منو
 صفحه های تصادفی
گاو بنی اسرائیل
تاریخ ژانر
دوباره کامپایل کردن پویا
Polonium
اسانس سالویون
مرکز ثقل مثلث
گرمای تبخیر
علم امام حسن مجتبی علیه السلام
دوربینی چشم
بیماری‌ انسداد ریوی‌ مزمن‌
 کاربر Online
527 کاربر online
تاریخچه ی: آگاهی ائمه از قرآن

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-50Lines: 1-52
 +((قرآن)) کتاب آسمانی و ((وحی)) الهی است که بر قلب مبارک ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) نازل شده و تمام معانیش در ظرف وجودی پیامبر جای گرفته است.
 +قرآن دارای ظاهر و باطنی است و باطنش نیز دارای باطن‌های متعدد دیگری است که هیچکس بر تمامی آنها آگاهی کامل ندارد، جز «راسخین در علم» که ((ائمه اطهار علیهم السلام)) بعد از رسول خدا هستند.
 +علم به قرآن از رسول خدا به ائمّه اطهار به ارث رسیده و آن امامان مقدس، رموزی را که در قرآن کریم است، در می‌یابند و علومی را استخراج می‌کنند که از درک و قدرت بشر عادی خارج است.
 +قرآن مجید معدن کلیه علوم و رموز و اسرار خلقت است که با کلیدهایی که در دست معجزه آسای ائمه اطهار است، گشوده می‌شود و گوهرهای تابناک خود را آشکار می‌کند. در این باره، روایات بسیار زیادی وارد شده که به گوشه‌ای از آنها چون قطره‌ای از دریا اشاره می‌شود:
-((اب قرائت قرآن|قرآن)) کتاب آسمای ((وی)) ای اس ک بر مبارک ((ضر مد فی له لیه و آه|سول دا صی له ی و ه وم)) نل د و تم ااء و معانی رف وی آ حضرت جای رف است. +1- ((رت اما وی کاظ عیه السل)) فر ما ور آنیم ک ل سخیر کوه و ا د ی و دهد مگ و مود ا. ما واث کی یم ک همه چیز ر است.»
-قرن دارای ر و ای است باط ی ای متعده یری س ه ر مامی آنها یچکس ای کام ندارد جز راین در لم که به ریح روایات ((ئ اطه یهم م)) بعد رسول خدا میباشند.
م ه ا رول خد به ئ اار ار یه ن رات مدس، رمی را که قرآن کیم ا، دمی ابند لوم را استخا میکد ک قدرت ر دی ر است.
+2- ((حضر امام ر ا علیه السا|م اق لیه لا)) فرمودن نچه در سمنها و آنه ر مین هاست یدام. نز ا نچه در ((هشت|به)) و (()) ه و چه بود ر دارم.»
ای مک کر و دبافت که دگان مای خ‌شان ر نیفته‌اد. نراین فرمد:«من هم ینها را کا د میدان، چرا که خاون میراید:«فیه تبیان ک ی (در قن هر چی یان و ونگری ده است.)
-قرن مید معدن کلیه علوم و مو و سرار خلق ست که با کلیدهایی ک در دست عجزه آسای ائمه اطار است، به نطق در میآید و گوهرهای تابناک خد را در معرض مایش ی گذاد، لذا ائمّه اطار هر مطلب علمی و هر قدرت علی ا به قرآن نسبت میند و ا ریسن محکی بین ود و دان ی اند.
د
ر ین با، رایت بسیار زیادی وارد ده و مطالب بلندی بیان گردیده است که به گوه ای ا ن چو قطره ای از دریا اشار یکیم:
+3- ((حضر امم مم اق لیه اسام|اام بار عی اللام)) رمودیچک نماند دا ک ک ب ا اطن رن اا دارد مگر ((اویا)) سو ا
-1- ((حضرت امام موی کا علیه السلام)) می فرماید: « م قآنی که د ن دستیای وهها و رم دن مین و نه دن رگا و موجود است لکه م ار کاب هتیم که همه چیز در آن است. +4- امام ا علیه السلام فرمود:« قم من به ای کتاب خد ز تا خرش آگاهی ار؛ ویی همه علوم در ست من هتند. در قرآن بر آسمان و ر مین خبر ا و آینده موجود است چا که ر رن، لم هر چیزی نهفته است.»
-2- ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود: ن می دانم آنچه در آسمنهاست و آنچه در زمی هات می دا نچه در ((بت|بهشت)) است و آنچه ر ((جهنّم)) است و می دانم نچه خواهد بود.»
سپس حضرت لظه ای مک کدد و دیدند که مطلب بر شنوندگان سنگین است؛ فرموند: « ن ینها ا از تاب خا یدانم ، چرا ک خدون میفرمید: « فیه تبیان کل شیئی» (در قرآن بیان و رونری هر چیزی هست.)
+5 - امام صادق علیه السلام فرمود:«اس هم اتا در آن یان ده است ام ل افرد ب نها گای دری ندارد.»
-3- ((حضرت امام ممد اقر ی اسام|امام با یه السام)) میفراید: « یچکس نمیوان ادا کد که ر مم اهر و ا رن داد، مگر ((اوی)) رسل اله. +6- ((عبدالله بن عباس|ابن عباس)) می‌گوید:
((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام)) ه من فرمود:«وقتی نمز عشاء را اندی، خد را در خارج از شر به من برسا
بعد
از نماز خدمت او رفتم. شب مهتاب ب. ام به من فرمود:«تفسیر حرف « الف » از کلمه « الحمد » چیست؟»
ن چیزی نمی دانستم. امام یک ساعت تمام در تفسیر اف برای من صحبت کرد، بعد فرمود «تسیر « لام » از کلمه الحمد چیست؟»
گفتم«
نمی انم.»
مام یک ساعت تمام در تیر لام صحبت کرد.
س
س تفسیر «ح» و تفسیر «م» و تفسیر «د» در کلمه لحمد را ز من پسید.
و چون
من نمی‌انستم هر یک از این حروف ا یک اعت تام تسیر کد تا اینکه پی ح دمید.
به خ
انه زتم در حال که سخنان امام را فرا گرفته بودم و با خو فکر می‌کم که علم من به قرآن نسبت ب علم ایرالمومنین همچون قطره ای است نسبت به دریا.
-4- امام صا علیه السلام میفرماید: « خدا سم من م دارم به کب از ا تا رش. گویی ن لوم در دست ن هستند در قرآن خبر آسمان و خبر زین و خبر حا و آینده مو ست را که ر رآن علم هر چیزی نهفته است +7- امیرالمنین علیه السلام فرمود: « گر ن بخوام، می‌انم به ق تاد ر ش در تسر سور حد م گم.»
-5 - امام صادق علیه السلام می فرماید: « ی لای نیست اینکه ای الی است ؛ اما عقل ها ه ن آای و سترسی ندارد.» +8- امام صادق علیه السلام میفرمود:« مقصود از « __و من نه لم اکتب__ » ( ی که ن او م کتا است) م ئمه ی و امیرالمؤمنین علی علیه اللام که وّلین س از ا و هترین ِما بعد از رسول خدا است
-6- ((داله ن باس|ابن باس ))یگوید: « ((حضرت ایرالؤمنین علی لیه اسلام|امیرالمؤمنین)) علیه السلام به من فرمود: « وقتی نماز عشاء را خاندی، خود را در خارج از شهر به من برسان!»
من
بعد از نماز خدمت حضرت رسید آن ب مهتاب بود. حضرت به من فرمود: « تفسیر حرف « الف » از کلمه « احمد » یست؟» من چیزی نمدانست. حضرت یک ساعت تمام د تسیر الف برای من صحبت کرد، بعد فرمود تفسیر « لام » از کلمه حمد یست؟ گتم نمیدانم، ضرت یک ساعت تما ر تفسیر لام صحبت کرد.
+9- ل ا ی ال علیه و له سلم به امیرالمؤمنین فرمود:« یا عی! ((تی رآن)) ا مردم نمیداند ت به نا یام.»
- رمد سیر ء تفسیر میم و تفسی دا از ک حمد ی.
من کدام ر م نی دنم و ت برای مه نها را یک ساعت تمم ت کد ایکه یه بح دید پس حضرت ود: « ری و برا نما بح ب من و
آنچ ضر فرمو ر گرفه بو با د ک کدم ه لم من به قرآن سبت به لم امیرالمومنین من قه ای است نبت ب دیا.
+10 - ی ب ((حضرت اما هادی یه السلام)) عرض ک شا تفسیری از قرآن می‌گویی ک تاک یده ه.»
فرمود:«قرآن ل از مرد ر ما ناز شده و قل ایکه رای مدم فی ود، ای ا سی د. ح و رم را نا منش و آیات ناز د ر فر ی ر ر و ی را ک دربا چ کی ی ه ملبی در ه مانی ناز ه است ی‌دنیم.»
-7- امیرالمنین علیه السلام رمود: « اگ ن ا میتونم ه قدر ها با ر در تفسیر وه حم مط بگی. » +از امام ار علیه السلام رسیدند:« مقصود از این یه رآن چه کی است:« ای آیات رونی ست در سینهی صابان لم.»
مم فرمود:«چه کسی غیر م ائمه طاین ی تاند باشد؟»
-8- اام صا علیه السلام ی ی: مقو از « __ من عده عل الکاب__ » (و کسی که د ا عل کاب ) ما ه ستی و یراممنین الین ک از ما ال و رین ما ب ا رول ا ات. +!مراجعه شود به:
*((آگ
ای امام ی علیه السلام از شأ ل یت قن)) />*((اام عی علی اللام و تفسیر آیه 31 سه بس))
*((آ
اهی اام علی عیه لسلام به لوم قنی)) />*((امام لی یه اسلام، آگاه تری فرد به قرآن و ت))
*((
رابط اممان با رآ))
*((طر
یقه استنباط احکم از قرآن))
*((ا
مام صاد علیه الام و یر ظاهر و بن قرآن))
*((
امم را علیه للام و قرات قرآن))
-9- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین فرمودند: « یا علی! ((تأویل قرآن)) را که مردم نمیدانند، برای آنها بگو و آموزش بده!»

10 - شخصی خدمت حضرت ((حضرت امام هادی
علیه السلام|امام هادی علیه السلام ))عرض کرد: « شما تفسیری از قرآن میگویید که شنیده نشده.» حضرت فرمود: « قرآن قبل از مردم بر ما نازل شده و برای ما تفسیر شده، قبل از اینکه برای مردم تفسیر شود؛ و ما می دانیم حلال و حرامش را، ناسخ و منسوخش را و آیات نازل شده در سفر یا حَضَرش را که درباره چه کسی و یا چه مطلبی شب یا روز نازل شده است.»

از امام باقر علیه السلام پرسیدند: « مقصود از آنهایی که در قرآن میفرماید: « اینها آیات روشنی است در سینه های صاحبان علم» چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود چه کسی غیر از ما ائمه طاهرین میتواند باشد؟!»

مراجعه شود به:
((آگاهی از شأن نزول آیات قرآن))
((آگاهی به قرآن))
((آگاهی به علوم قرآنی توسط پیامبر))
((بصیر ترین افراد به قرآن و سنت))
((رابطه امام با قرآن))
((طریقه استنباط احکام از قرآن))
((ظاهر و باطن قرآن))
((قرائت قرآن و تدبر در آن))

منابع:
بحارالانوار، ج 92، باب 8.
بحارالانوار، ج 23، باب 10.
+!منابع:
*بحارالانوار، ج 92، باب 8.
*بحارالانوار، ج 23، باب 10.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 23 مهر 1384 [05:33 ]   7   شکوفه رنجبری      جاری 
 شنبه 19 شهریور 1384 [08:30 ]   6   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 پنج شنبه 27 مرداد 1384 [08:51 ]   5   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 پنج شنبه 27 مرداد 1384 [07:45 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [11:51 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 22 دی 1383 [11:04 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 01 تیر 1383 [11:15 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..