منو
 صفحه های تصادفی
خود را باختن و خود را فراموش کردن
رنگهای پایه
سعید بن مسیب
فسخ شرکت تضامنی
منشا نام ایام هفته در زبان انگلیسی
داستان کلورا
کاهو
بازیت
نمره عینک
دی دینام
 کاربر Online
1072 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline کیانی 3 ستاره ها ارسال ها: 244   در :  دوشنبه 25 مهر 1384 [07:41 ]
  رشد
 


رشد : تغیرات کمی و کیفی که هدفشان به تکامل رسیدن است و رشد همراه با نمو و نضج است .
نمو : حالتهای کمی رشد است ؛ مثل دندان در آوردن
نضج : ابعاد بدنی انسان رسیده می شود . رسش و پختگی نیز می گویند ؛ راه رفتن کودک ، به عبارتی نضج یک رشته منظم تغییرات ژنی است که در طول زندگی ظاهر می شود .

اصول رشد و برنامه رشد :

اصل اوّل : رشد تکامل متضمن تغییرات است ؛ که این تغییرات عبارت است از :
آگاهی کودک از تغییر ، چگونگی تأثیر در رفتار ، تآثیرات اجتماعی حاصل از این تغییرات ،و تأثیر چگونگی تغییر اندام ظاهری در گرایش های اجتماعی ( بلوغ )

اصل دوّم : رشد و تکامل اولیه بسیار بارزتر از رشد و تکامل بعدی است و عوامل آن عبارتنداز :
روابط اجتماعی مساعد ، حالت هیجانی و عاطفی ، روشهای تربیت کودک ، نقش گذاری اولیه ، تحریک محیطی و خود خوار شماری ؛ اگر در پنج سال اول زندگی کودک با مجازات و تنبیه بی مورد مواجه شود . در بزرگسالی دچار خود خواهی ، خود خوار شماری می شود .
اصل سوم : رشد و تکامل محصول رشد و یادگیری است . عوامل آن عبارتند از : ضمن یادگیری است که کودک صلاحیت کاربرد منابع موریثی را پیدا می کند ، رابطه متقابل نضج و یادگیری رابطه تعاملی است که از ابتدای زندگی تا آخر عمر ادامه دارد


هاویک هرست می گوید : آمادگی نضجی را لحظه آموزش پذیری و معیار می داند که عبارتند از :
رغبت به یادگیری ، علاقه به ادامه رغبت ، بهبود ( نشان دادن پیشرفت و بهبود تدریجی در آموختن )

اصل چهارم : الگوی رشد و تکامل قابل پیش بینی است . عبارت است از :
می توان براساس استعداد ذهنی کودکان برنامه ریزی آموزشی کرد ، از رشد و نمو بدنی نگرش و شخصیت اولیه می توان دریافت که چه حرفه ای برای فرد مناسب است .

اصل پنجم : در رشد و تکامل آدمی تفاوت های فردی وجود دارد ، که عبارتند از :
کودکان را با یگدیگر مقایسه نکنیم ، از هر کودک در حد توانایی او انتظار باید داشت ، تشویق و تنبیه هر کودک با شخصیت و الگوی رشد و تکامل او متناسب باشد و آموزش را تا حد امکان انفرادی باید کرد .

آیا اصول دیگر رشد نیز وجود دارد ؟

جنبه های مختلف رشد چیست ؟





  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین خادم 4 ستاره ها ارسال ها: 1813   در :  دوشنبه 25 مهر 1384 [14:03 ]
  > رشد
 

با سلام

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقالات زیر مراجعه نمایید.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline کیانی 3 ستاره ها ارسال ها: 244   در :  شنبه 30 مهر 1384 [09:31 ]
  > رشد
 

با سلام

باتشکر از معرفی مقالات شما .

در مورد روانشناسی رشد ؛ نماینده جدید این دیدگاه در اروپا ژان پیاژه روانشناس برجسته دانشگاه ژنو و در آمریکا لورنس گلبرگ استاد فقید دانشگاه هاروارد است که در روانشناسی رشد از صاحبنظران مکتب رشدی - شناختی شمرده می شو ند .

بر طبق عقاید این مکتب ، انسان به طور فطری و ذاتی پاک است و چنانچه به طبیعت خود سپرده شود ، به سوی خوبیها گرایش خواهد یافت . مشکلات بشر از مواقعی آغاز می شود که جامعه می کوشد او را به اصطلاح هدایت کند و با این کار وی را از طبیعت خود دور می کند . بنابرین ، بهترین راه برای خوشبختی و رستگاری بشر آن است که او به طبیعت خود بازگشت کند .
به نظر پیاژه کودک در بیشتر زمینه ها ، از جمله در مسئله اخلاق تابع مراحل رشد عقلی خود است .


  امتیاز: 0.00