تاریخچه ی:
آگاهی ائمه از قرآن
تفاوت با نگارش: 5
| - | ((قرآن)) کتاب آسمانی و ((وحی)) الهی است که بر قلب مبارک ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم)) نازل شده و تمام معانیش در ظرف وجودی پیامبر جای گرفته است. قرآن دارای ظاهر و باطنی است و باطنش نیز دارای باطنهای متعدّد دیگری است که هیچکس بر تمامی آنها آگاهی کامل ندارد، جز «راسخین در علم» که ((ائمّه اطهار علیهم السلام)) بعد از رسول خدا هستند. |
+ | ((قرآن)) کتاب آسمانی و ((وحی)) الهی است که بر قلب مبارک ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) نازل شده و تمام معانیش در ظرف وجودی پیامبر جای گرفته است. قرآن دارای ظاهر و باطنی است و باطنش نیز دارای باطنهای متعدد دیگری است که هیچکس بر تمامی آنها آگاهی کامل ندارد، جز «راسخین در علم» که ((ائمه اطهار علیهم السلام)) بعد از رسول خدا هستند. |
| | علم به قرآن از رسول خدا به ائمّه اطهار به ارث رسیده و آن امامان مقدس، رموزی را که در قرآن کریم است، در مییابند و علومی را استخراج میکنند که از درک و قدرت بشر عادی خارج است. | | علم به قرآن از رسول خدا به ائمّه اطهار به ارث رسیده و آن امامان مقدس، رموزی را که در قرآن کریم است، در مییابند و علومی را استخراج میکنند که از درک و قدرت بشر عادی خارج است. |
| | قرآن مجید معدن کلیه علوم و رموز و اسرار خلقت است که با کلیدهایی که در دست معجزه آسای ائمه اطهار است، گشوده میشود و گوهرهای تابناک خود را آشکار میکند. در این باره، روایات بسیار زیادی وارد شده که به گوشهای از آنها چون قطرهای از دریا اشاره میشود: | | قرآن مجید معدن کلیه علوم و رموز و اسرار خلقت است که با کلیدهایی که در دست معجزه آسای ائمه اطهار است، گشوده میشود و گوهرهای تابناک خود را آشکار میکند. در این باره، روایات بسیار زیادی وارد شده که به گوشهای از آنها چون قطرهای از دریا اشاره میشود: |
| | 1- ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام)) فرمود:« ما وارث قرآنیم که در آن، علم تسخیر کوهها و رام شدن زمین و زندهشدن مردگان و موجود است. ما وارث کتابی هستیم که همه چیز در آن است.» | | 1- ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام)) فرمود:« ما وارث قرآنیم که در آن، علم تسخیر کوهها و رام شدن زمین و زندهشدن مردگان و موجود است. ما وارث کتابی هستیم که همه چیز در آن است.» |
| - | 2- ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود:«من آنچه در آسمانها و آنچه در زمین هاست میدانم. و نیز از آنچه در ((بهشت|بهشت)) و ((جهنّم)) هست و آنچه خواهد بود خبر دارم.» |
+ | 2- ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود:«من آنچه در آسمانها و آنچه در زمین هاست میدانم. و نیز از آنچه در ((بهشت|بهشت)) و ((جهنم)) هست و آنچه خواهد بود خبر دارم.» |
| | سپس لحظهای مکث کرد و دربافت که شنوندگان معنای سخنشان را درنیافتهاند. بنابراین فرمود:«من همه اینها را از کتاب خدا میدانم، چرا که خداوند میفرماید:«فیه تبیان کل شیء.» (در قرآن هر چیز بیان و روشنگری شده است.) | | سپس لحظهای مکث کرد و دربافت که شنوندگان معنای سخنشان را درنیافتهاند. بنابراین فرمود:«من همه اینها را از کتاب خدا میدانم، چرا که خداوند میفرماید:«فیه تبیان کل شیء.» (در قرآن هر چیز بیان و روشنگری شده است.) |
| | 3- ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) فرمود:«هیچکس نمیتواند ادّعا کند که بر ظاهر و باطن قرآن اطلاع دارد، مگر ((اوصیاء)) رسول الله.» | | 3- ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) فرمود:«هیچکس نمیتواند ادّعا کند که بر ظاهر و باطن قرآن اطلاع دارد، مگر ((اوصیاء)) رسول الله.» |
| | 4- امام صادق علیه السلام فرمود:«به خدا قسم من به این کتاب خدا از اول تا آخرش آگاهی دارم؛ گویی همه علوم در دست من هستند. در قرآن خبر آسمان و خبر زمین و خبر حال و آینده موجود است؛ چرا که در قرآن، علم هر چیزی نهفته است.» | | 4- امام صادق علیه السلام فرمود:«به خدا قسم من به این کتاب خدا از اول تا آخرش آگاهی دارم؛ گویی همه علوم در دست من هستند. در قرآن خبر آسمان و خبر زمین و خبر حال و آینده موجود است؛ چرا که در قرآن، علم هر چیزی نهفته است.» |
| | 5 - امام صادق علیه السلام فرمود:«پاسخ همه اختلافها در قرآن بیان شده است؛ اما عقل افراد به آنها آگاهی و دسترسی ندارد.» | | 5 - امام صادق علیه السلام فرمود:«پاسخ همه اختلافها در قرآن بیان شده است؛ اما عقل افراد به آنها آگاهی و دسترسی ندارد.» |
| - | 6- ((عبدالله بن عباس|ابن عباس ))میگوید: |
+ | 6- ((عبدالله بن عباس|ابن عباس)) میگوید: |
| | ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام)) به من فرمود:«وقتی نماز عشاء را خواندی، خود را در خارج از شهر به من برسان!» | | ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام)) به من فرمود:«وقتی نماز عشاء را خواندی، خود را در خارج از شهر به من برسان!» |
| | بعد از نماز خدمت او رفتم. شب مهتاب بود. امام به من فرمود:«تفسیر حرف « الف » از کلمه « الحمد » چیست؟» | | بعد از نماز خدمت او رفتم. شب مهتاب بود. امام به من فرمود:«تفسیر حرف « الف » از کلمه « الحمد » چیست؟» |
| | من چیزی نمی دانستم. امام یک ساعت تمام در تفسیر الف برای من صحبت کرد، بعد فرمود «تفسیر « لام » از کلمه الحمد چیست؟» | | من چیزی نمی دانستم. امام یک ساعت تمام در تفسیر الف برای من صحبت کرد، بعد فرمود «تفسیر « لام » از کلمه الحمد چیست؟» |
| | گفتم«نمی دانم.» | | گفتم«نمی دانم.» |
| | امام یک ساعت تمام در تفسیر لام صحبت کرد. | | امام یک ساعت تمام در تفسیر لام صحبت کرد. |
| | سپس تفسیر «ح» و تفسیر «م» و تفسیر «د» در کلمه الحمد را از من پرسید. | | سپس تفسیر «ح» و تفسیر «م» و تفسیر «د» در کلمه الحمد را از من پرسید. |
| | و چون من نمیدانستم هر یک از این حروف را یک ساعت تمام تفسیر کرد تا اینکه سپیده صبح دمید. | | و چون من نمیدانستم هر یک از این حروف را یک ساعت تمام تفسیر کرد تا اینکه سپیده صبح دمید. |
| | به خانه بازگشتم در حالی که سخنان امام را فرا گرفته بودم و با خود فکر میکردم که علم من به قرآن نسبت به علم امیرالمومنین همچون قطره ای است نسبت به دریا. | | به خانه بازگشتم در حالی که سخنان امام را فرا گرفته بودم و با خود فکر میکردم که علم من به قرآن نسبت به علم امیرالمومنین همچون قطره ای است نسبت به دریا. |
| | 7- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: « اگر من بخواهم، میتوانم به قدر هفتاد بار شتر در تفسیر سوره حمد مطلب بگویم.» | | 7- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: « اگر من بخواهم، میتوانم به قدر هفتاد بار شتر در تفسیر سوره حمد مطلب بگویم.» |
| | 8- امام صادق علیه السلام میفرمود:« مقصود از « __و من عنده علم الکتاب__ » (و کسی که نزد او علم کتاب است) ما ائمه هستیم و امیرالمؤمنین علی علیه السلام که اوّلین کس از ما و بهترین ِما بعد از رسول خدا است.» | | 8- امام صادق علیه السلام میفرمود:« مقصود از « __و من عنده علم الکتاب__ » (و کسی که نزد او علم کتاب است) ما ائمه هستیم و امیرالمؤمنین علی علیه السلام که اوّلین کس از ما و بهترین ِما بعد از رسول خدا است.» |
| | 9- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین فرمود:« یا علی! ((تأویل قرآن)) را مردم نمیدانند؛ تو به آنها بیاموز.» | | 9- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین فرمود:« یا علی! ((تأویل قرآن)) را مردم نمیدانند؛ تو به آنها بیاموز.» |
| | 10 - شخصی به ((حضرت امام هادی علیه السلام)) عرض کرد:« شما تفسیری از قرآن میگویید که تاکنون شنیده نشده.» | | 10 - شخصی به ((حضرت امام هادی علیه السلام)) عرض کرد:« شما تفسیری از قرآن میگویید که تاکنون شنیده نشده.» |
| | فرمود:«قرآن قبل از مردم بر ما نازل شده، و قبل از اینکه برای مردم تفسیر شود، برای ما تفسیر شده. ما حلال و حرامش را، ناسخ و منسوخش را و آیات نازل شده در سفر یا حَضَرش را و این را که درباره چه کسی یا چه مطلبی در چه زمانی نازل شده است، میدانیم.» | | فرمود:«قرآن قبل از مردم بر ما نازل شده، و قبل از اینکه برای مردم تفسیر شود، برای ما تفسیر شده. ما حلال و حرامش را، ناسخ و منسوخش را و آیات نازل شده در سفر یا حَضَرش را و این را که درباره چه کسی یا چه مطلبی در چه زمانی نازل شده است، میدانیم.» |
| | از امام باقر علیه السلام پرسیدند:« مقصود از این آیه قرآن چه کسانی است:« اینها آیات روشنی است در سینههای صاحبان علم.» | | از امام باقر علیه السلام پرسیدند:« مقصود از این آیه قرآن چه کسانی است:« اینها آیات روشنی است در سینههای صاحبان علم.» |
| | امام فرمود:«چه کسی غیر از ما ائمه طاهرین می تواند باشد؟» | | امام فرمود:«چه کسی غیر از ما ائمه طاهرین می تواند باشد؟» |
| - | مراجعه شود به: ((آگاهی امام علی علیه السلام از شأن نزول آیات قرآن)) ((گای ه رآ)) ((آگاهی علوم قآی سط یامبر)) ((ی ترین افراد به قرآن و سنت)) ((رابطه امام با قرآن)) ((طریقه استنباط احکام از قرآن)) ((ظاهر و باطن قرآن)) ((رات و در آن)) |
+ | !مراجعه شود به: *((آگاهی امام علی علیه السلام از شأن نزول آیات قرآن)) *((ما علی لیه اسلام و تفسیر آی 31 سوره عبس)) *((آگاهی ام علی یه سام به علوم قرآنی)) *((مم علی لیه السلام، آگاه ترین فرد به قرآن و سنت)) *((رابطه امامان با قرآن)) *((طریقه استنباط احکام از قرآن)) *((امام صادق علیه السلام و تفسیر ظاهر و باطن قرآن)) *((اام رضا لیه ال و ق قرآن)) |
| - | منابع: بحارالانوار، ج 92، باب 8. بحارالانوار، ج 23، باب 10. |
+ | !منابع: *بحارالانوار، ج 92، باب 8. *بحارالانوار، ج 23، باب 10. |