منو
 کاربر Online
827 کاربر online
تاریخچه ی: ابن ابی العوجاء

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-12Lines: 1-8
-


ابن ابی العوجاء، عبدالکریم بن نویره، از جمله کسانی ت که در نیمه اول قرن دوم به ((« زندقه» ))اشته داشتند؛ زندقه در آن زمان به طور خاص به ثنویه دو گانه پرستان و از جمله مانویان گفته می شد و به طور عام ر همه کسانی طلاق می شد که با مبانی دین اسلام مخالف بودند و یا به وجود و خالقی برای عالم اعتقاد نداشتند. ابن ابی العوجاء از شاگردان ((حسن بصری)) بود بعد از راه توحید منحرف شد، سپس به مکه رفت و در ((اهمیت درفرهنگ دین|ایام حجّ ))با امام صادق علیه السلام به مناظره پردخت و حضرت در پاسخ او سخنانی شایسته ایراد فرمود.

ابن ابی العوجاء، با ((مفضل بن عمر کوفی جعفی|مفضل بن عمر جعفی ))درباره ی ان رای عالم به گفگ نت و مفضل ب او وابای تند و ناسزا ف. آنگاه خنان او ا رای امام صادق علیه السلام نل کر و ر چنین پاسخگویی را شایسته بحث علمی نمی دان و خود در چهار مجلس پاسخهای مفصلی به ایرادهای ابن ابی العوجاء بیان می فرماید که نمونه ولایی از بحث آزاد علمی است.

ابن ابی العوجاء که به ظاهر مسلمان و در باطن از ((پیروان مانی ))بود، سرانجام باتهام الحاد و زندقه در سال 155 ق، در زمان خلافت ((منصور دوانیقی))، به دستور محمد بن سلیمان والی کوفه، در آن شهر ه ق سید.

گویند ابن ابی العوجاء قبل از که گفت: حال که مرا می کشید بدانید که من چهار هزار حدیث جعل که ام و به نام اسلام در میان مسلمانان نشر اده ام.
+ابن ابی العوجاء با نام اصل عبدالکریم بن نویره، از جمله کسانی و که در نیمه اول قرن دوم هجری قمری به ((زندقه)) شه داشتند. زندقه در آن زمان به طور خاص به دوگانهپرستان گفته میشد و به طور عام همه کسانی ا که با مبانی دین اسلام مخالف بودند یا به وجود خالقی برای عالم اعتقاد نداشتند در بر می‌گرفت.
ابن ابی العوجاء از شاگردان ((حسن بصری)) بود ک بعد از مدتی دین اسلام دت کشید. او با ((مفضل بن عمر کوفی جعفی|مفضل بن عمر جعفی )) در رد جد دا منره‌ی مفی ک و مفضل اسخ او ا با سخان تند و ناسزا د. ان ابی العواء ر ایام حج نزد امام صادق علیه السلام رفت و سخنا مفضل ر برای مم نقل کر. امام چنین پاسخگویی را شایسته بحث علمی ندانت و خودش در چهار جلسه پاسخ مفصلی به ایرادها و شبهه‌های ابن ابی العوجاء بیان فرمود که نمونه والایی از بحث آزاد علمی است.
ابن ابی العوجاء که به ظاهر مسلمان و در باطن از ((پیروان مانی)) بود، سرانجام به اتهام الحاد و زندقه در سال 155 قم در زمان خلافت ((منصور دوانیقی))، به دستور محمد بن سلیمان، والی ((کوفه))، در آن شهر دا د.
می‌گویند ابن ابی العوجاء قبل از گفت:«حال که مرا میکشید بدانید که من چهار هزار حدیث جعلی خته و به نام احادیث اسلامی در میان مسلمانان منتشر کدهام.»
 منابع :  منابع :
-
‌الکنی و الالقاب، قاموس الرجال،‌ سفینه البحار، اصول کافی
+‌الکنی و الالقاب، قاموس الرجال،‌ سفینه البحار، اصول کافی

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 22 مرداد 1384 [06:46 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 شنبه 04 تیر 1384 [14:14 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 سه شنبه 15 دی 1383 [12:36 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 12 خرداد 1383 [13:13 ]   1   شكوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..