| - | ابن ابی العوجاء، عبدالکریم بن نویره، از جمله کسانی ت که در نیمه اول قرن دوم به «((زندقه))» اشته داشتند؛ زندقه در آن زمان به طور خاص به ثنویه دو گانه پرستان و از جمله مانویان گفته می شد و به طور عام ر همه کسانی طلاق می شد که با مبانی دین اسلام مخالف بودند و یا به وجود و خالقی برای عالم اعتقاد نداشتند. ابن ابی العوجاء از شاگردان ((حسن بصری)) بود بعد از راه توحید منحرف شد، سپس به مکه رفت و در ((اهمیت درفرهنگ دین|ایام حجّ ))با امام صادق علیه السلام به مناظره پردخت و حضرت در پاسخ او سخنانی شایسته ایراد فرمود.
ابن ابی العوجاء، با ((مفضل بن عمر کوفی جعفی|مفضل بن عمر جعفی ))درباره ی ان رای عالم به گفگ نت و مفضل ب او وابای تند و ناسزا ف. آنگاه خنان او ا رای امام صادق علیه السلام نل کر و ر چنین پاسخگویی را شایسته بحث علمی نمی دان و خود در چهار مجلس پاسخهای مفصلی به ایرادهای ابن ابی العوجاء بیان می فرماید که نمونه ولایی از بحث آزاد علمی است.
ابن ابی العوجاء که به ظاهر مسلمان و در باطن از ((پیروان مانی)) بود، سرانجام باتهام الحاد و زندقه در سال 155 ق، در زمان خلافت ((منصور دوانیقی))، به دستور محمد بن سلیمان والی ((کوفه))، در آن شهر ه ق سید.
گویند ابن ابی العوجاء قبل از که گفت: حال که مرا می کشید بدانید که من چهار هزار حدیث جعل که ام و به نام اسلام در میان مسلمانان نشر اده ام. |
+ | ابن ابی العوجاء با نام اصل عبدالکریم بن نویره، از جمله کسانی و که در نیمه اول قرن دوم هجری قمری به ((زندقه)) شه داشتند. زندقه در آن زمان به طور خاص به دوگانهپرستان گفته میشد و به طور عام همه کسانی ا که با مبانی دین اسلام مخالف بودند یا به وجود خالقی برای عالم اعتقاد نداشتند در بر میگرفت. ابن ابی العوجاء از شاگردان ((حسن بصری)) بود ک بعد از مدتی دین اسلام دت کشید. او با ((مفضل بن عمر کوفی جعفی|مفضل بن عمر جعفی )) در رد جد دا منرهی مفی ک و مفضل اسخ او ا با سخان تند و ناسزا د. ان ابی العواء ر ایام حج نزد امام صادق علیه السلام رفت و سخنا مفضل ر برای مم نقل کر. امام چنین پاسخگویی را شایسته بحث علمی ندانت و خودش در چهار جلسه پاسخ مفصلی به ایرادها و شبهههای ابن ابی العوجاء بیان فرمود که نمونه والایی از بحث آزاد علمی است. ابن ابی العوجاء که به ظاهر مسلمان و در باطن از ((پیروان مانی)) بود، سرانجام به اتهام الحاد و زندقه در سال 155 قم در زمان خلافت ((منصور دوانیقی))، به دستور محمد بن سلیمان، والی ((کوفه))، در آن شهر دا د. میگویند ابن ابی العوجاء قبل از گفت:«حال که مرا میکشید بدانید که من چهار هزار حدیث جعلی خته و به نام احادیث اسلامی در میان مسلمانان منتشر کدهام.» |
| | الکنی و الالقاب، قاموس الرجال، سفینه البحار، اصول کافی | | الکنی و الالقاب، قاموس الرجال، سفینه البحار، اصول کافی |