تاریخچه ی:
امام سجاد علیه السلام از دیدگاه اصحاب
تفاوت با نگارش: 1
| - | حضرت زی عابدین علیه الل شخصیتی تند که کلما و هار نظرهای دیگران ز ی و مید سودن اواف کملی ایشا و عتاد به تقدم حضرتش در همه زمینه ای علم و فقه و وع . . . . . . چیی ب چم نمیخورد . |
+ | گای ا صیت حا و رگان ز (( م سا لیه اام|حضرت زین اعابدین علیه م)): |
| - | گچه اهار نرها بسیار زیاد است، در ای سمت به بعضی از آنه اشاره می گد.
جابر ن عبداله انای: در ضمن رخرد ولانی جابر با حضرت سجاد علیه السلام در آخر می گوید: ا بین ولاد انی مل لی ب الحسی علیه اسلام کسی ده ه ت گ یف س یعقوب و سوگند به خداوند !! رّه علی بن الحسین از ریه یوسف افل می اشند. |
+ | ((ار بن بداه اناری)) گف: د میان فرندا انیا کسی م لی بن الحسین علیه السلام دید نده ا مگ ((ضرت یس علیه السلام|یوسف))، ((رت یعو علی سلم|یعقوب))، و سوگند به خداوند، که نسل علی بن الحسین برتر از ن یوسف ا. |
| - | (( محمد بن مسلم بن شهاب زهری| «زُهری »)) :
1ـ هر گاه یاری از حضرت علی بن احسین عیه لسلام به بین می آمد. «زُهری » گریه می کرد و می گفت: «زین العابدین »
2ـ به «زُهری » گفته شد: زاهد ترین مردم در دنیا چه کسی است؟ > >گف: علی بن الحسین علیه السلام هر کا که بود .
3ـ «سفیان بن عبینه » می گوید: به زُهری گفتم: آیا علی بن الحسین علیه السلام را ملاقات کرده ای؟ |
+ | ((محمد بن مسلم بن شهاب زهری|زُهری)): از ا سیند:« زاهدترین مردم در دنیا چه کسی است؟ » گیه کد و گفت:« علی بن الحسین علیه السلام. » |
| - | گفت: آری او را ملاقات کرده ام و هیچکس را با فضیلت تر از او ندیده ام. سوگند به خداوند برای او صدیی در پنهان را نارم و نه دشمنی آشکار. سئوال شد: این چگونه است؟
گفت: چون من ندیدم هیچکس را که گچه او ا دوس می داشت ولی باطر شدت عرفت و نسبت به فضل ایشن، از حضر سات ی د و یچک را نیدم که گرچه او را دشمن می دانت. مگ انکه به خاطر شدت مدارای حضرت با او، با ایشان مهربانی و مدارا می کرد.
4ـ ابن شهاب زُهری در حال نقل رویت حضرت عی بن الحسین لیه السلام می گوید: آن حدیث را لی ن السین علیه السلام برای ما بان کرد و او بافضیلت ترین هاشمی بود ک ا او را درک کردی .
5 «ممر » از «زُهری » نقل می کن که و فت من هیچکس را از اهل این بیت - یعنی بیت یامبر صلی الله علیه و آله وسلم- درک نکردم که از علی بن الحسن علیه السلام افضل باشد .
6 هاشمی را ندیم که ز زین العابدی افضل باشد و نه فقیه تر از او . |
+ | از او پرسیدند:« آیا علی بن الحسین علیه السلام را دیدهای؟» گفت:« آر او را ملاقات کرده ام و هیچکس را با فضیلت تر از او ندیده ام. سوگند به خداوند او نه دستانی در نهان ا و نه دشمنانی آشکار. چون من هیچکس را ندیدم که ه او سدت برد وستاشن او ر نکا ک و ی هر ک که او را دشمن میدات، به دلیل مدارای امام با او، نی ود را کا نمیکرد. />او بافضیلت ترین و یرین ک در ((بنی اشم)) بود که ما ا را دک کدی.» |
| - | « (( اب حازم)) » :
ه ی اف از علی بن الحسین عیه السل ندیدم و قی ت ا او . |
+ | ((سعید ب مسیب)): به سعید ن ی گتند:«آیا تو گفای علی بن الحسین « فس زکیّه » اس نظیری ندارد؟» سعید بن مسیب جواب داد:« بی، ای چی است. وگند به خداون مانند او دیده نشده است.» |
| - | ((سعی ب مسیب)) :
1 ـ جوانی از قریش نزد سعید بن مسیب نشسته بود که حضرت علی بن الحسین علیه للام تشریف آوردند، آ جوان قریشی به سعید بن مسیب گت: ای با محمد ی کیست؟
پاسخ داد: این سید العابدین علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام است .
2 ـ فری به سعید بن میب ف: من فردی ریارتر از «فلان » یم، ید بن میب پرسید: آیا علی بن السین لیه لسلام را دیده ای؟
او فت: نه.
عد گت: من مدی با ور ر پرهیزگارتر از او دیده ام .
3 ـ «لی بن زید » می گوید: به سعید بن میب گتم تو به من خبر داده ی که لی ن اسین «نفس تزکیّه » و برای و نیی را سرا نداری. سعی ن مسیب واب داد: بلی ایچنین است نچه می گویم مطلب مجهولی نیست. سوگند به خداوندبه منن و دیده نشده است . |
+ | «عبی»: علی بن الحسین که ترین رد بنی ام د به فرند فرد:« م مکلا ر ن، تر و مدم ن و به براد ر ای که برای و یتر ا منفع ن بای است سخ م نده.» |
| - | «تبی » :
ی بن لحسین که از افضل بنی هاشم بود برای فرزندش فرمود: پسرم بر مشکلات صبر کن و تعرض حقق مدم نشو و برادرت را ر مری ک رر آ رای و یشتر از منفعت آن رای ست پاسخ مثبت نده . |
+ | «ی بن ینیه»: کسی از بنی هاشم را برتر و قیر ا ی این نیام. |
| - | یان ن عییه » :
نیدم هاشمی ا که از ین لدین افضل اد و نه قیه تر ا ا . |
+ | ((ابو حمزه می)): غیر از ((ضرت امیرالمؤمنین علی عیه السلام))، ننیدهام کسی اهدتر از لی بن الین عیه اللا باشد. |
| - | ((ب مه ثمالی)) :
من نی احی مرد اهد تر از حضرت علی بن الحسین علیه اللام با مگر آنچه که به من رسیده ز امیر المومنی لیه السلام. |
+ | ((ییی ب ید)): ی الحین تری فد از بنی هام ا که من د مدین یدهام . |
| - | ((ییی بن ید)):
علی بن الحسین رتری هامی ات که من در ینه و ر دیده . |
+ | ((بن ی الحدید)): علی بن الحسین لی اللام در عبات به نی ریده د. |
| - | ((اب ی احدید)):
علی بن الحسین علیه الم در بات ب ت درج آن رسیه بو .( کا علی ب لحسین غایه فی عباده) |
+ | اب ه: علی بن حسین ا ر نات ع، یوی ال ینه د. |
| - | اب ه : علی بن حسین ین الدین ز نظر جات علم، یشای اهل مدینه بود (علّی زین العابدین کا مم امدینه لاٌ علماً » |
+ | ((اب ی)): علی بن الحسین ا فضیل ین نی ام قهای مدینه بود عابدترین رد مه اا. |
| - | ((ابن حیان)) : | |
| - | علی بن الحسین از با فضیلت ترین بنی هاشم و از فقهاء مدینه و عبّاد آنها (کسانیکه خداوند را بندگی و عبادت می کنند) بود و گفته شده علی بن الحسین سید عابدین در همه زمانها بوده است . | |
| - | به هرحال بیان همه نقطه نظرات در مورد حضرت سجاد علیه السلام به طول می انجامد امّا در جمع ند می توان گفت: چناچه «جاحظ » اظهار عقی کده است در شخصیت علی بن الحسین، شیعی، معتزلی، خارجی، عامه، خاصه همه یکسان می اندیشند و در برتری و تقدم او بردیگران هیچ تردیدی به خود راه نمی دهند . |
+ | در مجموع، چناچه « جاحظ » ه است، در شخصیت علی بن الحسین، شیعیان، ((معتزلیان))، ((عامه)) و ((خاصه)) همه یکسان می اندیشند و در برتری و تقدم او بر دیگران هیچ تردیدی به خود راه نمیدهند. امام در عصر خود به عناوینی از قبیل «علی الخیر»، «علی الاعزّ»، «علی العابد» شهرت پیدا کرده بود. |
| - | ی اا ر ر ود به ناینی از قبیل «علی الی »، «لی لاعزّ »، «لی لاد » شه پ کده بدند . |
+ | !منع: *بحارااور، 46 79 (به نقل ز مناب ) - ص 3، حدیث 4 ( به نقل از مناقب ) *ص 63، حدیث 20 و 21 ( به نقل از علل الرای ) 73، دیث 58 ( ه نقل از ارشاد ) *ص 76، دیث 71 ( ه نقل ز اش ) 73 دیث 60 ( ب نقل ارشاد ) |
| - | منابع :
بحارالانوار، ج 46، ص 79 (به نقل از مناقب ) - ص 3، حدیث 4 ( به نقل از مناقب )
ص 63، حدیث 20 و 21 ( به نقل از علل الشرایع ) ص 73، حدیث 58 ( به نقل از ارشاد )
ص 76، حدیث 71 ( به نقل از ارشاد )، ص 73، حدیث 60 ( به نقل ارشاد )
مراجعه شود به:
((حضرت سجاد علیه السلام از من نه دانان و گوهر شناسان)) |
+ | !مراجعه شود به: *((حضرت سجاد علیه السلام از یه دیگران)) |