منو
 کاربر Online
563 کاربر online
 : نجوم
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  سه شنبه 17 آبان 1384 [05:43 ]
  بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 

سر انجام و سرنوشت نهایی جهان

  • آیا سر انجام ، جهان فعلی به نیستی مبدل می‌شود؟!
  • جهان ماده دارای پایانی است؟
  • آیا هستی به نیستی مبدل می‌شود؟
  • آیا از نیستی هستی زائیده می‌شود؟
  • و ... .

از کاربران محترم دعوت می‌شود با شرکت در بحثهای هفتگی و ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری فرمائید.
با تشکر


  امتیاز: 0.20     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  چهارشنبه 18 آبان 1384 [13:01 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 

کیهان شناسان تعریف کاملی از اینکه جهان ما به کجا می‌رود ارائه می‌دهند.

بعضی پژوهشگران می‌گویند که جهان در نهایت بشکل سیاهچاله در می‌آید، بدین معنی که مقادیری ماده نامرئی بشکل سیاهچاله‌های کوچک و بزرگ در فضا پراکنده اند و بتدریج بزرگ و بزرگتر می‌شوند و سرانجام عالم را بسوی خود می‌کشند. به عنوان مثال کهکشان راه شیی 10 درصد ماده آن بشکل سیاهچاله است. طبق این نظریه سیاهچاله‌ها روز به روز در اثر بلعیدن مواد اطراف خویش ، بتدریج غول پیکرتر می‌شوند و روزی خواهد رسید که تمامی کائنات منجمله کهکشان راه شیری در دهان این هیولای فضایی فرو خواهند رفت و عالم ماده در مجموع به یک سیاه چاله بزرگ تبدیل خواهد شد.

استاد جان گریبین می‌گوید:

در واقع ما درون یک سیاهچاله غول آسا زندگی می‌کنیم که شامل کل کائنات می‌شود. این جهان که از میان عدم مطلق متولد شده ، به عنوان یک افت و خیز کوانتومی خلا به مدت 15 میلیارد سال در حال انبساط بوده ولی آهنگ این انبساط دائما رو به کاهش است. در آینده‌ای دور که به دهها میلیارد سال نمی‌رسد نیروی جاذبه بطور اجتناب ناپذیری این انبساط را متوقف و سپس آن را معکوس خواهد کرد.. تا دهها میلیارد سال دیگر ، تأثیر این روند بر ستاره‌ها ، سیارات و هر شکلی از حیات پیرامون ما کمتر از آن خواهد بود که موجب نگرانی باشد. ولی نهایتا همه کهکشانها به یکدیگر خواهند پیوست. ستارگان با یکدیگر تصادم خواهند کرد و به صورت توده بی شکل نامنظمی در خواهند آمد و سرانجام عالم از میان خواهد رفت و مانند هر نوسان دیگری از خلا نابود خواند شد.

دستاوردهای دانش جدید از چند جهت عرصه را بر نظریه ازلی _ ابدی بودن ماده مسدود کرده‌اند. یکی از دلایل ارئه شده این است که اگر جهان ازلی _ ابدی بود هیچ عنصر رادواکتیوی یافت نمی‌شد. و نیز قوانین و اصول فیزیکی دیگر مانند قانون دوم ترمودینامیک که می گوید آنتروپی جهان رو به افزایش است و ... (ادامه دارد).


  امتیاز: 0.20     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه فارابی اصل 4 ستاره ها ارسال ها: 1188   در :  چهارشنبه 18 آبان 1384 [19:34 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 

تفاوت بین دو مفهوم پیدایش حیات و خلقت حیات

دو واژه پیدایش حیات و خلقت حیات را کسانی بکار می‌برند که معتقدند حیات زمانی وجود نداشته و سپس پدیدار گشته است. طرفداران این دیدگاه خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول معتقدند که حیات به دلیل تاثیر مجموعه‌ای از نیروها و وجود پاره‌ای از زمینه‌ها در طبیعت ظاهر شده بی‌آنکه طرح و هدفی در بین باشد و خالق یا طراحی اهداف و غایات ظهور حیات را تدوین و رهبری کند. طرفداران این دیدگاه واژه پیدایش حیات را بکار می‌برند.

دسته دوم مجموعه نیروها و زمینه های لازم برای برپایی حیات را مخلوق و منبعث از منشا و خالق هستی و پیموده شدن مراحل ظهور و تجلی حیات را نیازمند هدایت خالق جهان و در نتیجه حیات را پدیده‌ای هدفدار و جزئی از هستی غایت مند جهان می‌دانند. طرفداران این دیدگاه واژه خلقت حیات را بکار می‌برند.

حیات پدیده زمینی یا پدیده جهانی؟

تا عصر حاضر انسانها پدیده حیات را به صورت مسجل تنها در روی کره زمین بررسی کرده اند. اساسا به دو دلیل زیر:

  • ادعای رویت مستقیم و یا غیر مستقیم آثار اجسام پرنده با منشا نا شناخته که ساخت و اعزام آنها به سوی کره زمین به موجودات باشعور و در نتیجه بهره‌مند از حیات مستقر در کراتی غیر از کره زمین نسبت داده می‌شود.

  • تائید وجود برخی از عناصر و ترکیبات لازم برای شکل گیری حیات در بعضی از کرات دیگر.

بسیاری از انسانها احتمال می‌دهند که پدیده حیات منحصر به کره زمین نباشد بلکه در بخشهای دیگر جهان نیز صورتهایی از حیات وجود داشته و یا مقدمات ظهور حیات در حال تکوین باشد. توجه به نکات زیر نگرش دقیقتری در این زمینه ارائه می‌دهد.

  • نظایر کره زمین در جهان بسیار زیادند. کره زمین جزء منظومه شمسی است. حدود 150 میلیون منظومه مانند منظومه شمسی در کهکشان راه شیری وجود دارد. حدس بر این است که هر کدام از این منظومه‌ها یک کره مشابه کره زمین داشته باشند. از سوی دیگر تعداد کهکشانها به میلیاردها می‌رسد.

  • این تصور یا اعتقاد در ذهن اغلب عوام و خواص وجود دارد که برپایی حیات صرفا نیازمند شرایط و احوالی مانند کره زمین است. به این معنا که دمای کره باید در حدی باشد که آب بتواند حالت مایع داشته باشد و عناصر موجود در جو و خاک یا دریای آن کره مانند زمین باشد.


  امتیاز: 0.20     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  دوشنبه 23 آبان 1384 [07:23 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 


کشف اینکه جهان در حال گسترش است یکی از انقلابهای فکری بزرگ قرن بیستم بود. حتی نیوتن و انشتین تصور جهان گسترش یابنده را نداشتند. مدلهایی برای تبیین عالم توسط اندیشمندان صورت گرفته اند؛ در اینجا پاره ای از این مدلها را عرضه می کنیم؛ اولین مدل ریاضی برای عالم توسط انیشتین صورت گرفت؛ در مدل ایشان عالم مسدود (فضای بسته و بدون مرز) و کروی و در عین حال ایستاست و به نام جهان استاتیک انیشتین آن را می شناسیم؛ هنگامی که انشتین مشغول ساختن معادلات ریاضی برای این مدل بود، بطور اشتباهی "ثابت کیهانی شناختی" را در معادله خویش وارد کرد؛ و از طرفی نیرویی بنام پاد گرانش معرفی کرد که برخلاف دیگر نیروها ، از منبع خاصی ناشی نمی‌شد بلکه در کالبد فضا - زمان نهفته بود؛ انشتین بعدا از این کارش افسوس خورد؛ این مدل؛ جهان را نه در حال انقباض و نه انبساط می‌داند و بعبارتی دیگر جهان نه کوچکتر و نه بزرگترمی شود.

تصویر


مدل دویستر ، که پس از انشتین وضع شد، ادامه کارهای انشتین بود؛ بعلاوه هویل تز جهان ساکن و نامحدود را ارائه داد و از طرفی فرضیه جهان نوسانی توسط تولمان وضع شد و ساندیچ آن را بسط داد و افزون آنکه کسانی امثال ، هابل مدل جهان را محدود و گسترش یابنده پیشنهاد کرده اند. از میان مدلهای موفق دیگرمی توان به مدلهای فریدیمان دانشمند روسی اشاره کرد؛ این مدلها در واقع بر اساس همان معادلات انشتین استوار است، منتها فریدیمان ثابت کیهان شناختی و نیروی پاد گرانش را در معادلات و نظریات خویش وارد نکرده است؛

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  پنج شنبه 26 آبان 1384 [04:50 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 


جهان همیشه در حال انبساط ، که در نهایت به جهان سرد و بی رمق منجر می شود، بنام "مدل باز" هم خوانده می شود و کسانی امثال لیف شیتز و حالا تنیکوف هم از این "مدل باز" جانبداری کرده اند؛ عکس نظریه "مدل باز" بنام "مدل بسته" هم خوانده می‌شود که در این مدل بسته ، جهان روزی دچار انقباض و فرو ریختگی می گردد و این نظریه توسط استاندارد کیهان شناسی مورد پیش بینی و تأیید قرار گرفته است.

"Big Crunch" گرنگ به معنی در هم شکسته است. Crunch نیز دقیقا به همین معنی است. "Big Crunch" را تخریب بزرگ و انقباض بزرگ نیز معنی کرده‌اند، در واقع Big Crunch همان نظریه انشتین در مورد بسته شدن مجدد جهان است؛ به نظر بعضی از دانشمندان پس از Big Crunch مجددا یک Big Bang (یا مهبانگ) رخ خواهد داد. و دوبار آغازی دیگر. بسیاری از دانشمندان می‌پرسند که اگر ما به این دوره انفجار و خرد شدگی معتقد باشیم مهبانگی را که ما از آن مطلعیم چندمین مهبانگ است؟ و آیا اصولا چنین سوالی می تواند صحیح باشد، وقتی که مبدا زمانی ما از شروع مهبانگ است؟

از دیدگاه عده‌ای از دانشمندان ، بر اثر عمل و عکس العمل دو نیروی گرانشی (حاصل از مجموعه اجرام آسمانی) و انبساطی (حاصل از انفجار بزرگ) امکان دارد که در هر شصت هزار میلیون سال یکبار انفجار بزرگ بوقوع بپوندد. در واقع مهبانگ (انفجار بزرگ = بانگ اکبر = Big-Bang) در مبدا جهان و "Big Crunch" را مهگرنگ (انقباض بزرگ) معنی کرده اند که در پایان جهان است.



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  پنج شنبه 26 آبان 1384 [05:21 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 


پاره ای از سخنان معصومین علیه‌السلام درباره سرانجام جهان ماده


"حضرت علی علیه‌السلام در نهج البلاغه در فصلی مربوط به آفرینش اشیاء ، می فرمایند:"لم یخلق الاشیا من اصول اولیه و لا اوائل ابدیه بل خلق ما خلق فاقام حده وصور ما صور فاحسن صورته ، یعنی نیافرید اشیا را از اصول و اولیات ازلی ابدی بلکه آفرید آنچه را که پدید آورد (ماده و اشیا را) و حدود و تعنیات آنها را از یکدیگر متمایز نمود و صورت بندی نمود آنچه را که صورتی می‌پذیرفت و نیکو نمود صورت آنها را ... .
حضرت علی علیه‌السلام "نفی ازلیت ماده می نماید، ضمنا به نفی "ابدیت" آن هم به تصریح می‌فرماید زیرا آنچه که ازلی نیست ابدی هم نمی‌تواند باشد.

در دعای جوشن کبیر هم به نفی ازلیت ماده اشاره فرموده است، در آنجا که می فرماید: "یا من خلق الاشیا من العدم"
یعنی ای کسی که پدیده‌ها را از عدم آفریدی."

در یکی از دعاهای صحیفه سجادیه (از حضرت اما زین العابدین علیه‌السلام که معروف به دعای روز جمعه است چنین آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله الاول قبل الانشا والاحیا و الاخر بعد فنا الاشیا ... یعنی ستایش خاص خدائی است که آغاز هستی پیش از پیدایش و زندگی است و پایان پس از فنا اشیا ... .
همچنین در دعای جوشن کبیر ، در مورد نابودی عالم ماده و ابدی بودن خداوند متعال چنین می خوانیم:

"یا من یبقی و ینفی کل شی" اوست که بماند و فانی شود هر چیز.

حضرت علی علیه‌السلام در نهج البلاغه در خطبه‌ای می‌فرمایند: "بعد از فنای دنیا خداوند تنها می‌گردند و هیچ شیئی همراه او نیست. و همانطور که قبل از خلق عالم تنها بوده همانگونه هم بعد از آن تنهاست، نه زمانی وجود دارد نه مکانی ، اجلها و زمانها معدوم می گردند و سالها و لحظه ها ناپدید می‌گردند و هیچ شیئی جز خداوند واحد قهار که برگشت همه امور بسوی اوست، باقی نمی ماند.

در دعای جوشن کبیر می‌خوانیم: "یا من هوا قبل کل شی یا من هو کل شی" یعنی: اوست قبل از هر چیز و اوست پس از هر چیز.



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 28 آبان 1384 [06:09 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 

be nazare man nisti vojod nadare hame hastan va khahand bod vali ba yek shekle digar hame chiz vojod dare vali na hamishe be yek shekl. ensan hast . nabod nemishe doroste ke mimire vali in dalil bar nistiye an nist . kalbede ensan be mavade madani va rohe ensan dar donyayi digar ke alan ma az darke an ajezim miravad.az nisti hasti mobadal mishe va an nisti ra khoda be hasti tabdil karde dar avale jahan hame chiz nisti bode gheyr az khoda va khoda hame chiz ra be vojod avorde va be az hasti bakhshoide, vali az hasti nisti padid nemiyad. razz ba tashakor. ali az esf

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  یکشنبه 29 آبان 1384 [09:52 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 


نظریات قرآن:

در قرآن تأکید می شود که ساعت ، یعنی حادثه نابودی جهان ، یک امر ناگهانی است و به هیچ وجه برای انسان قابل پیش بینی نیست، این مطلب از بسیاری از آیات استنباط می‌گردد، از جمله آیه 187 سوره اعراف:

"یسئلوک عن الساعه ایان مرسیهخا - قل انما علمها عند ربی لایجلیها لوقتها الا هو- ثقلت فی السموات والارض- لاتاتیکم الا بغته ..."(اعراف-187)

قیامت یک حادثه وعده داده شده از جانب خداست و وعده خدا حق است، زمان وقوع قیامت را تنها خدا می داند (...لایجلها لوقتها الا هو...) و هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد (تکاد السموات یتفطرن من فوقهن ...) با توجه به ناگهانی بودن قیامت، انسان در هیچ لحظه‌ای از زمان نمی تواند نسبت به عدم وقوع آن مطمئن باشد.

محل وقوع این حادثه کجاست و از کجا آغاز خواهد شد؟ این سوالی است که برای پاسخ داده به آن باید در آیات زیر به دقت تامل کرد:

"بل الساعه موعد هم و الساعه ادهی و امر" (القمر-46)
"والیوم الموعد" (بروج-2)
"بل لهم لن یجدوا من دونه موئلا" (الکهف-57)
"حتی اذا راواما یوعدون فسیعلمون من اضعف ناصرا و اقل عددا" (جن-24)
"قل ان ادری اقریب ما توعدون ام یجعل له ربی امدا" (جن-25)
"فذرهم یخوضوا و یلعبوا حتی یلاقوا یومهم الذی یوعدون" (معراج-42)
"خاشعه ابصارهم یرهقهم ذله ذلک الیوم یوعدون" (معراج- 44)
"انما توعدون لصادق" (ذاریات-5)

از آیات فوق معلوم می گردد که ساعت (قیامت) در این آیات با کلماتی همچون: موعود - موعد - مایوعدون - ماتدعدون و از این قبیل مشخص گردیده است، به عبارت دیگر ، منظور از "موعد" در آیات فوق همان "ساعت" است، یعنی حادثه قیامت.

حال به آیه زیر دقت می‌کنیم:

"و فی اسما رزقکم و ما تدعدون" (الذاریات-22)
و روزی شما و آنچه که وعده داده می‌شوید در آسمان است.

اکنون رجوع می کنیم به آیه 187 سوره اعراف "...ثقلت فی السموات و الارض..."
با توجه به فعل ثقلت که سوم شخص مفرد و مونث و یقینا به الساعه بر می‌گردد، آیه را می توان چنین معنی کرد: "وجود و حضور قیامت در همه جا سنگینی می‌کند، در آسمانها و زمین ، یعنی در درون هر اتمی و هر کهکشانی".
پس حادثه "ساعت" به مکان بخصوصی تعلق ندارد، بلکه همزمان در همه جای جهان آغاز می‌گردد و در لحظه ای هر هفت آسمان را نابود می‌کند. زمان حادثه بسیار کوتاه است، به نحوی که شاید از یک چشم بر هم زدن هم کوتاهتر باشد:

"... و ما امر الساعه الا کلمح البصرا و هو اقرب..." (نحل- 77)
و ماجرای قیامت نیست مگر به اندازه چشم بر هم زدن و یا کوتاهتر از آن ...

ظاهرا چنین تخریب سریع و عظیمی نمی تواند باشد مگر طی یک انفجار وحشتناک اتمی که ظرف مدت بسیار کوتاهی ، همه اتمهای جهان را که واحد ساختمانی ماده هستند، از درون بشکافد و به انرژی خالص تبدیل کند و دیگر هیچ اثری از ماده باقی نگذارد به جز آنچه خدا خواهد، در این شرایط همه جا را نور و حرارت فرا خواهد گرفت:

"فاذا انشقت السما فکانت ورده کالدهان" (الرحمن-37)
تا هنگامی که آسمان شکافته شود و همچون روغن گداخته ، گلی رنگ گردد.

"قل لکم میعاد یوم لاتساتخرون عنه ساعه و لا تستقدمون"
...حال به بعضی آیات دیگر توجه می نمائیم:

1- اذا وقعت الواقعه - خافضه رافعه. اذا رجت الارض رجا و بست الجبال بسا فکانت هبا منبثا" (واقعه -6،5،4،3،1) هنگامی که آن واقعه (حادثه) اتفاق بیفتد، آن حادثه، بالا برنده فرو آورنده و هنگامی که زمین به شدت بلرزد و کوهها روان شوند، روان شدنی و به گرد و غباری پراکنده تبدیل شوند.

2-"و اذا نفخ فی الصور نفخه واحده"(الحاقه-13) وآنگاه که در صور دمیده شود، دمیدنی واحد، این دمیدن در "صور" هر چه باشد، در حقیقت صدور فرمان شروع انفجار است.

3- "و حملت الارض و الجبال فدکتاد که واحده"(الحاقه-14) و زمین از جا کنده شود کوهها در هم کوفته شوند، کوفتنی واحد.

4-"فیومئذ وقعت الواقعه"(الحاقه-15) پس در چنین زمانی است که واقعه (صیحه بزرگ) اتفاق می افتد.

5- "انشقت السما فهی یومئذ واهیه" (الحاقه-16) و آسمان از هم پاشیده شود که چنین هنگامی آسمان سست می باشد.

6- "یوم ترجف الارض و الجبال و کانت الجبال کثیبا مهیلا(مزمل-14) هنگامی که زمین وکوهها به شدت بلرزنذد و کوهها چون توده هایی از گرد و غبار پراکنده شوند.

7- "فاذا برق البصر و خسف القمر و جمع الشمس و القمر"(قیامه =9،8،7) تا گاهی که چشمها از نور شدید خیره بشوند ماه بگیرد و خورشید و ماه جمع کرده شوند (خورشید و ماههای زیادی داریم مراد همه اجرام سماوی است، خورشید و ماه به عنوان نمونه به اینها اشاره رفته است، به معنی جمع شدن همه اجرام عالم است. زیرا خورشید و ماه دوجرم استثنایی نیستند.)

8- "واذا الارض مدت والقت ما فیها و تخلت" (انشاق -4،3) یعنی: هنگامی که زمین، آنچه را که در بردارد افکند و زمین فشرده کنونی به اطراف گسترده شود. کره زمین خرد و از هم پاشیده و بصورت گرد و غبار (اتمهای پراکنده) در خواهد آمد.




  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  پنج شنبه 03 آذر 1384 [15:44 ]
  > بحث هفتگی نجوم: سر انجام و سرنوشت نهایی جهان
 

با سلام

این بحث پس از جمع بندی، بصورت مقاله ای تحت عنوان سر انجام و سرنوشت نهایی جهان ایجاد شد.

  امتیاز: 0.00