منو
 کاربر Online
1102 کاربر online
Lines: 1-59Lines: 1-42
-حضرت زی عابدین علیه الل شخصیتی تند که کلما و هار نظرهای دیگران ز ی و مید سودن اواف کملی ایشا و عتاد به تقدم حضرتش در همه زمینه ای علم و فقه و وع . . . . . . چیی ب چم نمیخورد . +گای ا صیت حا و رگان ز (( م سا لیه اام|حضرت زین اعابدین علیه م)):
-گرچه اظهار نظرها بسیار زیاد است، در این قسمت به بعضی از آنها اشاره می گردد.
((جابر بن عبدالله انصاری)): در ضمن برخورد طولانی جابر با حضرت سجاد عیه اسلام در خر ی گوید: ما بین اولاد انبیاء مثل علی بن الحسین علیه السلام کسی دیده نشده است مگر ((یوسف)) پسر ((یعقوب)) و سوگند به خداوند !! رّه علی بن الحسین از ریه یوسف افل می اشند.
+((جابر بن عبدالله انصاری)) گفت: در میا ردان انبیاء کسی مثل علی بن الحسین علیه السلام دیده نشده است، مگر ((حضرت یوسف علیه السلام|یوسف))، پسر ((حضرت یعقوب علیه السلام|یعقوب))، و سوگند به خداوند، که نسل علی بن الحسین برتر از ن یوسف ا.
-« ((محمد بن مسلم بن شهاب زهری|زُهری)) » :
1ـ هر گاه یادی از حضرت علی بن احسین عیه لسلام به بین می آمد. « زُهری » گریه می کرد و می گفت: «زین العابدین »
2ـ به
« زُهری » گفته شد: زاهد ترین مردم در دنیا چه کسی است؟
گف: علی بن الحسین علیه السلام هر کا که بود .
3ـ « سفیان بن عبینه » می گ
وید: به زُهری گفتم: آیا علی بن الحسین علیه السلام را ملاقات کرده ای؟
+((محمد بن مسلم بن شهاب زهری|زُهری)):
از ا سیند:« زاهدترین مردم در دنیا چه کسی است؟ »
گیه کد و گفت:« علی بن الحسین علیه السلام. »
-گفت: آری او را ملاقات کرده ام و هیچکس را با فضیلت تر از او ندیده ام. سوگند به خداوند برای او نه صدیی در پنهان را نارم و نه دشمنی در آشکار. گفت: چون من ندیدم هیچکس را که گچه او ا دوس می داشت ولی باطر شدت عرفت و نسبت به فضل ایشن، از حضر سات ی د و یچک را نیدم که گرچه او را دشمن می دانت. مگ انکه به خاطر شدت مدارای حضرت با او، با ایشان مهربانی و مدارا می کرد.
4ـ ا
بن شهاب زُهری در حال نقل رویت حضرت عی بن الحسین لیه السلام می گوید: آن حدیث را لی ن السین علیه السلام برای ما بان کرد و او بافضیلت ترین هاشمی بود ک ا او را درک کردی .
5
« ممر » از « زُهری » نقل می کن که و فت من هیچکس را از اهل این بیت - یعنی بیت ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامر صلی الله علیه و آله وسلم))- رک کردم که از علی بن الحسین علیه السلام افضل باشد .
6
هاشمی را ندیم که ز زین العابدی افضل باشد و نه فقیه تر از او .
+از او پرسیدند:« آیا علی بن الحسین علیه السلام را دیده‌ای؟»
گفت:« آر او را ملاقات کرده ام و هیچکس را با فضیلت تر از او ندیده ام. سوگند به خداوند او نه دستانی در نهان ا و نه دشمنانی آشکار. چون من هیچکس را ندیدم که ه او سدت برد وستاشن او ر نکا ک و ی هر ک که او را دشمن میدات، به دلیل مدارای امام با او، نی ود را کا نمیکرد. />او بافضیلت ترین و یرین ک در ((بنی هام)) د که ما ا را دک کدی.»
-« ((ب حازم)) » :
ه ی اف از علی بن الحسین عیه السل ندیدم و قی ت ا او .
+((عید ب مسیب)):
به سعید ن ی گتند:«آیا تو گفای علی بن الحسین « فس زکیّه » اس نظیری ندارد؟»
سع
ید بن مسیب جواب داد:« بی، ای چی است. وگند به خداون مانند او دیده نشده است.»
-((سعی ب مسیب)) :
1 ـ جوانی از ((قریش)) نزد سعید بن مسیب نشسته بود که حضرت
علی بن الحسین علیه للام تشریف آوردند، آ جوان قریشی به سعید بن مسیب گت: ای با محمد ی کیست؟
پاسخ
داد: این سید العابدین علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام است .
2 ـ
فری به سعید بن میب ف: من فردی ریارتر از « لن » نیدم، ید بن میب پرسید: آیا علی بن السین لیه لسلام را دیده ای؟
او
فت: نه.
عد گت: من مدی با ور ر پرهیزگارتر از او دیده ام .
3 ـ «
لی بن زید » می گوید: به سعید بن میب گتم تو به من خبر داده ی که لی ن اسین « نفس تزکیّه » و برای و نیی را سرا نداری. سعی ن مسیب واب داد: بلی ایچنین است نچه می گویم مطلب مجهولی نیست. سوگند به خداوند به منن و دیده نشده است .
+«عبی»: علی بن الحسین که ترین رد بنی ام د به فرند فرد:« م مکلا ر ن، تر و مدم ن و به براد ر ای که برای و یتر ا منفع ن بای است سخ م نده.»
-«تبی » :
ی بن لحسین که از افضل بنی هاشم بود برای فرزندش فرمود: پسرم بر مشکلات صبر کن و تعرض حقق مدم نشو و برادرت را ر مری ک رر آ رای و یشتر از منفعت آن رای ست پاسخ مثبت نده .
+«ی بن ینیه»: کسی از بنی هاشم را برتر و قیر ا ی این نیام.
-یان ن عییه » :
نیدم هاشمی ا که از ین لدین افضل اد و نه قیه تر ا ا .
+((ابو حمزه می)): غیر از ((ضرت امیرالمؤمنین علی عیه السلام))، ننیدهام کسی اهدتر از لی بن الین عیه اللا باشد.
-((ب مه ثمالی)) :
من ن
ی احی مرد اهد تر از حضرت علی بن الحسین علیه اللام با مگر آنچه که به من رسیده ز امیر المومنی لیه السلام.
+((ییی ب ید)): ی الحین تری فد از بنی هام ا که من د مدین یدهام .
-((ییی بن ید)):
علی بن الحسین رتری هامی ات که من در ینه و ر دیده .
+((بن ی الحدید)): علی بن الحسین لی اللام در عبات به نی ریده د.
-((اب ی احدید)):
علی بن الحسین علیه الم در بات ب ت درج آن رسیه بو .( کا علی ب لحسین غایه فی عباده)
+اب ه: علی بن حسین ا ر نات ع، یوی ال ینه د.
-اب ه : علی بن حسین ین الدین ز نظر جات علم، یشای اهل مدینه بود (__علّی زین العابدین کا مم امدینه لاٌ علماً__) +((اب ی)): علی بن الحسین ا فضیل ین نی ام قهای مدینه بود عابدترین رد مه اا.
-((ابن حیان)) :  
-علی بن الحسین از با فضیلت ترین ((بنی هاشم)) و از فقهاء مدینه و عبّاد آنها (کسانیکه خداوند را بندگی و عبادت می کنند) بود و گفته شده علی بن الحسین سید عابدین در همه زمانها بوده است .  
-به هرحال بیان همه نقطه نظرات در مورد حضرت سجاد علیه السلام به طول می انجامد امّا در جمع ند می توان گفت: چناچه « جاحظ » اظهار عقی کده است در شخصیت علی بن الحسین، شیعی، معتزلی، خارجی، عامه، خاصه همه یکسان می اندیشند و در برتری و تقدم او بر دیگران هیچ تردیدی به خود راه نمی دهند . +در مجموع، چناچه « جاحظ » ه است، در شخصیت علی بن الحسین، شیعیان، ((معتزلیان))، ((عامه)) و ((خاصه)) همه یکسان می اندیشند و در برتری و تقدم او بر دیگران هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند.
امام
در عصر خود به عناوینی از قبیل «علی الخیر»، «علی الاعزّ»، «علی العابد» شهرت پیدا کرده بود.
-ی اا ر ر ود به ناینی از قبیل « علی الی »، لی الاّ »، لی الاد » شه پ کده بدند . +!منع:
*بحار
ااور، 46 79 (به نقل ز مناب ) - ص 3،‌ حدیث 4 ( به نقل از مناقب )
*ص 63، حد
یث 20 و 21 ( به نقل از علل الرای ) 73، حدی 58 ( ه نقل از ااد ) />*ص 76، ‌حدی 71 ( ه نقل ا اش ) 73 دیث 60 ( ب نقل ارشاد )
-منابع :
بحارالانوار، ‌ج 46، ص 79 (به نقل از مناقب ) - ص 3،‌ حدیث 4 ( به نقل از مناقب )
ص 63، حدیث 20 و 21 ( به نقل از علل الشرایع ) ص 73،‌ حدیث 58 ( به نقل از ارشاد )
ص 76، ‌حدیث 71 ( به نقل از ارشاد )، ص 73، حدیث 60 ( به نقل ارشاد )

مراجعه شود به:
((حضرت سجاد علیه السلام از من نه دانان و گوهر شناسان))
+!مراجعه شود به:
*((حضرت سجاد علیه السلام از یه دیگران))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 30 مهر 1384 [10:56 ]   7   شکوفه رنجبری      جاری 
 یکشنبه 08 خرداد 1384 [11:56 ]   6   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 خرداد 1384 [11:50 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [12:27 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 05 دی 1383 [12:29 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 05 دی 1383 [12:17 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 11 مهر 1383 [12:13 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..