسین لیه الام می گی: آ دیث را علی بن الحسین عی السلام رای ا بیان ک و ا افضیلت ترین هاشمی بود که ما او را دک کردیم . 5 ـ « معمر » از « زُهری » نقل می کند که گفت من هیچکس را از اهل این بیت - یی بیت ((رت محمد مطی ل الله علی آله|پیابر صلی الله لیه و له وسم))- رک نکردم که علی بن احسین لیه السلام اض باشد . 6 ـ هاشی را ندیدم که از زین العابدین افضل باشد و نه فقیه تر ا و . |
+ | ((ید ن ی)): ه عید بن سیب گفتن:«آیا گی علی بن الحسین « س کیه » ا و یری ندارد» سعید مسیب اب د:« ی، ای چی ا. سند به ان ماد ا دیده نشده ا.» |
| - | « ((ب ا)) » : ر هاشمی ز ی لین عی الم ندیدم نه فقی تر از او . |
+ | «تبی»: لی بن السی که برترین ر نی هاشم ب فزندش فود:« پر ر مشکل صبر کن، متعرض حق م نشو و به برادرت در امری ک ضرر آن برای ت بیشتر از منفعت آن برای اوست پاسخ مثبت نده.» |
| - | ((سعید ب مسیب)) : 1 ـ جوانی از ((قریش)) نزد سعید بن مسیب نشسته بود که حضرت علی بن الحسین علیه السلام تشریف آوردند، آن جوان قریشی به سعید بن مسیب گفت: ای ابا محمد این کیست؟ پاسخ داد: این سید الابدین علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیه اللام است . 2 ـ فری به سعید بن مسیب گفت: من فردی پرهیزگارتر از « فلان » ندیدم، سعید بن مسیب پرسید: آیا علی بن الحسین علیه السلام را دیده ای؟ او گفت: ه. سعید گفت: من مردی با ورع تر و پرهزگارتر از او ندیده ام . 3 ـ « علی بن زید » می گوید: به سعید بن مسیب گفتم تو به من خبر داد ای که علی بن الحسین « نفس تزکیّه » است و تو بای او نظیری را سراغ نداری. سعید بن مسیب جواب داد: بلی اینچنین است و آنچه م گویم مطلب مجهولی نیست. سوگند به خداوند به مانند او دیده نشده است . |
+ | «سیان بن عینیه»: کسی ا بنی هام ر برتر و فیهتر از زین اعابین ندیدهام. |
| - | «تبی » : ی السین که از فضل ی هاشم د برای فرزندش فود: پر ر کلا صبر کن و معرض حوق مردم نو و رادرت را ر مری که ضر برای بیشتر از نف آن رای است اسخ مثب نده . |
+ | ((ب ثمالی)): یر از ((ضرت یرالممین ی یه لام)) نیدهام کی اهدتر ا ضر ی این لیه اسام بشد. |
| - | «فیان بن عینیه » : دی هاشی ر که ز زین ااین اف با قیه از ا . |
+ | ((ییی بن سعید)): عی احسین برین د ا نی ها ا ک در دینه یها . |
| - | ((اب حمزه ثمالی)) : من ننیدم احدی از مردم زاهد تر از حضرت علی بن الحسین علیه السلام باش م آنچه که به من رسیده ا امیر لمومنین لیه لام. |
+ | ((اب ای الحدید)): علی بن الحسین علیه السلام در عباد به نهای ریه . |
| - | ((ییی ب ید)): علی بن الحسین رین هشمی ات ک ر دیه او را دیده . |
+ | ب هه: علی بن حسین نر نات ع یشای اهل مدینه د. |
| - | ((ابن بی احدید)): علی بن الحسین لیه الم ر عبات ب هایت درجه آن رسیده بود .( __کا علی بن لین یه ی عباده__) |
+ | ((ابن یا)): علی بن الحسین ا یل رین بنی هام قهای مدینه بود عابین ف در هه انها. |
| - | ابو زهره : علی بن حسین زین العابدین از نظر نجابت علم، پیشوای اهل مدینه بود (__فعلّی زین العابدین کان امام المدینه بنلاٌ و علماً__) | |
| - | ((ن یا)) : />علی بن الحسین ز ا تین ((نی هاشم)) و ا ه مدینه و بّ ا (انیه دد را ندگی و عبات می کنند) ود گ علی الی ید عابدین ر مه منها بوده است . |
+ | جموع، ناچه « احظ » گته است، در شخصیت علی بن الحسین یعیا، ((تلیان))، ((امه)) و ((خاه)) ه یکن می اندیشند و ر بری و د او بر دیان هی ردیی ب خد راه نمیهند. />امم در صر خود ب عینی بیل «علی خیر»، «علی الز»، «لی العابد» هرت یدا که بود. |
| - | ب رحال بین همه نقه نرا در ود حضر سجاد له لسلام به طل می انجا امّا ر مع ندی می ان گف: چناچ « ح » ظهار عقید کرده ات در شخصیت علی ب الین شیعی متزل رجی عامه، اصه یکن می انیشند و رتی و قد او ر دگن هچ ردیی به خد راه نمی دهند . |
+ | !اب: />*ارالور ج 46، 79 (به قل از منا ) - 3 دیث 4 ( نقل ز مناب ) />* 63 حیث 20 و 21 ( ه نق ا عل الیع ) 73، ی 58 ( ه اشاد ) />* 76 یث 71 ( ه نق از رشاد ) 73، دی 60 ( به قل ارشاد ) |
| - | آری امام در عصر خود به عناوینی از قبیل « علی الخیر »، « علی الاعزّ »، « علی العابد » شهرت پیدا کرده بودند .
منابع : بحارالانوار، ج 46، ص 79 (به نقل از مناقب ) - ص 3، حدیث 4 ( به نقل از مناقب ) ص 63، حدیث 20 و 21 ( به نقل از علل الشرایع ) ص 73، حدیث 58 ( به نقل از ارشاد ) ص 76، حدیث 71 ( به نقل از ارشاد )، ص 73، حدیث 60 ( به نقل ارشاد )
مراجعه شود به: ((حضرت سجاد علیه السلام از من نه دانان و گوهر شناسان)) |
+ | !مراجعه شود به: *((حضرت سجاد علیه السلام از یه دیگران)) |