منو
 صفحه های تصادفی
تترائدریت
سپاهیان ابلیس
سوغات مسافرت
ویژگیهای اشعه کاتدی
مناره های تاریخی شهر اصفهان
آثار بی حجابی
شوک نفتی در اقتصاد ایران
اسید فرمیک
آموزش در ورزش
جايگاه‎ علمي‎‎ و پژوهشي ايران‎‎ در جهان
 کاربر Online
971 کاربر online
 : رسانه‌های صوتی و تصویری
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیرا_عقیلی 1 ستاره ها ارسال ها: 5   در :  شنبه 13 اسفند 1384 [06:01 ]
  فوق ستاره های کلاسیک (همفری بوگارت)
 

تاریخ تولد: 23 ژانویه 1899
محل تولد: نیویورک
تاریخ فوت: 1957
سن در زمان فوت: 58 سال

همفری دی فارست بوگارت متولد نیویورک، بعد از پایان جنگ جهانی اول به نیروی دریایی آمریکا پیوست و بعد از جنگ به کار در مشاغل پشت صحنه پرداخت. در تئاتر نقشهایی را ایفا کرد. آنگاه به سینما راه یافت و در فیلمهای حادثه ای نقشهایی را ایفا کرد.
فیلمهایی مثل: یک شیطان با زنان ( 1930) اثر اروینگ کامینگر و زنان تمام ملل ( 1931) اثر رائول والش.
بوگارت در 1939 به ایفای نقش در قالب گنگسترها پرداخت که می توان به " فرشتگان آلوده صورت " (1938) اثر مایکل کورتیز و "دهه بیست پر جنب و جوش" ساخته رالول والش اشاره کرد .
که این نقشها به بوگارت شکل و شمایلی نمادین در عالم سینما داد.

بوگارت پس از ایفای نقش در ژانرهای ملودرام و حادثه ای و جنایی، با بازی در فیلمهای " های سی یرا " ( 1941 اثر والش ) و " شاهین مالت " ( 1941 ساخته جان هیوستون ) با تواناییهای خود پرده سینماها را تسخیر کرد.
آنچنان که در شاهین مالت تجسم بخش انسان مدرن شد .

بوگارت با شروع جنگ دوم جهانی ایفاگر نقش آدمهایی شد که با انزوای خود ضامن آزادی دیگران می شود .
مثل فیلمهای " ر تمام طول شب " ساخته شده به سال 1943 و " ازابلانکا " اثر به یاد ماندنی مایکل کورتیز که در سال 1943 ساخته شد و همین طور " داشتن و نداشتن " ساخته هوارد هاکز در سال 1943 .
وجود بوگارت در این فیلمها به مثابه انسانی با اصول اخلاقی و هاله ای رومانتیک و توام با شک و بدبینی و بی طرفی دیده می شد.


بوگارت با بازی در فیلمهای
خواب بزرگ ( 1946 ساخته هاکز ) –کی لارگو و گنجهای سیه را مادره( 1948 اثر جان هیوستون ) به گونه متفاوت تری با نقشهای خود برخورد می کند که توام با تصاویری هنرمندانه و بکر و غنا یافته از خویشتن خود است.
و در فیلمهای : توکیو جو ( 1949 اثر استیوارت هایسلر ) – شیروکو ( 1951 ساخته کرتیس برنهارت ) – به هر دری بزن ( 1949 اثر نیکلاس ری ) – و مجری قانون ( 1951 ساخته بریتاین وینداست ) شخصیت درونی خود را با نوعی اخلاق درونی ارائه می دهد.


بوگارت در فیلمهای دهه 50 مثل : در مکانی خلوت ( 1950 اثر نیکلاس ری ) – ملکه افریقا ( 1952 ساخته هیوستن ) – شورش در کشتی کین ( 1954 اثر ادوارد دیمیتریک ) و سابرینا ( 1954اثر بیلی وایلدر) شخصیتهای متنوعی را ارائه می دهد . شخصیتهایی ارام که هم در تضاد با نقشهای قبلی اوست و هم خاستگاه منطقی او برای جاودانه شدن در سینما.

بوگارت شاهین سینماست و به طرز زنده و فعالی، سایه بالهای گشوده اش در عالم سینما هنوز هم یاد آور حیران کردن تماشاچی نسبت به خود است و تا سینما هست به او خیره می مانند و با او سینما را جذاب و دوست داشتنی می یابند.


بوگارت ، تقریبا مثل " مریلین مونرو" و " جیمز دین" حالت تقدس پیدا کرده . شخصیت سینمایی او آدمی بود خشن ، محکم و باصلابت. از آن قبیل آدم هایی که وقتی اوضاع خراب است ، پیدایشان می شود ، ولی در اوضاع و احوال مساعد هم آماده اند که کارها را شرافتمندانه سر و صورت بدهند . با این خصوصیات طبعا وی طبیعی ترین انتخاب برای نقش فیلیپ مارلو در " خواب بزرگ" و نقش سام اسپید در " شاهین مالت" بود . نقش او در " کازابلانکا" یعنی" ریک" نیز همین شخصیت را نشان می داد: آدمی سخت و خشن ، بدبین و عمل گرا .
تیپ بوگارت مطلوب و محبوب اغلب اشخاصی است که به طور حرفه ای یا آماتور نقش اشخاصی مشهور را بازی می کنند ، با آن بارانی معروف نسبتا کهنه و سیگاری لای دندان .
بوگارت چهار بار ازدواج کرد و ازاین میان ازدواج آخری با " لورن باکال"((Lauren Bacall که با او " داشتن و نداشتن" ، " خواب بزرگ" و " کی لارگو" را بازی کرد ، از همه خوش عاقبت تر بود . این دوران خوش مشترک با باکال مقارن بود با موفقیت های دیگر سینمایی او از جمله بردن اسکار به خاطر بازی در " قایق آفریکن کوئین" .
اما سرطان در 1957 رشته عمر او را کوتاه کرد که شاید سیگار و مشروب در آن نقش موثری داشته باشد .


فیلم نگاری :

برادوی این گونه است ( 1930) – یک شیطان با زنان ( 1930) – زنان تمام ملل ( 1931) - جنگل اسفالت ( 1936) – بن بست ( 1937) – فرشتگان آلوده صورت ( 1938) – دهه 20 پرجنب و جوش ( 1939) – شاهین مالت ( 1941 ) – در تمام طول شب ( 1943) – کازابلانکا (1943) – داشتن و نداشتن ( 1943) – خواب بزرگ ( 1946) –گذرگاه تاریک ( 1947) – کی لارگو ( 1948) – گنجهای سیه را مادره ( 1948) – به هر دری بزن ( 1949) – توکیو جو ( 1949) – در مکانی خلوت ( 1950) –شیروکو ( 1951) – سابرینا ( 1954) – کنتس پابرهنه(1954)

  امتیاز: 0.00