تاریخچه ی:
آگاهی ائمه از قرآن
تفاوت با نگارش: 3
| | + | ((قرآن)) کتاب آسمانی و ((وحی)) الهی است که بر قلب مبارک ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) نازل شده و تمام معانیش در ظرف وجودی پیامبر جای گرفته است. |
| | + | قرآن دارای ظاهر و باطنی است و باطنش نیز دارای باطنهای متعدد دیگری است که هیچکس بر تمامی آنها آگاهی کامل ندارد، جز «راسخین در علم» که ((ائمه اطهار علیهم السلام)) بعد از رسول خدا هستند. |
| | + | علم به قرآن از رسول خدا به ائمّه اطهار به ارث رسیده و آن امامان مقدس، رموزی را که در قرآن کریم است، در مییابند و علومی را استخراج میکنند که از درک و قدرت بشر عادی خارج است. |
| | + | قرآن مجید معدن کلیه علوم و رموز و اسرار خلقت است که با کلیدهایی که در دست معجزه آسای ائمه اطهار است، گشوده میشود و گوهرهای تابناک خود را آشکار میکند. در این باره، روایات بسیار زیادی وارد شده که به گوشهای از آنها چون قطرهای از دریا اشاره میشود: |
| - | ((اب قرائت قرآن|قرآن)) کتاب آسمای ((وی)) ای اس ک بر مبارک ((ضر مد فی له لیه و آه|سول دا صی له ی و ه وم)) نل د و تم ااء و معانی رف وی آ حضرت جای رف است. |
+ | 1- ((رت اما وی کاظ عیه السل)) فر:« ما ور آنیم ک ل سخیر کوه و ا د ی و دهد مگ و مود ا. ما واث کی یم ک همه چیز ر است.» |
| - | قرن دارای ر و ای است باط ی ای متعده یری س ه ر مامی آنها یچکس ای کام ندارد جز راین در لم که به ریح روایات ((ئ اطه یهم م)) بعد رسول خدا میباشند. م ه ا رول خد به ئ اار ار یه ن رات مدس، رمی را که قرآن کیم ا، دمی ابند لوم را استخا میکد ک قدرت ر دی ر است. |
+ | 2- ((حضر امام ر ا علیه السا|م اق لیه لا)) فرمود:«ن نچه در سمنها و آنه ر مین هاست یدام. نز ا نچه در ((هشت|به)) و (()) ه و چه بود ر دارم.» ای مک کر و دبافت که دگان مای خشان ر نیفتهاد. نراین فرمد:«من هم ینها را کا د میدان، چرا که خاون میراید:«فیه تبیان ک ی.» (در قن هر چی یان و ونگری ده است.) |
| - | قرن مید معدن کلیه علوم و مو و سرار خلق ست که با کلیدهایی ک در دست عجزه آسای ائمه اطار است، به نطق در میآید و گوهرهای تابناک خد را در معرض مایش ی گذاد، لذا ائمّه اطار هر مطلب علمی و هر قدرت علی ا به قرآن نسبت میند و ا ریسن محکی بین ود و دان ی اند. در ین با، رایت بسیار زیادی وارد ده و مطالب بلندی بیان گردیده است که به گوه ای ا ن چو قطره ای از دریا اشار یکیم: |
+ | 3- ((حضر امم مم اق لیه اسام|اام بار عی اللام)) رمود:«یچک نماند دا ک ک ب ا اطن رن اا دارد مگر ((اویا)) سو ا.» |
| - | 1- ((حضرت امام موی کا علیه السلام)) می فرماید: « م قآنی که د ن دستیای وهها و رم دن مین و نه دن رگا و موجود است لکه م ار کاب هتیم که همه چیز در آن است. |
+ | 4- امام ا علیه السلام فرمود:« قم من به ای کتاب خد ز تا خرش آگاهی ار؛ ویی همه علوم در ست من هتند. در قرآن بر آسمان و ر مین خبر ا و آینده موجود است چا که ر رن، لم هر چیزی نهفته است.» |
| - | 2- ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمود: ن می دانم آنچه در آسمنهاست و آنچه در زمی هات می دا نچه در ((بت|بهشت)) است و آنچه ر ((جهنّم)) است و می دانم نچه خواهد بود.» سپس حضرت لظه ای مک کدد و دیدند که مطلب بر شنوندگان سنگین است؛ فرموند: « ن ینها ا از تاب خا یدانم ، چرا ک خدون میفرمید: « فیه تبیان کل شیئی» (در قرآن بیان و رونری هر چیزی هست.) |
+ | 5 - امام صادق علیه السلام فرمود:«اس هم اتا در آن یان ده است ام ل افرد ب نها گای دری ندارد.» |
| - | 3- ((حضرت امام ممد اقر ی اسام|امام با یه السام)) میفراید: « یچکس نمیوان ادا کد که ر مم اهر و ا رن داد، مگر ((اوی)) رسل اله. |
+ | 6- ((عبدالله بن عباس|ابن عباس)) میگوید: ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام)) ه من فرمود:«وقتی نمز عشاء را اندی، خد را در خارج از شر به من برسا!» بعد از نماز خدمت او رفتم. شب مهتاب ب. ام به من فرمود:«تفسیر حرف « الف » از کلمه « الحمد » چیست؟» ن چیزی نمی دانستم. امام یک ساعت تمام در تفسیر اف برای من صحبت کرد، بعد فرمود «تسیر « لام » از کلمه الحمد چیست؟» گفتم«نمی انم.» مام یک ساعت تمام در تیر لام صحبت کرد. سس تفسیر «ح» و تفسیر «م» و تفسیر «د» در کلمه لحمد را ز من پسید. و چون من نمیانستم هر یک از این حروف ا یک اعت تام تسیر کد تا اینکه پی ح دمید. به خانه زتم در حال که سخنان امام را فرا گرفته بودم و با خو فکر میکم که علم من به قرآن نسبت ب علم ایرالمومنین همچون قطره ای است نسبت به دریا. |
| - | 4- امام صا علیه السلام میفرماید: « خدا سم من م دارم به کب از ا تا رش. گویی ن لوم در دست ن هستند در قرآن خبر آسمان و خبر زین و خبر حا و آینده مو ست را که ر رآن علم هر چیزی نهفته است.» |
+ | 7- امیرالمنین علیه السلام فرمود: « گر ن بخوام، میانم به ق تاد ر ش در تسر سور حد م گم.» |
| - | 5 - امام صادق علیه السلام می فرماید: « ی لای نیست اینکه ای الی است ؛ اما عقل ها ه ن آای و سترسی ندارد.» |
+ | 8- امام صادق علیه السلام میفرمود:« مقصود از « __و من نه لم اکتب__ » ( ی که ن او م کتا است) م ئمه ی و امیرالمؤمنین علی علیه اللام که وّلین س از ا و هترین ِما بعد از رسول خدا است.» |
| - | 6- ((داله ن باس|ابن باس ))یگوید: « ((حضرت ایرالؤمنین علی لیه اسلام|امیرالمؤمنین)) علیه السلام به من فرمود: « وقتی نماز عشاء را خاندی، خود را در خارج از شهر به من برسان!» من بعد از نماز خدمت حضرت رسید آن ب مهتاب بود. حضرت به من فرمود: « تفسیر حرف « الف » از کلمه « احمد » یست؟» من چیزی نمدانست. حضرت یک ساعت تمام د تسیر الف برای من صحبت کرد، بعد فرمود تفسیر « لام » از کلمه حمد یست؟ گتم نمیدانم، ضرت یک ساعت تما ر تفسیر لام صحبت کرد. |
+ | 9- ل ا ی ال علیه و له سلم به امیرالمؤمنین فرمود:« یا عی! ((تی رآن)) ا مردم نمیداند ت به نا یام.» |
| - | رمد سیر ء تفسیر میم و تفسی دا از ک حمد ی. من کدام ر م نی دنم و ت برای مه نها را یک ساعت تمم ت کد ایکه یه بح دید پس حضرت ود: « ری و برا نما بح ب من و!» آنچ ضر فرمو ر گرفه بو با د ک کدم ه لم من به قرآن سبت به لم امیرالمومنین من قه ای است نبت ب دیا. |
+ | 10 - ی ب ((حضرت اما هادی یه السلام)) عرض ک:« شا تفسیری از قرآن میگویی ک تاک یده ه.» فرمود:«قرآن ل از مرد ر ما ناز شده و قل ایکه رای مدم فی ود، ای ا سی د. ح و رم را نا منش و آیات ناز د ر فر ی ر ر و ی را ک دربا چ کی ی ه ملبی در ه مانی ناز ه است یدنیم.» |
| - | 7- امیرالمنین علیه السلام رمود: « اگ ن ا میتونم ه قدر ها با ر در تفسیر وه حم مط بگی. » |
+ | از امام ار علیه السلام رسیدند:« مقصود از این یه رآن چه کی است:« ای آیات رونی ست در سینهی صابان لم.» مم فرمود:«چه کسی غیر م ائمه طاین ی تاند باشد؟» |
| - | 8- اام صا علیه السلام ی ی: مقو از « __ من عده عل الکاب__ » (و کسی که د ا عل کاب ) ما ه ستی و یراممنین الین ک از ما ال و رین ما ب ا رول ا ات. |
+ | !مراجعه شود به: *((آگای امام ی علیه السلام از شأ ل یت قن)) />*((اام عی علی اللام و تفسیر آیه 31 سه بس)) *((آاهی اام علی عیه لسلام به لوم قنی)) />*((امام لی یه اسلام، آگاه تری فرد به قرآن و ت)) *((رابط اممان با رآ)) *((طریقه استنباط احکم از قرآن)) *((امام صاد علیه الام و یر ظاهر و بن قرآن)) *((امم را علیه للام و قرات قرآن)) |
| - | 9- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین فرمودند: « یا علی! ((تأویل قرآن)) را که مردم نمیدانند، برای آنها بگو و آموزش بده!»
10 - شخصی خدمت حضرت ((حضرت امام هادی علیه السلام|امام هادی علیه السلام ))عرض کرد: « شما تفسیری از قرآن میگویید که شنیده نشده.» حضرت فرمود: « قرآن قبل از مردم بر ما نازل شده و برای ما تفسیر شده، قبل از اینکه برای مردم تفسیر شود؛ و ما می دانیم حلال و حرامش را، ناسخ و منسوخش را و آیات نازل شده در سفر یا حَضَرش را که درباره چه کسی و یا چه مطلبی شب یا روز نازل شده است.»
از امام باقر علیه السلام پرسیدند: « مقصود از آنهایی که در قرآن میفرماید: « اینها آیات روشنی است در سینه های صاحبان علم» چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود چه کسی غیر از ما ائمه طاهرین میتواند باشد؟!»
مراجعه شود به: ((آگاهی از شأن نزول آیات قرآن)) ((آگاهی به قرآن)) ((آگاهی به علوم قرآنی توسط پیامبر)) ((بصیر ترین افراد به قرآن و سنت)) ((رابطه امام با قرآن)) ((طریقه استنباط احکام از قرآن)) ((ظاهر و باطن قرآن)) ((قرائت قرآن و تدبر در آن))
منابع: بحارالانوار، ج 92، باب 8. بحارالانوار، ج 23، باب 10. |
+ | !منابع: *بحارالانوار، ج 92، باب 8. *بحارالانوار، ج 23، باب 10. |