منو
 صفحه های تصادفی
دنباله‌دارهای کم نور
امام حسین در قرآن - نساء : 77
پایه گذاری نهضت فرهنگی
دقت امام علی علیه السلام درباره خوراک
سخت افزار
دودمان سوم پادشاهی
طرح اتاق امن
مدارهشدار دهنده آب
عبدالله بن بدیل
درخت المپیاد ریاضی
 کاربر Online
729 کاربر online
 : شیمی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline فیروزه نجفی 3 ستاره ها ارسال ها: 775   در :  دوشنبه 11 مهر 1384 [06:32 ]
  ساخت سد لاستیکی ، محاسن و معایب
 

قرار است در ایران سدهای لاستیکی ساخته شوند.

عملیات احداث اولین سد لاستیکی در سال 1958 در شهر لس‌آنجلس توسط شرکت بریجستون انجام و هم‌اکنون بیش از 4 هزار سد لاستیکی در دنیا احداث شده است. کشورهای ژاپن ، چین و آمریکا نیز به ترتیب دارای بیشترین تعداد سد لاستیکی در دنیا هستند. کاربردهای متعددی برای سدهای لاستیکی می‌توان متصور شد که از آن جمله می‌توان به انحراف آب اراضی کشاورزی ، افزایش ارتفاع سدهای بتونی ، استفاده به جای دریچه‌های فولادی ، جداسازی آب شور از شیرین در مواقع فروکش کردن آب در رودخانه‌های ساحلی ، تغییر سطح آب در کشتی‌رانی و بالا آوردن سطح آب در رودهای کم آب به منظور پمپاژ اشاره کرد.
متاسفانه تاکنون سدهای احداث شده در کشورما ، محدود به استفاده جهت مصارف کشاورزی بوده است.

محاسن سدهای لاستیکی در مقایسه با سایر سدها را می‌توان در ایجاد تغییرات کمتر در رودخانه ، جلوگیری از رسوب گذاری و افزایش ظرفیت بستر رودخانه با خوابیدن لاستیک در مواقع سیلابی و پرآبی و طول عمر مفید بالا ، کوتاه بودن زمان اجرا و مقاومت بالا نسبت به عوامل زیست‌محیطی و شیمیایی آب عنوان کرد.

از جمله ضعف‌های سدهای لاستیکی نسبت به سدهای بتونی آزاد ، در مقابل اشیای تیز و برنده ، پیچیدگی و حساسیت بیشتر تشکیلات نگهداری و بهره‌برداری از این سدها می‌باشد. در بررسی معایب سدهای لاستیکی ، ضعف در مقابل نور خورشید و محدودیت استفاده در مناطق گرم و خشک قابل ملاحظه است.

ارتفاع این سدها در کشورهای مختلف جهان در حدود هشت متر بوده و پیش‌بینی می‌شود تا ارتفاع 10 متر نیز چنین سدهایی ساخته شود ، اما در حال حاضر معمولا با ارتفاع دو تا شش متر طراحی و ساخته می‌شوند.

اما به گفته کارشناسان ، محدودیتی در طول ساخت سدهای لاستیکی وجود ندارد، اما در مسیر رودخانه‌های با عرض زیاد - مثلا یک کیلومتر - با احداث پایه‌های بتنی و تبدیل عرض رودخانه به تعداد مناسب دهانه ، در هر دهانه یک بند لاستیکی ساخته می‌شود و از این رو محدودیت عرض رودخانه از بین می‌رود.

به نقل از: ISNA

img/daneshnameh_up/b/b8/dam.jpg


  امتیاز: 0.00