رشد : تغیرات کمی و کیفی که هدفشان به تکامل رسیدن است و رشد همراه با نمو و نضج است .
نمو : حالتهای کمی رشد است ؛ مثل دندان در آوردن
نضج : ابعاد بدنی انسان رسیده می شود . رسش و پختگی نیز می گویند ؛ راه رفتن کودک ، به عبارتی نضج یک رشته منظم تغییرات ژنی است که در طول زندگی ظاهر می شود .
اصول رشد و برنامه رشد :
اصل اوّل : رشد تکامل متضمن تغییرات است ؛ که این تغییرات عبارت است از :
آگاهی کودک از تغییر ، چگونگی تأثیر در رفتار ، تآثیرات اجتماعی حاصل از این تغییرات ،و تأثیر چگونگی تغییر اندام ظاهری در گرایش های اجتماعی ( بلوغ )
اصل دوّم : رشد و تکامل اولیه بسیار بارزتر از رشد و تکامل بعدی است و عوامل آن عبارتنداز :
روابط اجتماعی مساعد ، حالت هیجانی و عاطفی ، روشهای تربیت کودک ، نقش گذاری اولیه ، تحریک محیطی و خود خوار شماری ؛ اگر در پنج سال اول زندگی کودک با مجازات و تنبیه بی مورد مواجه شود . در بزرگسالی دچار خود خواهی ، خود خوار شماری می شود . اصل سوم : رشد و تکامل محصول رشد و یادگیری است . عوامل آن عبارتند از : ضمن یادگیری است که کودک صلاحیت کاربرد منابع موریثی را پیدا می کند ، رابطه متقابل نضج و یادگیری رابطه تعاملی است که از ابتدای زندگی تا آخر عمر ادامه دارد
هاویک هرست می گوید : آمادگی نضجی را لحظه آموزش پذیری و معیار می داند که عبارتند از :
رغبت به یادگیری ، علاقه به ادامه رغبت ، بهبود ( نشان دادن پیشرفت و بهبود تدریجی در آموختن )
اصل چهارم : الگوی رشد و تکامل قابل پیش بینی است . عبارت است از :
می توان براساس استعداد ذهنی کودکان برنامه ریزی آموزشی کرد ، از رشد و نمو بدنی نگرش و شخصیت اولیه می توان دریافت که چه حرفه ای برای فرد مناسب است .
اصل پنجم : در رشد و تکامل آدمی تفاوت های فردی وجود دارد ، که عبارتند از :
کودکان را با یگدیگر مقایسه نکنیم ، از هر کودک در حد توانایی او انتظار باید داشت ، تشویق و تنبیه هر کودک با شخصیت و الگوی رشد و تکامل او متناسب باشد و آموزش را تا حد امکان انفرادی باید کرد .
آیا اصول دیگر رشد نیز وجود دارد ؟
جنبه های مختلف رشد چیست ؟
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در مورد روانشناسی رشد ؛ نماینده جدید این دیدگاه در اروپا ژان پیاژه روانشناس برجسته دانشگاه ژنو و در آمریکا لورنس گلبرگ استاد فقید دانشگاه هاروارد است که در روانشناسی رشد از صاحبنظران مکتب رشدی - شناختی شمرده می شو ند .
بر طبق عقاید این مکتب ، انسان به طور فطری و ذاتی پاک است و چنانچه به طبیعت خود سپرده شود ، به سوی خوبیها گرایش خواهد یافت . مشکلات بشر از مواقعی آغاز می شود که جامعه می کوشد او را به اصطلاح هدایت کند و با این کار وی را از طبیعت خود دور می کند . بنابرین ، بهترین راه برای خوشبختی و رستگاری بشر آن است که او به طبیعت خود بازگشت کند .
به نظر پیاژه کودک در بیشتر زمینه ها ، از جمله در مسئله اخلاق تابع مراحل رشد عقلی خود است .
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!