منو
 صفحه های تصادفی
نظریه ارتباطات
امام رضا علیه السلام و خبر از غیب
هلو
شتر
نجم الدوله قارن پسر حسام الدوله
دین و نقش مؤثر آن در نظر ماکس وبر
شنوایی
هندسه اعداد مختلط
اصول باروری ابرها
برومین
 کاربر Online
1055 کاربر online
 : تاریخ
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  جمعه 02 دی 1384 [07:37 ]
  چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

هتل فوجیای ژاپن 110 سال قدمت دارد که هنوز شکل سنتی خود را حفظ کرده است اما هتل عباسی اصفهان 320 سال قدمت دارد که نقاشی‌های قدیمی و سنتی آن به همان شکل حفظ شده است.

اینجا را ببینید ....چرا نمی جنبیم؟
http://www.chn.ir/News/?section=1&id=12874

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  جمعه 02 دی 1384 [07:51 ]
  >چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

با سلام

خنده دار است كه
ما همواره صداي فريادمان بلند است كه
استكبار جهاني و فرهنگ غربي و تهاجم فرهنگي و .........

اما
الان همان غربي ها ، حاضر هستند كه
بناي فرهنگي ما را ثبت و حمايت بكنند و
ما
وقتمان آن قدر پر است كه
فرصت نداريم ، به ميراث ملي و فرهنگي مان برسيم .

خنده دار نيست ؟؟؟؟؟ wink

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  یکشنبه 04 دی 1384 [18:04 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

"صورت های رفتاری فرهنگ که وجودش به وجود انسان بستگی دارد فرهنگ معنوی است.
برای اینکه این فرهنگ معنوی به میراث تبدیل شود باید در بستر تاریخ پیوسته باشد.
در تاریخ جاری بودن و حضور انسانی هر دو ویژگی است که ورزش زورخانه ای ما دارد.
در طول تاریخ ورزش فقط به صورت مسابقه نبود. این ورزش در زندگی جریان داشته . رستم دستان، پوریای ولی و امثال تختی ها نام آورانی هستند که نشان می دهد این ورزش در طول تاریخ حضور داشته است. بر اساس اسناد این ورزش از ایران به چین رفت و می توان ثابت کرد که بزرگترین ورزش شرقی هاست."
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=27807

برگزاری همایش در باره ی میراث معنوی پسندیده است ولی آیا کافی است...آنهم سالی یک بار؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 07 دی 1384 [01:50 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

بر گزیده ای که در پی می آید یکی از راههای نه تنها حفظ که شناساندن میراثمان به جهانیان است:

" "شوشا گاپی"، روزنامه نگار، آهنگساز و نویسنده ایرانی است. برخی از افسانه های کهن و سحرآمیز ایرانی را در کتابی به نام «رازخنده» جمع آوری و ترجمه کرده است. این کتاب از سوی یک موسسه انتشاراتی انگلیسی به بازار عرضه شد."

" رفتار و ارزش هایی که ساختار جامعه ایرانی راشکل داده ،درطی روزگاران دراز در غالب قصه های دلفریب نقالان و حکایت گویی های شیرین قصه گویان علائم عمیق روانی و فرهنگی از بصبیرت و هوش ایرانی را بازمی نمایاند. " نقل از ناشر انگلیسی کتاب

"از میان افسانه های کهن ایرانی که در این کتاب برگزیده و ترجمه شده اند، می توان به حکایت هایی چون "پادشاه و سه دخترش" ،"حکایت دزد و مرغ زیرک"، "جمجمه سخن گو"،‌ "رازخنده"،‌ "حکایت پادشاه و خضر پیامبر"، "قصه زن تنبل" ، "نامادری ظالم"، "مردی که طالع اش خفته بود"، "من از قبل می دانستم"، "وزیر خوب و افتخاراتش"،‌ "مترسک خندان"،‌ "مرد نیک سیرت و زن بهشتی"، "تخت نقره ای و پرنده بهشتی"، "سلطان محمود و جماعت دزدان"، "طالع مرد فال گیر" و "داستان بیژن و منیژه" اشاره کرد. "



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 07 دی 1384 [01:50 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

خبر مربوط به کتاب " راز خنده " از این سایت گرفته شده بود که فراموش کردم در آخر پاسخ پیشین paste کنم:
http://www.chn.ir/news/?section=4&id=3252

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 07 دی 1384 [01:50 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

"بهره گیری از قابلیت های انجمن های میراث فرهنگی در سال 85 " تصمیم جدید و مهمی است که" فرمانده یگان پاسدارن میراث فرهنگی" از آن خبر می دهد.
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=27824

این تصمیم در راستای حفظ میراث فرهنگی که به آسانی از دست می رود ، اگر چه بعد از 21 سال" از تصویب تشکیل انجمن های میراث فرهنگی در مجلس" گرفته شده است، باز هم جای بسی خوشحالی دارد.

"فرمانده یگان پاسداران میراث فرهنگی" به نکته خیلی خوبی اشاره می کند که " در صورتی که مردم هر منطقه از جمله شهرستان، بخش و محله از اهمیت مواریث فرهنگی مطلع باشند این امر می تواند در پیشگیری از وقوع جرایم که موضوعی موثر و بسیار مهم در بحث حفاظت از میراث فرهنگی در کل کشور است کمک کند "...اما...

باید نکته ی دیگری را هم در نظر داشت و آن اینکه در کنار این آگاهی به مردم هر منطقه ، زمینه ی استفاده از این "مواریث " را هم برای او آماده کرد.

به عبارت دیگر ، باید به او نشان داد که با حفظ آنچه به عنوان "زیر خاکی" می فروشد هم می تواند پول به دست آورد...

اگر موزه ، نمایشگاه دائمی ، سایتهایی برای بازدید گردشگران و امکانات بسیار دیگر برای حفظ آثار در محل و کسب در آمد برای مردم محلی فراهم شود ، دیگر او هم حاضر نمی شود منبع در آمدش را به حیف بفروشد.



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 10 دی 1384 [09:34 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

"صائبین مندائی قومی اصالتا سامی هستند، که حدود 2000 سال قبل ، از اورشلیم به بین النهرین کوچ کردند و امروزه عمدتا در عراق و بخش کوچک تری در ایران ساکن هستند."

"کیهان شناسی مندائی بر اساس تقابل عالم نور در مقابل عالم ظلمات ساماندهی شده است، و خدای مندائی ( هیّی ) در بالا ترین نقطه عالم نور قرار دارد."

"مهم ترین منسک مندائیان غسل تعمید است که می بایست اختصاصا در آب جاری رودها ( یَردِنا، که مظهر هَیّی در زمین است) انجام گیرد. "

"همایش فرهنگ صائبین مندائی ایران چهارشنبه 7 دی 1384 از ساعت 9 صبح الی 4 بعدازظهر در محل تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد."
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=28078

تشکیل این جلسات نه تنها باعث نمایاندن خرده فرهنگهای داخل مرزهای سیاسی ایران به آنهایی می شود که اطلاعی از این مباحث نداشته و حوصله ی خواندن کتاب هم در این مورد ندارند ، بلکه موجب بازشناسایی آنها توسط محققان شده به حفظ آنها ذیل میراث فرهنگی و میراث معنوی کمک شایانی می کند.
البته ، در کنار این دو ، شرایطی را فراهم می آورد که خرده فرهنگها از درونگرایی خارج شده ، موقعیت معرفی خود را به دست آورند.

تنها آسیب گریبان گیر ، اکتفا کردن به برگزاری یک همایش و فراموش کردن موضوع آن تا همایش دیگر است.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  سه شنبه 13 دی 1384 [02:55 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 



"معماری معاصر ایران ، آثار ماندگاری از

وارطان هوانسیان، پل آبکار و گابریل گورِکیان،

سه معمار ارمنی ایرانی "


"وارطان هوانسیان یکی از پرکارترین معماران ایرانی است و از مهم ترین کارهای او می توان، هنرستان سابق دختران در خیابان سوم اسفند ( سرگرد سخایی فعلی ، مهمانخانه دربند،کاخ سعد آباد، سینما متروپل، سینما دیانا و چند سینمای دیگر،طرح مهمانخانه ایستگاه راه آهن،طرح هتل فردوسی ، عمارت اصلی بانک سپه، بانک سپه شعبه بازار و مراکز بانک سپه در شهرستان ها را نام برد. همچنین از او تعداد بسیاری ساختمان اداری و پاساژهای تجاری و منازل مسکونی به یادگار مانده است."

"پل آبکار ساختمان های بسیاری طراحی کرد مانند ساختمان سینما نیاگارا، ایستگاه رادیو ( بی سیم )، ساختمان کلیسای ارامنه کاتولیک واقع در خیابان شمالی سفارت روسیه، مدرسه کر و لال های باغچه بان، تمامی ساختمان های پیشکاری ها و ادارات وزارت دارایی استان ها و ساختمان های گمرکات."

"گورکیان ساختمان های عمومی و اداری طراحی کرد که مهم ترین آنها کاخ دادگستری، ساختمان وزارت خارجه، ساختمان وزارت صنایع، آمفی تآتر مدرسه نظام، باشگاه افسران که با نظارت وارطان به اتمام رسید."
http://www.uan.ir/news/?id=342

یادی از آنها و مختصر اطلاعی از چگونگی زندگی و فعالیت های آنها ، آگاهی کوچکی است از طرف ما برای اینکه نگذاریم آنها هم فراموش شوند.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 17 دی 1384 [19:53 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 


" ساکنان روستای 3 هزارساله میمند دارای آداب و رسوم خاص هستند و در زبان و گویش آنها هنوز کلمات پهلوی ساسانی دیده می شود. این روستا در منطقه ویژه از نظر طبیعی جای گرفته است. این روستا تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می توان تعامل انسان و طبیعت در هزار دوم میلادی را بخوبی در آن دید. "


"با توجه به تعداد پیروان اسماعیلیه در شهرک بابک و شباهت قلعه‌های اطراف میمند به الموت و سایر قلعه‌های بجایی مانده از این سلسله ، باستان‌شناسان برای یافتن نشانه‌های از اسماعیلیه به این روستای تاریخی کشیده شدند."


"این روستا هفتمین منظر فرهنگی_طبیعی و تاریخی جهان است که جایزه مرکوری را دریافت می کند. آخرین منظر فرهنگی_تاریخی و طبیعی که پیش از این جایزه مرکوری را دریافت کرده است، اثری از کشور ژاپن بود."


"مرکوری جایزه ای است که از سوی دولت یونان با همکاری یونسکو و ایکوموس (شورای حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی) اهدا می شود. مبلغ اهدایی این جایزه 20 هزار دلار معادل حدود 18 میلیون تومان است."
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=28323

باز هم باید گفت کمی اگر بجنبیم خیلی خوب است!!
دریافت این جوایز بسیار پسندیده است و البته جایگاه واقعی میراث ایران را تا حدی می نمایاند.

اما کافی نیست.

باید بتوانیم از این موقعیتها از این هدایا استفاده هم بکنیم .
از استفاده دقیقا منظورم جلب توریست است.




  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 17 دی 1384 [19:53 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

" ساخت اکوموزه ها که نمونه های گوناگون معماری یک منطقه به آن انتقال می یابد،‌ از 90 سال پیش در اروپا آغاز شد. "

"برای راه اندازی این موزه ها، نمونه های منحصر به فرد معماری یک منطقه شناسایی و اجزای آن توسط کارشناسان سازه و معماری جدا می شوند. این اجزا به محل راه اندازی موزه انتقال می یابند و با استفاده از روش های سنتی مونتاژ می شوند. تمام وسایل زندگی در خانه های انتقال یافته،‌ مشابه نمونه های اولیه که محل زندگی روستاییان بوده بازسازی می شود."

"اکنون ساخت موزه میراث روستایی گیلان که نمونه ای از اکوموزه در این منطقه به شمار می آید، در جریان است."

"راه اندازی 10 اکوموزه دیگر در شهرهای دیگر ایران : گونه های معماری و محل زندگی ساکنان کویر، استان مازندران، عشایر، گرگان، کردستان، آذربایجان، فارس، خراسان، حاشیه نشینان خلیج فارس و استان های غربی "

"اکوموزه های اروپایی به ویژه اکوموزه آلزاس الگوهای اصلی برای راه اندازی اکوموزه گیلان هستند."
http://www.chn.ir/News/?section=2&id=28355

طرح چنین موضوعاتی و پی گیری آنها جای بسی خوشحالی است.
با این حال امیدوارم که این موزه مانند موزه های دیگر ما مورد بی اعتنایی ما قرار نگیرد.

راستی چرا ما حاضریم بارها در مجتمع های تجاری قدم بزنیم و به قول معروف window shopping کنیم و هیچ چیزی هم آخر سر نخریم ولی حال اینکه یک بار به مثلا به موزه ی مردم شناسی برویم را نداریم.

البته نا گفته نماند که همه ی تقصیرات از آن ما نیست!

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد جواد قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 98   در :  سه شنبه 20 دی 1384 [06:14 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

باید بتونیم میراث تاریخی مون رو به زبان روز دنیا در بیاریم
باید تمام هنر بیان رو یاد بگیریم .. تا حرفهامون رو همه بفهمند
ولی اصلا اصلا نباید فکر کنیم که میخواهیم به گذشته برگردیم ... چون نمیشه
میتونیم زندگی جدیدی بسازیم که از گذشته درش استفاده کنیم
ولی عین گذشته امکان نداره
و نباید فکر کنیم که گذشته همه چیزش خوب بوده ... چون هم خوب داره هم بد
ولی فکر کنم هنر واقعا راه خوبی باشه

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 21 دی 1384 [08:54 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

winklol بله...درست می گویید شما !

استبداد هم میراث فرهنگی ماست... ولی

به گمانم تنها چیزی که نا خواسته ( قطعا mrgreenwinkmrgreen ) سعی در حفظش داریم همین میراث فرهنگیمان است!!!

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 21 دی 1384 [16:01 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 



«علی‌اصغر محمودآبادی» استاد تاریخ دانشگاه اصفهان درباره
یکی از ویژگی‌های اصفهان که آن را شایسته پایتخت فرهنگی جهان اسلام ساخته گفت: «ایرانیان الگوی تاریخ‌نویسی اسلام هستند و بیشتر این تاریخ‌نویسان نیز رشد یافته مکتب اصفهانند.»

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=28447

سیدمحمود ابطحی نماینده مردم خمینی شهر اصفهان در مجلس در خصوص
تاثیر انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بر افزایش جذب توریست به این استان گفت:
اگر بتوانیم از این تصمیم جهان اسلام به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم بی‌توجهی‌های سالهای گذشته نسبت به این استان تاریخی کشور را جبران کنیم.

http://www.chn.ir/News/?section=1&id=13198


رئیس کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، عماد افروغ :
قرار نیست فقط به معرفی اصفهان بپردازیم بلکه باید به معرفی جهان اسلام در پایتخت فرهنگی این جهان توجه کنیم.

باید فرهنگ کل جهان اسلام را در این شهر به منصه ظهور و نمایش بگذاریم تا هر کشوری بتواند گوشه ای از فرهنگ و تمدن خود رادر این پایتخت ببیند.

انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی بسیار طلایی برای گفتگوی فرهنگی و دینی و فهم و رصد کردن چالش های جهان اسلام است.

معرفی تمدن صفویه و الگوهای حاکم بر آن که باعث بروز خلاقیتهای بی نظیری در اصفهان شده است نظیر تفکرات ملاصدرا و حکمت متعالیه و تفکر صدرایی یکی از مهمترین سرفصل های کاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2006 خواهد بود.

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=28455

این آدرسها را هم برای مراسم افتتاحیه پایتخت فرهنگی کشور های اسلامی نگاه کنید :

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=28459

http://www.chn.ir/news/?Section=2&id=28457






  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 21 دی 1384 [16:01 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

کی گفته استبداد "میراث فرهنگی " ماست exclaim
استبداد ویژگی فرهنگ چند سده اخیر ماست ،‌ بعدش هم...
حواستون باشه شکسپیر یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان جهان در دوره یکی از مستبدترین ملکه های انگلیس بوده
همه دانشمندان ما هم در حکومت شاهنشاهی زندگی می‌کردند
پس هر شاهنشاهی = استبداد نیست !!lol
و تازه باید بگم اصلا هر چیزی که مال گذشته باشه حتما چیز خوبی نیست ، چون اگه همه چیز گذشته خوب بود الان فرهنگ گذشته سرپا بود ...cool

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  جمعه 30 دی 1384 [05:52 ]
  > چگونه از میراث تاریخیمان به نفع ایران استفاده کنیم؟
 

lolsurprised

بله این درسته ...
خوب دوست عزیز شما خودت جواب خودت و داددی!

اما در مورد هر پادشاهی استبداد نیست کمی باید دقیق بود ، بله پادشاهی مشروطه استبدادی نمی شود حداقل در تعریف چون عکس آن هم وجود داشت،
میدانید که گاهی شخص اول کشور خودش را در چهارچوب قانون ( مشروطه ) قرار نمی داد.lol

اما اگر داد ... همین می شود که میراث فرهنگی ماست.





  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 26 بهمن 1384 [17:40 ]
  چوگان نخستين بازي تيمي و نخستين بازي با توپ جهان است... در یا بیمش !!
 

coolcool ما چشم انتظار نشسته ایم...smile

نايب رئيس فدراسيون چوگان موضوع برگزاري جام‌جهاني چوگان را در خاستگاه اصلي آن، اصفهان ارايه كرد که مورد تاييد فدراسيون جهاني اين ورزش قرار گرفته است و اجرايي شدن آن به زماني بستگي دارد كه ايران پيشنهاد مي‌كند. البته «هنوز امكانات آن از جمله زمين مطلوب و استاندارد فراهم نشده است.» ( 8 آذر 1384 )
__http://www.chn.ir/news/?section=1

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 26 بهمن 1384 [17:41 ]
  واقعا، یک قرائت وبدل ایرانی لازم است؟؟؟؟
 

winksurprised نسخه ی ایرانی surprisedwink

ماه اسفند و به ويژه روز پنجم آن كه در همه تقويم‌هاي ايراني «اسفندروز» ناميده مي‌شود؛ از روزگاران كهن، ماه و روز گراميداشت زمين بارور و بانوان در فرهنگ ايراني دانسته مي‌شد.

اسفند يا سپندارمذ، از واژه پهلوي «سپندارمد» و اوستايي «سپَـنتَـه‌آرمَـئيتي»، گرفته شده است.

معمولاً سپنته‌آرمئيتي را به معناي «فروتني و آرامي پاك و مقدس» مي‌دانند،

واژه «آرمئيتي» به تنهايي و يا به شكل «سپنته‌آرمئيتي» در آغاز، نام يا پاژنام «زمين» و به ويژه «زمين بارور» و يا «مادر زمين» بوده، و بعدها به فرشته يا ايزد پشتيبان زمين اطلاق مي‌شود. در «گاتها» زرتشت (سرود 45، بند 4)، او دختر اهورامزدا دانسته مي‌شود و پس از آن «سپندارمذ» به پيكر يكي از امشاسپندان يا ياران اهورامزدا در مي‌آيد.

نامگذاري آخرين ماه فصل زمستان بنام اسفند يا سپندارمذ نيز از همين ويژگي باروري و زايندگي زمين سرچشمه گرفته است. چرا كه در همين ماه، نخستين جوانه‌ها از خاك سربرمي‌زند و زايش دوباره زمين را نويد مي‌دهد. از همين رو، مردمان ايراني اين ماه و به ويژه روز پنجم آن كه با نام ماه همانند است (يعني اسفندروز از اسفندماه يا سپندارمذروز از سپندارمذماه) را روز گراميداشت بانوان مي‌دانسته‌اند و در اين روز، مردان آيين‌هايي براي همسران خود برگزار مي‌كرده و هديه‌هايي به او مي‌داده‌اند كه متأسفانه آگاهي بيشتري از اين مراسم در دست نيست.

جشن اسفندگان، مانند بسياري از ديگر جشن‌ها و آيين‌هاي ايراني در انحصار هيچيك از اقوام يا اديان ايراني نيست و به تمامي از پديده‌‌هاي طبيعت و روابط انساني برگرفته شده است.

اين جشن هنوز هم با نام «اسفندي» در بسياري از نواحي مركزي ايران، همچون اقليد، كاشان و محلات برگزار مي‌شود و زنان در اين روز، براي خوشنودي ايزدبانوي پشتيبان باروري خود، آشي نيز مي‌پزند كه بنام همين جشن، «آش اسفندي» ناميده مي‌شود. اين آيين در روستاهاي پيرامون كاشان، همچون نَـشَـلج، اِستَـرك و نياسر، در نخستين روز اسفندماه برگزار مي‌شود.

عبارت «روابط عاطفي و مهر‌آميز همسران» را از روايت بيروني (آثارالباقيه، فصل نهم) است كه آيا در ريشه كهن و باستاني اين جشن، ارتباط‌هايي با جشن والنتاين (14 فوريه) وجود دارد يا نه. چرا كه زمان برگزاري و بسياري از درون‌مايه‌هاي ايندو به يكديگر نزديكي و شباهت دارند؛ تنها يكي از آنها پيكري شرقي و ديگري نمود غربي دارد.

[http://www.somesite.com|http://www.chn.ir/News/?section=2

  امتیاز: 0.00