مقدمه
اگر میخواهید این رشته را به اختیار خود انتخاب کنید بهتر است که از خصلتهای ذاتی اصلاح طلبی و روحیه رحمت و رافت خواهی، بهرهمند باشید. داشتن صبر و حوصله هم خیلی به درد شما میخورد.جاذبههای مخرب دنیای
صنعتی امروز در کنار همه خوبیهایش دسترسی آسان افراد برای ارتباط با یکدیگر رشد سریع علوم و تخصصها و اثرات آن بر روح و روان انسان، متخصصان را بر آن داشته که رشتهای را در
دانشگاه دائر نمایند که بتواند به راهنمائی و ارتقاء فرهنگ روح انسان کمک میکند تا انسان حدود حرکات و
ارتباطات خود را به نحو شایستهای متعادل نماید.
ضریب دروس تاریخ و جغرافی 3 و ادبیات ، روانشناسی ، فلسفه و منطق 2 و مابقی دروس 1 میباشد.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- آشتیان | | * | |
|
2 | آزاد- بجنورد | | * | |
|
3 | آزاد- بیرجند | | * | |
|
4 | آزاد- تبریز | | * | |
|
5 | آزاد- تهران | | * | |
|
6 | آزاد- تهران جنوب | | | * |
|
7 | آزاد- خرم آباد | | * | |
|
8 | آزاد- دزفول | | * | |
|
9 | آزاد- رودهن | | * | |
|
10 | آزاد- ساری | | * | |
|
11 | آزاد- ساوه | | * | |
|
12 | آزاد- سبزوار | | * | |
|
13 | آزاد- سپیدان | | * | |
|
14 | آزاد- شهرکرد | | * | |
|
15 | آزاد- گچساران | | * | |
|
16 | آزاد- گرمسار | | * | |
|
17 | آزاد- محلات | | * | |
|
18 | آزاد- مرودشت | | * | |
|
19 | آزاد- میمه | | * | |
|
20 | آزاد- کرمانشاه | | * | |
|
21 | آزاد-اراک | | * | |
|
22 | آزاد-بوشهر | | * | |
|
23 | آزاد-تاکستان | | * | |
|
24 | آزاد-خوراسگان | | * | |
|
25 | آزاد-همدان | | * | |
|
26 | اراک | | * | |
|
27 | ارومیه | | * | |
|
28 | اصفهان | | * | |
|
29 | الزهرا تهران | | * | |
|
30 | بابلسر | | * | |
|
31 | بوعلی سینا همدان | | * | |
|
32 | بیرحند | | * | |
|
33 | تبریز | | * | |
|
34 | تربیت معلم تهران | | * | |
|
35 | تربیت معلم سبزوار | | * | |
|
36 | تهران | | * | |
|
37 | خرم آباد | | * | |
|
38 | خوارزمی | | * | |
|
39 | رازی کرمانشاه | | * | |
|
40 | زاهدان | | * | |
|
41 | سنندج | | * | |
|
42 | شاهد تهران | | * | |
|
43 | شهید بهشتی | | * | |
|
44 | شهیدچمران اهواز | | * | |
|
45 | شیراز | | * | |
|
46 | صنعتی اصفهان | | * | |
|
47 | علامه طباطبائی | | * | |
|
48 | گیلان | | * | |
|
49 | کاشان | | * | |
|
50 | یزد | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آشنایی با فعالیت های تربیتی- اجتماعی | 2 | آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات
|
3 | آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری | 4 | آموزش هنر
|
5 | آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه | 6 | آموزش و پرورش تطبیقی
|
7 | آموزش و پرورش کودکان استثنائی | 8 | ادبیات کودکان
|
9 | اصول بهداشت و کمک های اولیه | 10 | اصول و مبانی آموزش و پرورش
|
11 | اقتصاد آموزش و پرورش | 12 | بهداشت و تغذیه مادر و کودک
|
13 | تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران | 14 | تفاوت های فردی کودکان
|
15 | تهیه و کاربرد و مسائل آموزشی | 16 | جامعه شناسی آموزش و پرورش
|
17 | جامعه شناسی عمومی | 18 | حرکات ورزشی و سرودهای خاص کودکان
|
19 | روان شناسی آموزش خواندن | 20 | روان شناسی تربیتی
|
21 | روان شناسی رشد 1 | 22 | روان شناسی رشد 2
|
23 | روان شناسی عمومی (جهانگردی) | 24 | روانشناسی بازی
|
25 | روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی | 26 | روش ها و فنون تدریس
|
27 | روش های آماری در علوم تربیتی | 28 | زبان آموزی
|
29 | سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی | 30 | فلسفه آموزش و پرورش
|
31 | قصه گویی و نمایش خلاق | 32 | مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی
|
33 | مشاوره کودک | 34 | مقادمات مشاوره و راهنمایی
|
35 | مقدمات برنامه ریزی آموزش و درس | 36 | مقدمات تکنولوژی آموزشی
|
37 | مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی | 38 | مقدمات مدیریت آموزشی
|
39 | ورزش و بازیهای دبستانی | 40 | کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی
|
41 | کاردستی و مهارت های فنی | 42 | کارورزی 1
|
43 | کارورزی 2 | 44 | کارورزی 3
|
45 | کارورزی 4 | 46 | کلیات اقتصاد
|
47 | کلیات فلسفه | | |
صنعت و بازارکار
گرچه در کشور ما دانشجویان علوم انسانی از نظر اشتغال دچار مشکلات زیادی هستند اما با گذشت زمان و ایجاد حساسیت هایی که از طرف رسانه ها و خانواده ها صورت گرفته جهت گیری کلی کشور به سمتی است که دانشجویان رشته هایی مانند
علوم تربیتی بتوانند در خصوص اشتغال خود در مراکزی فراتر از مدارس آموزش و پرورش ، مشغول به کار شوند.
مراکزی همچون فرهنگسراها ، سازمان بهزیستی ، سازمان زندان ها ، کانون های اصلاح و تربیت ، مراکز مشاوره خصوصی ، محل اشتغال این فارغ التحصیلان می تواند باشد.