منو
 کاربر Online
466 کاربر online
 : باشگاه دانش آموزی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline فاطمه سیارپور 3 ستاره ها ارسال ها: 704   در :  پنج شنبه 08 دی 1384 [08:19 ]
  مولفان کتب درسی
 

سلام
با خبر شدیم که روز دوشنبه همایش تجلیل از مولفان کتب درسی از طرف سازمان پژوهش وزارت آموزش وپرورش
برگزار می شود.
رسم نیکویی است که بزرگان این عرصه را در روز خاصی گرد هم جمع کنند و از آن ها تجلیل نمایند.
به نظر اصل تشکیل وزارت آموزش وپرورش این جاست
یعنی جایی که همه ی محتواها تولید می شوند واین کار بسیار مشکل وسختی است.
مثلا :
نمره ی خوب یا بد دانش آموزان
ردشدن در سال تحصیلی
ممتازشدن آن ها
موفقیت وعدم موفقیت آنان در طول تحصیل وآینده
چگونگی آموزش وتربیت معلمان ومدرسان
سرخورده شدن وافسردگی دانش آموزان از عدم فهم مطالب
آماده کردن دانش آموزان برای آینده وپذیرش مسئولیت های شغلی واجتماعی و...
ساختمان وتجهیزات و آزمایشگاه ها ومیزونیمکت ها و... مدرسه
وجود مدیروناظم ومعلم و...
وهمه و همه
به طور مستقیم وغیر مستقیم به این مطلب ارتباط می یابند.
چه بسا مدارس کپر نشین که ساختمان ندارند اما حتما باید کتاب درسی داشته باشند.
چه بسا مدارس یک کلاسه ی چند پایه ای که فقط یک معلم دارند اما حتما باید همه ی دانش آموزان کتاب داشته باشند.
چه بسا که کتاب درسی جای خالی همه ی کمبود های آموزشی اعم ازساختمان مدرسه و سایت وآزمایشگاه ولابراتوار های زبان و ... را پرمی کند.
و چه بسا ...
واین کتب درسی هستند که خون درون رگ های وزارت آموزش وپرورش باکلیه ی سازمان ها ونهادهای وابسته ونیز دانش آموزان و... اند.
پس تالیف کتاب درسی کارمهم وبا ارزشی است.
راستی کتاب هایی که تاکنون توسط وزارت آموزش وپرورش برای دوران تحصیل دانش آموزان تالیف شده ،
چه قدر با استاندارد های جهانی مطابقت دارد؟
چه قدر با فرهنگ بومی استان های ما هم خوانی دارد؟
آیا آن ها را از لحاظ شکل و شمایل می پسندید؟
آیا سطح ارائه ی مطالب را مناسب می دانید؟
شیوه ی بیان مطالب که تاکنون بارها تغییر کرده چقدر در تفهیم بهتر کمک کرده است؟
...
اگر شما با مولفان کتاب های خود ارتباط داشته باشید به آن ها چه می گویید؟


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین خادم 4 ستاره ها ارسال ها: 1813   در :  پنج شنبه 08 دی 1384 [11:24 ]
  نقد و بررسی کتب دبیرستانی
 

با سلام

در این بخش به نقد و بررسی کتب دبیرستان میپردازیم.

از اینکه دانش آموزان و دبیران استفاده کنندگان مستقیم کتب دبیرستانند میخواهیم انتقادات سازنده خود را به همراه راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات موجود در رابطه با مشکلات موجود در

  • سر فصلها
  • نحوه ارائه مطالب
  • مشکلات نگارشی و گرافیکی و ...
  • گنگ بودن مطلب
  • مشکلاتی در ترتیب بندی
  • سایر مشکلات

را مطرح نمایید تا بحث شود. امید است که از این ناحیه بتوانیم اصلاحات محتوایی در محتوای کتب آموزشی و حتی اصلاح در خود ساختارهای آموزشی انجام دهیم.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  پنج شنبه 08 دی 1384 [17:04 ]
  > مولفان کتب درسی
 

salam
man daneshamooze sale 2 dabirestan hastam , be nazare man az jomle ketabhayi ke moshkel daran ketabe shimi va fizike dabirestan hast chon ketabe shimi 1. onvan bandiye moratabi nadare ke baes mishe vaghti ma matlabiro bekhoonim be dorsti motevajeh nashim amma vaghti fasle baad ro mikhoonim mifahmim ke matlabe ghabli chi boode
va moshkele dige ine ke matalebe ketabhaye riyazi ma aslan dar sathe soalate konkoor nist va agar vaghean gharare manabe konkoor ketabhaye darsi bashe khob in ketabha va soalat bayad ba ham hamahangi dashte bashan yani ya sathe matalab dar ketabe riyazi pishraftetar bashe ya noe soalaye konkoor avaz beshe ke ma majboor nabashim ketabhaye janebiye ziyadi bekhoonim ke vaghte maro kheili migire


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline ایمان نوغانی 1 ستاره ها ارسال ها: 2   در :  یکشنبه 11 دی 1384 [10:05 ]
  > محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در سال تحصیلی 85-84
 

با سلام و خسته نباشید
من هنرجو سال سوم هنرستان هستم و بخاطر شرایطی که در هنرستان ها پیش میآد ممکن برخی درسهای سال دوم رو سال سوم خوند یا برخی درسهای سال سوم رو در سال دوم گذروند.
به هرحال من میخوام در مورد کتاب تاریخ معاصر ایران بگم که درسته حجم اون کم شده و بیشتر به نفع دانش‌آموز به نظر میرسه.
اما باید بگم متاسفانه بخاطر اینکه حجم کتاب کم بشه خیلی از مفاهیم رو در عکس ها گنجوندن و خیلی از مطالب هم با توجه به اینکه خلاصه گفته شده مبهم میمونه
حداقل سعی کنید مطالبی رو که میخواین بصورت ساده توی کتابهای درسی بیارین به زبون ساده و در درس تاریخ به ترتیب بیان کنید.
چون تاریخ بر اساس زمان بوجود اومده پس باید بر اساس زمان هم بیان بشه نه اینکه یه مطلب رو که مثلا در سال 1320 اتفاق افتاده رو در سال 1345 بیاریم یا در مورد مطالب سال 1345 در بخشی که در مورد اتفاقات سال 1320 روی داده توضیح بدیمconfused
ولی در کل از تلاش تمام مولفین از طرف تمامی دانش آموزان ایران ممنونم
موفق و پیروز باشید

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمود احمدی 1 ستاره ها ارسال ها: 22   در :  دوشنبه 12 دی 1384 [11:15 ]
  >مولفان کتب درسی
 

راهنمای برنامه درسی دانش آموزان تدوین می شود


بر اساس اهداف برنامه چهارم ماموریت اصلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی،تولید برنامه و ارتقای کیفیت برنامه‌های درسی با تاکید بر تعمیق تربیت دینی،حفظ هویت ملی وبه کارگیری روشهای نوین قرار گرفته است.

در مراسم تقدیر از مولفان کتب درسی عنوان شد ؛

راهنمای برنامه درسی دانش آموزان تدوین می شود
برای هر ماده درسی با توجه به شرایط اقلیمی کشور در طول برنامه چهارم چند کتاب مبتنی بر راهنمای برنامه درسی تدوین می‌شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، مهندس مهدی نوید ادهم معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در همایش تجلیل از مولفان کتابهای درسی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر همه ساله بیش از 370 عنوان کتاب در تمامی دوره‌ ها و 500 عنوان در رشته‌ های فنی و حرفه‌ و کاردانش به رشته تحریر درآمده است ، گفت: بیش از 160 میلیون جلد کتاب در سال طی این مدت با مشارکت 1500 نفر از برنامه ‌ریزان و کارشناسان در رشته‌های مختلف تولید شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آمار دقیقی از مولفان کتابهای درسی در دسترس نیست، ضمن استناد به بانک مولفان گفت: بر این اساس 1800 نفر از فرهیختگان و عالمان در رشته‌های گوناگون در تالیف کتابهای درسی دخالت داشته ‌اند.

به گفته نوید ادهم ، بر اساس اهداف برنامه چهارم و سند چشم انداز توسعه 20 ساله ماموریت اصلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی ، تولید برنامه و ارتقای کیفیت برنامه ‌های درسی با تاکید بر تعمیق تربیت دینی ، حفظ هویت ملی و به کارگیری روشهای نوین قرار گرفته است.

وی اهتمام مستمر به رویکرد فرهنگی تربیتی ، پژوهش محوری و استفاده آگاهانه از یافته‌های علمی ،‌علمی کردن فرایند برنامه ریزی و تولید رسانه‌های آموزشی، تنوع ‌بخشی به تولید کتابهای درسی و مشارکت پذیری و مشارکت‌جویی را از اصول اولیه حاکم بر فرایند برنامه‌ریزی آموزشی دانست.

نوید ادهم ، کتاب درسی را کتاب ملی و زبان آن را زبان معیار کشور خواند و تصریح کرد: کتابهای درسی در ایران جایگاهی ویژه دارند چرا که چشمه ‌ای زلال به دور از کم آبی بوده و با تاکید بر مهارتهای زندگی به انسان امروز کمک می ‌کنند که زندگی دلخواهی را سپری کنند.




تاريخ خبر :12/10/1384 منبع خبر : مهر

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمود احمدی 1 ستاره ها ارسال ها: 22   در :  دوشنبه 12 دی 1384 [11:19 ]
  تالیف چندکتاب برای هر ماده درسی
 

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش وبرنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد:برای هر ماده درسی از امسال، سه یاچهار کتاب تالیف و تدوین می‌شود تا معلمان و دانش‌آموزان بتوانند یک کتاب را برای آموزش انتخاب کنند.

"مهدی نوید" روزشنبه به‌خبرنگاران گفت:درصدد هستیم به‌سمت متنوع و متعدد کردن تدوین کتاب‌های درسی حرکت کنیم به‌طوری که مثلا برای درس فارسی، چندین کتاب تالیف شود تامعلمان و دانش‌آموزان بتوانند براساس شرایط اقلیمی و تفاوت شرایط یادگیری از میان کتاب‌های تالیف شده، مناسب‌ترین کتاب رابرای آموزش انتخاب کنند.

وی افزود: هم‌اکنون برای هر ماده درسی یک کتاب وجود دارد و این مساله با توجه به شرایط متفاوت اقلیمی و یادگیری کشور، با شعار عدالت آموزشی دولت جدید همخوانی ندارد. نوید توضیح داد: آموزش و پرورش برای تدوین این کتاب‌ها، ابتدا به تالیف راهنمای درسی به عنوان "نقشه یادگیری" می‌پردازد و هم‌اکنون این نقشه‌ها را طراحی کردیم و براساس این نقشه‌ها می‌توان کتاب‌های متعدد تدوین کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت : فایده چند تالیفی این است که رقابت سالم و سازنده بین مولفان و ناشران ایجاد می‌شود و میزان انتخاب مطلوب کتاب درسی هم توسط مخاطب افزایش یابد. وی افزود:سیاست چندتالیفی کتاب‌های درسی، زمانی موفق خواهد بود که شمار مولفان کشور افزایش یابد.

نوید در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره "تدوین کتاب‌های درسی از جمله درس حرفه‌وفن و جغرافیا" در استان‌های کشور گفت: مشارکت استان‌های کشور در تالیف کتاب‌های درسی از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش است.

" هم‌اکنون کتاب "جغرافیا"ی پایه‌های مختلف تحصیلی توسط کارشناسان و مولفان هر استانی تدوین می‌شود به طوری که هر استانی، یک کتاب جغرافیا خاص خود دارد."

" این کتاب‌ها براساس استانداردهای این وزارتخانه تدوین می‌شود و پس از تایید محتوای آن در تهران، به عنوان کتاب درسی در هر منطقه تدریس می‌شود." نوید گفت: هم‌اکنون شماری از کتاب‌های شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش دوره متوسطه توسط بخش خصوصی تدوین می‌شود در حالی که کتاب‌های رشته معارف اسلامی توسط حوزه‌های علمیه و موسسات غیردولتی تولید می‌شود.

وی افزود: کمبود مولف در کشور از دشواری‌های آموزش و پرورش است زیرا مولف کتاب‌های درسی باید علاوه بر داشتن توانمندی‌های علمی، مهارت‌های مختلف از جمله ارایه آموزش، دانش کافی،توانایی نگارش و توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را در تالیفات خود لحاظ کند. معاون وزیر آموزش و پرورش، درباره مدرک تحصیلی مولفان کتاب‌های درسی گفت: مدرک تحصیلی در تدوین کتاب‌های درسی تاثیر فراوانی ندارد به طوری که در سال‌های گذشته حتی افراد با مدرک تحصیلی دیپلم هم به تدوین کتاب‌های درسی می‌پرداختند اما اکنون سیاست ما این است که مولفان حداقل تحصیلات عالی و دکترا داشته باشند.

نوید افزود: هم‌اکنون بیش از سه هزار مولف، کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف تحصیلی را تدوین می‌کنند. وی اعلام کرد:نخستین همایش یک روزه تجلیل از مولفان کتاب‌های درسی ‪ ۱۲دی ماه جاری باهدف شناسایی و جذب نیروهای پرتوان و تقدیر از خدمات آن‌ها در تهران برگزار می‌شود. "در این همایش از ‪ ۶۰پیشکسوت تالیف کتاب‌های درسی کشور تجلیل خواهد شد." نوید گفت: مدرسه مهم‌ترین مکان شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان است و یکی از ابزارهای مهم شکل‌گیری شخصیت آینده سازان، نیز کتاب‌های درسی است. وی افزود: آموزش و پرورش کشور بیش از حد کتاب محور است و نقش کتاب‌های درسی پررنگ تر از سایر رسانه‌ها است و به همین دلیل مولفان کتاب‌های درسی، سازندگان واقعی شخصیت علمی، فکری و رفتاری کودکان و نوجوانان هستند که اندیشه خود را در قالب واژگان و سطرهای کتاب‌های درسی به فراگیران عرضه می‌کنند.

نوید گفت: کتاب‌های درسی باید به صورت جذاب و شوق انگیز، متناسب با شرایط مخاطب، دارای اتقان علمی و براساس آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی تدوین شود.

"انس با کتاب زمانی حاصل می‌شود که مطالب علمی به صورت دقیق و متناسب با شرایط سنی مخاطب و همچنین با قلمی رسا، جذاب و قابل فهم به رشته تحریر در آید."

وی افزود: کتاب درسی، کتاب ملی یک کشور است و زبان کتاب درسی نیز زبان معیار کشور محسوب می‌شود. نوید اظهارداشت: همه واژگان، کلمات،اصطلاحات، سرهم نویسی و جدانویسی کتاب‌های درسی براساس دستورالعمل درست نویسی فرهنگستان علوم کشور است.


  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست