تاریخچه ی:
اجماع
تفاوت با نگارش: 1
| - |
اجماع، اصطلاح ((اصولی ))و یکی از ((ادلّه اربعه ))ا که عبارتند از: کتاب (قرآن) سنت، عقل و اجماع. >
>اجماع در به معنای عزم و اتفاق است و در اصطلاح اصولین، اتفاق اهل فن در یک مه می باشد، بنابر لاح ((شیعه|شیعه ))اگر مجتهدترین و متخصصین ((علم فقه ))بر یک مس اتفاق داشته باشد ن را باید قل کر و مسلم دانست.
/> اجماع دو چی مهم و قبل بحث ات، یک ث ر تقق ما دیگی ر یت اجماع اما ح ااع بات ا از اتفاق جمیع علما در عصر احد بر یک م ینی که ید گف یل نین یی یعنی لاع بر ری فوی جمیع ما ک ر کشه و شههی مختلف پراکن ان، کا بیا مکل است. |
+ | «اجماع» اصطلاحی ((اصولی)) ست یکی از ((ادلّه اربعه)) به شما میود. ادلهی اربعه عبارتاند از: کتاب (قرآن)، سنت، عقل و اجماع. اجماع در زبا بی به معنای عزم و اتفاق است و در اصطلاح دانشمندان علم اصول، به اتفاق نظر اهل فن درباره یک موو گته میشود. بنا بر ن لمای ((شیعه|شیعه))، اگر مجتهدین و متخصصین ((علم فقه)) بر س ضوعی اتفاق نظر داشته باشد باید ر پذیرفت و مسلم دانست. گفته ن: که اجماع نزد شیه، بات تفق نی ات ک دللت ر ی امام معوم ی الام اته با، یعنی از اتفاق علما و قها به س ی که ی م نندن بر گیرن ی معم باشد نابر ه شیه جیت ااع نی ه همن کاف بون ا قول مصوم علیه السلام است. |
| - | گفته اند: که اجماع نزد شیعه، عبارت از اتفاقی است که کاشف از قول و رأی امام معصوم علیه السلام باشد، حال این کشف چه از قبیل تضمن یا التزام باشد یا به قاعده لطف و تقریر. یعنی اینکه از اتفاق علما و فقها به دست آید که امام معصوم علیه السلام یکی از مجمعین است یا قول و رأی مجمعین در بر گیرنده رضا قول مصوم باشد و ا از باب قاعده لطف و عنایت خداون که نباید بندگان را به گمراهی بیاندازد، در صورتی که علما بر یک امر دینی اتفاق کنند که بر خلافت واقع باشد، لازم است که خداوند مانعی ایجاد کند که نگذارد این اتفاق شکل بگیرد. و بنابر مذهب شیعه حجیت جماع نز به همین کاشف بودن از قول معصوم علیه السلام است. پس اجماع به تنهایی و مستقلاً ،قطع نظر از کاشفیت ،حجت نیست. ولی اهل سنت اجماع به تنهایی راحجت می دانند. <BR>
اجماع دارای اقسام زیاد است: اجماع محصل، اجماع منقول، اجماع بسیط، اجماع مرکب و. . . > >وساپل شیخ انصاری ؛ اصطلاحات الاصول ،ص 23 |
+ | اجماع به تنهایی و مستقلا، قطع نر از کاشفیت، حجت نیست. ولی ((اهل سنت)) اجماع به تنهایی را حجت می دانند. <br /> منابع: وسائل شیخ انصاری؛ اصطلاحات الاصول، ص 23 |