منو
 صفحه های تصادفی
امام صادق علیه السلام و هشدار به ابوحنیفه درباره قیاس
ساختمانهای رسوبی
مدیریت استراتژیک
ظهور امام مهدی علیه السلام در روز عاشورا
دانشگاه صنعتی شریف
مهندسی کامپیوتر
معایب و محاسن سئوالات باز و بسته
خوشبینی و مثبت اندیشی
سوسک طلایی
کاردان موزه تاریخ طبیعی
 کاربر Online
794 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  شنبه 07 آبان 1384 [03:08 ]
  روشهای مطالعه
 

روشهای مطالعه


__می‌کوش به هر ورق که خوانی
تا معنی آن تمام دانی __

هدف از مطالعه، فراگیری و به خاطر سپاری است، نه صرفا گذراندن وقت و مشغول بودن.از این رو نحوه برخورد با کتابها هم به تناسب عمق و محتوا و موضوعش فرق می‌کند.

برخی از نوسندگان ، کتابها را به سه نوع تقسیم کرده اند.
1- چشیدنی
2-بلعیدنی
3-هضم کردنی


کتابهای چشیدنی را باید نگاهی اجمالی و گذرا کرد و در همین حد فهمید که چیست و درباره چیست.
کتابهای بلعیدنی ، نکات مفید دارد و باید خوانده شود . ولی چندان نیازی به تعقل و تامل ندارد و به صرف خواندن سریع هم مقصود حاصل میشود.مانند کتابهای تاریخی ، رمان و نشریات و...
کتابهای هضم کردنی ، نیاز به دقت و تامل دارد تا مطالبش فهمیده و به خاطر سپرده شود مانند کتابهای علمی و آموزشی.

"نیچه " گفته است:هرکس بخواهد کتابهای مرا بفهمد ، باید مانند "گاو" باشد ( یعنی حالت نشخوار و هضم مطالب ، یادآوری خوانده شده ها و فکر روی آنها ).

برنامه ریزی

تا مطالعه انسان از روی برنامه و هدف مشخص نباشد ، بازدهی لازم و مطلوب را نخواهد داشت . این برنامه ریزی عملی در مورد ( موضوع ، زمان و مکان ) باید انجام شود . وقتها براساس اهمیت موضوع و کتاب ، تنظیم شود، مطالعات اصلی و جنبی مشخص شود ، کتابها از قبل شناسایی شده باشد ، رعایت مکان مناسب برای مطالعه فراموش نشود و در هر مقطع زمانی ، به نتایج و بازدهی مطالعه های انجام شده دقت شود.

"سیر مطالعاتی" نیز در همین راستا مورد توجه قرارگیرد. مطالعات پراکنده و بی نظم و بی برنامه ، فاقد بهره لازم است و مطالعه موضوعی مفیدتر از آن است.



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین خادم 4 ستاره ها ارسال ها: 1813   در :  شنبه 07 آبان 1384 [12:38 ]
  > روشهای مطالعه
 

با سلام

مقالات زیر مطالب زیبایی برای کسب اطلاعات بیشتر دارند.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline کیانی 3 ستاره ها ارسال ها: 244   در :  یکشنبه 08 آبان 1384 [05:25 ]
  > روشهای مطالعه
 

با سلام و تشکر


در جهان امروز ، مهارت خواندن ، یکی از اساسی ترین مهارتهای زندگی است بنابرین ،خوب خواندن ، عامل مهمی برای موفقیت در مدرسه ، زندگی شخصی و آگاهی به شمار می رود برای اینکه خوب خواندن است که دانش آموزان را در امر یادگیری تمام دروس کمک می کند و با خواندن است که شخص را به مشکلات زندگی و افکار دیگران آگاه می سازد .

به عبارتی می توان گفت که خواندن انقدر در زندگی مهم است که هیچ یک از وسایل تعلیماتی و سرگرم کننده از قبیل رادیو ، نقشه ، و موزه نمی تواند با آن برابری کند زیرا که تمام آنها همیشه در اختیار شخص نیستند و به دلخواه او کار نمی کنند در صورتی که کتاب های گوناگون همواره در اختیار او هستند و می توان هر کدام را هر وقت که خواست مطالعه کند .

آیا میدانید که عوامل مؤثر در توانایی و مهارت خواندن در کودکان چیست ؟

سوال بالا به این دلیل مطرح شد که خواندن در کودکی ، باید به کودک یاد داده شود . ( به نوعی ایجاد علاقه ایجاد کردن در کودک می باشد . )

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  دوشنبه 09 آبان 1384 [03:18 ]
  > روشهای مطالعه
 

عوامل موثر در توانایی خواندن در کودکان

کودک موجودی است همچون یک دفتر سفید . پاک و بدون جهت گیری و سمت و سو . و شدیدا آماده گرفتن جهت و یافتن مسیری که باید در آن سیر کند. هر آموزشی که به کودک داده می‌شود ، چه خوب و چه بد ، چه درست و چه نادرست، در روح و روان او حک شده و ماندگار می‌گردد.

از جمله عادتها و تواناییهایی که فرد در بزرگسالی با آن زندگی می‌کند ، همین عادت و علاقه به مطالعه و فراگیری است.

اگر ما با متدهای صحیح کودک را در شاهراه مطالعه مستقر کنیم و طرز حرکت درست در این مسیر را به او بیاموزیم ، این توانایی مفید به صورت یک عادت پسندیده در او ماندگار می‌شود و همواره او را به سمت ترقی و پیشرفت در علم آموزی می‌کشاند.

طبق آزمایش ها و تحقیقات روانشناسی انجام شده توسط محققان این نتیجه به دست آمد که : می‌توان آموزش مطالعه و کتاب خوانی را حتی قبل از تولد کودک آغاز کرد. بدین نحو که زمانی که کودک دوران جنینی را سپری می‌کند، مادر خود ، کتاب ، مجله و .. را با صدای بلند ( واضح و قابل فهم )بخواند یا کس دیگری در نزدیکی مادر نشسته و کتاب را با صدایی واضح و به صورت شمرده شمرده بخواند تا جنین به این صدا و این فرایند ( کتابخوانی ) خو بگیرد . اگر این کار توسط مادر یا پدر صورت گیرد ، اثربخش تر خواهد بود . چرا که جنین صدای پدر و مادر خود را از میان تمام صداهای اطراف خود تشخیص می‌دهد و می‌شناسد.

تصویر


پیشنهاداتی که برای ایجاد عادت به مطالعه در سالهای اولیه زندگی کودک ارائه می‌شود:

  • خواندن کتاب برای کودک در طول روز و شب ( هنگام خوابیدن کودک)
*استفاده از کتاب داستان ها و کتاب شعرهای مورد علاقه کودک
  • قرار دادن کتابهای متناسب با گروه سنی کودک و مورد علاقه او در دسترسش
*تشویق کودک به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مطالعه (با کلام ، با نگاه محبت آمیز ،با خریدن جایزه ،با پاسخ مثبت دادن به بعضی خواسته های کودک با عنوان پاداش برای کتاب خواندنش و ... )
  • ایجاد سوال در ذهن کودک و تشویق او به یافتن پاسخ آن با مطالعه کردن
* تقاضا کردن از کودک برای بیان نمودن آن چیزهایی که از مطالعه کردنش یاد گرفته ، در جمع دوستان ، خانواده ، آشنایان و ...
  • ایجاد اعتماد به نفس در کودک برای بیان یافته هایش
*ایجاد شوق به دانستن و لذت بردن از مطالعه در کودک
و...


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline کیانی 3 ستاره ها ارسال ها: 244   در :  دوشنبه 09 آبان 1384 [06:52 ]
  > روشهای مطالعه
 

با سلام و تشکر

به نظر من این توانایی و مهارت خواندن در کودکان هم می تواند .

1- حالت بدنی : ( دیدن ، شنیدن و سلامت عمومی بدن که در موفقیت کودک درمهارت خواندن می باشد . )
2- میزان هوش : میزان هوش و زبان کودک کاملا"با همبستگی دارند . و همین طور میان عقل و توانایی خواندن کودک رابطه وجود دارد و برای اینکه کودک به خواندن شروع کند حداقل باید سن عقلی او شش سال باشد .

3- رشد گویایی :یک کودک چگونه می تواند داستان کوتاهی را حکایت کند و به طور کلی میزان توانایی او بر سخن گفتن چقدر است .

4- رشد عاطفی و اجتماعی : ( آیا کودک با محیط خود سازگار است و خود را در آن سعادتمند می داند ؟ آیا او می تواند با کودکان دیگر بازی کند ؟ آیا با کمال اطمینان می کوشد بازیهای تازه ای یاد بگیرد که قبلا" نمی دانست .)

نظر شما چیست ؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline لیلا مهرمحمدی 3 ستاره ها ارسال ها: 411   در :  چهارشنبه 17 خرداد 1385 [20:45 ]
  مطالعه شبانه را فراموش کنید
 

تصویر



آرامش ، خواب و استراحت کافی به خصوص در طول شب ، در پرورش توانایی های ذهنی و تمرکز حواس و

حافظه شما مؤثر است.

در هیچ شرایطی ، نیمه شب مطالعه نکنید. با این توجیهات که ` من به مطالعه شبانه عادت دارم ` ، `

سکوت منزل شب هنگام بیشتر است ` و... خود را متقاعد نکنید که شب مطالعه کنید.

چرا که شارژ عصبی و مغناطیسی بدن ، شب هنگام انجام می گیرد و شما با بی خوابی در شب ، خود را

از این شارژ عصبی مغز محروم می کنید. بنابراین از این پس خودتان را عادت دهید که روز یا اول شب

مطالعه کنید.

ضمن آن که توجه داشته باشید ، در هنگام خواب یا استراحت عمیق شب ، آنچه در طول روز خوانده اید ،

پردازش ذهنی می شود و در مغز عمل جایگزینی صورت می گیرد.

شما به هیچ وجه در هنگام خواب ، وقت تلف نمی کنید. بلکه ذهن شما ناخودآگاه به تثبیت آموخته های

روز می پردازد.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline لیلا مهرمحمدی 3 ستاره ها ارسال ها: 411   در :  چهارشنبه 17 خرداد 1385 [20:53 ]
  مدیریت اوقات فراغت
 

تصویر

توجه به آغاز فصل تابستان و مطرح شدن مسئله اوقات فراغت و اهمیت مدیریت بهینه آن ، تهیه برنامه

های مفید در این رابطه ضروری به نظر می رسد .

آنچه حائز اهمیت است آشنائی خانواده ها ، والدین و فرزندان با چگونگی گذران سودمند این زمان است .

امروزه موضوع اوقات فراغت از چنان جایگاهی برخوردار است که برخی آن را به عنوان فرهنگ جامعه مطرح

کرده اند ،‌چرا که چگونگی استفاده از زمان ریشه در فرهنگ ها دارد .

لذا این زمان می تواند فرصتی برای رشد فردی ، افزایش آگاهی درباره سرگرمی ها ، پی بردن به

توانمندی ها و علائق ، درک نیازهای جسمی و روحی و یا بالعکس زمانی برای تنزل فرهنگی و شخصیتی

باشد .

از طرفی اگر برنامه ریزی صحیحی وجود داشته باشد ، زمان فراغت به خدمت رشد و تعالی افراد بویژه

نوجوانان و جوانان درخواهد آمد . اما در صورتی که برنامه از پیش تعیین شده ای در نظر گرفته نشود ، جز

اتلاف وقت ، شکل گیری تفکرات منفی ، بی حوصلگی ، افت راندمان کاری ، کاهش خلاقیت و بالاخره

ناهنجاری و آسیب های اجتماعی پیامدی حاصل نخواهد شد .

اساساً اگر اندیشه به سمت اهداف مثبت گرایش پیدا نکند به خمودی و نهایتاً منفی گرائی می انجامد .

اندیشمندان کارکردهای مختلفی را برای اوقات فراغت در نظر گرفته اند که از میان آنها به موارد زیر می

توان اشاره کرد :

استراحت ، تجدید قوا و تمدد اعصاب

تفریح و سرگرمی ( دوری از فعالیت های منفی )

رشد شخصیت و برقراری تعادل در شکل گیری هویت

کسب معلومات و ارتقاء آگاهی ها

پرورش و شکوفایی استعداد و خلاقیت ها

که حصول به همه این موارد مستلزم آموزش صحیح است . بنابراین برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوان

ضمن اینکه نقش مکمل در برنامه های رسمی تربیتی آنان ایفا می کند مانع از گسترش بزهکاری شده و

در شکل پیشرفته خود جوانان را مسئولیت پذیر ، جامع و مشارکت جو به بار می آورد .

  امتیاز: 0.00