شبیه ساز ی بحثی بسیار زیبا ودر عین حال سخت و مشکل است.به طوریکه به جز چند مورد حیوان(مانند :گوسفندی به نام دالی و چند موش و خوک و قورباغه و..........) که هیچ کدام از آنها نیز بیش از چند ماه زنده نماندند .
اگر لازم بود می توانم مقاله ای در این زمینه ارائه کنم.
امتیاز: 3.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ایسکانیوز ـ در حالی که «کلوناید» هنوز مدرکی برای اثبات ادعای خود در مورد خلق انسان شبیه سازی شده رو نکرده، بار دیگر اعلام کرد دومین نوزاد مشابه در این شرکت از یک زن هلندی متولد شده است.
دکتر مشهور ایتالیائی «سورینو آنتینوری» به تازگی در کنفرانس آینده مهندسی ژنتیک و برنامههای شبیه سازی در جهان که در امارات متحده عربی بر گزار شد از پیشرفت چشمگیری در فرآیند برنامههای تحقیقاتی خود خبر داد.
وی در گفتگو با خبرنگار «گلف نیوز» از شبیه سازی نخستین انسان و کاشت آن در بافت رحم یک زن، سخن به میان آورد که هم اکنون در هفته دوازدهم بارداری به سر میبرد.
به گفته این پزشک ایتالیایی که در سال 1994 زن 62 سالهای را در به دنیا آوردن فرزندش یاری رساند، شبیه سازی همچون انرژی اتمی میتواند در رابطه با اهداف مفیدی از جمله افزایش جمعیت، کمک به زوجهای نابارور و نیز گشودن پنجرهای به روی برنامههای ژنتیکی مورد استفاده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همواره در برابر پیشرفتهای تازه پزشکی در زمینه درمان ناباروری مردان به روش بارداری مصنوعی و لقاح آزمایشگاهی مقاومتهایی وجود داشته است.
مردم ما را به عنوان کسانی که واسطه اعمال ناشایست واقع شدهاند، مورد نکوهش قرار میدهند؛ اما ما پزشک هستیم و به کسی آسیب نخواهیم رساند.
شبیه سازی مولد انسان، پدیدهای است که در سایه پیشرفتهای به دست آمده در تولید جنینهای آزمایشگاهی برای مقابله با برخی بیماریهای خاص در دنیای پزشکی مطرح شده و این در حالی است که جامعه جهانی درصدد ممنوعیت تولید انسانهای آزمایشگاهی است. بنابراین میتوان گفت در این خصوص نظر مخالفی وجود ندارد، هر چند شماری از دولتها (واتیکان و معدودی از کشورهای کاتولیک مذهب) خواستار ممنوعیت ایجاد موجود انسانی با هر هدفی که صورت گیرد، هستند از سوی دیگر، یکی از فعالیتهای کمیته ششم در اجلاس پنجاه و ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد (2001) بررسی طرح پیشنهادی ارایه شده به منظور تدوین کنوانسیونی در زمینه ممنوعیت شبیه سازی مولد انسان بود. اگر چه کار کمیته ششم در این باره بتازگی شروع شده و متخصصان امر در مراحل اولیه آن پیشرفتهای انجام شده در آزمایشگاهها را برای حقوقدانان تشریح میکنند؛ اما صرف توجه جامعه جهانی به موضوع، حکایت از بروز پدیدهای میکند که همکاری دولتها را برای مقابله با آن طلب میکند.
فرآیند شبیه سازی مولد انسان
شبیه سازی مولد انسان در واقع به عمل کاشت جنینی که در آزمایشگاه تولید شده است به درون رحم اطلاق میشود. فرآیند این امر بدین ترتیب است که محققان ابتدا هستههای یک تخمک را با دی.ان.ای سلولهای دیگر جایگزین کرده، سپس تخمک بازسازی شده در آزمایشگاه مورد مراقبت قرار میگیرد تا تقسیم و به جنین تبدیل شود. چنانچه این جنین در رحم کاشته و از آن انسان تولید شود (امری که هنوز تحقق نیافته؛ اما تلاش برای عینیت بخشیدن به آن ادامه دارد) به این عمل اصطلاحاً شبیه سازی مولد انسان گفته میشود. باید خاطرنشان ساخت طی چند سال اخیر چندین حیوان با این شیوه تولید شدهاند که از آن جمله میتوان از نخستین گوسفند شبیه سازی شده به نام دالی در سال 1996 نام برد. در حالت دوم، جنین مزبور فقط با هدف شناسایی و مقابله با برخی بیماریهای خاص در آزمایشگاه تولید و تحقیقات مربوط به سلولپایه روی آن انجام میشود.در این حالت بدون آن که جنین مزبور در رحم کاشته شود،آن را از میان می برند . مخالفت جامعه جهانی با پدیده شبیه سازی مولد انسان گسترده و عام الشمول است؛ اما به نظر میرسد بسیاری از کشورها با انجام تحقیقات پزشکی برای مقابله با بیماریهایی چون پارکینسون، آلزایمر،بیماریهای قلبی و سرطان ازطریق تولید جنینهای آزمایشگاهی و همچنین تحقیق و بررسی روی آنها به منظور ایجاد توسعه و پیشرفت در علوم پزشکی و مهندسی ژنتیک بدون آن که هدف این تحقیقات تولد صرف انسان شبیه سازی شده باشد، مخالفت چندانی نداشته باشند. با وجود این، برخی کشورها از جمله واتیکان مخالفت صریح و موکد خود را در این مورد ابراز داشته و با عمل شبیه سازی انسان با هر هدف و مقصودی که باشد، مخالفند. از جمله استدلالهای این گروه برای مخالفت با شبیه سازی این است که ما با این کار به تولید انسانهایی اقدام میکنیم که در نهایت آنها را از میان میبریم و از این رو، در جهتی حرکت خواهیم کرد که منجر به نقض قواعد اساسی حقوق بشر و کرامت انسانی خواهد شد.
در این رابطه میتوان به سخنانی که از سوی نمایندگان طرفدار این ایده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه عنوان شده اشاره کرد. از جمله این افراد مارتینو است که اظهار داشته: شبیه سازی انسان با هدف درمان بیماریهای خاص و سپس نابود کردن جنین شبیه سازی شده باید مورد توجه قرار گرفته و اکیداً منع گردد. این شیوه استفاده از انسان، مغایر با اصول اخلاقی و تعرض به کرامت انسانی و حق حیات خواهد بود، زیرا این امر متضمن تولید جنینهای انسانی است که با هدف از میان رفتن تولید میشوند.
از آنجایی که این پدیده دارای ابعاد مختلف و وجوه گوناگونی است، بنابراین اندیشمندان بسیاری را در حوزههای مذهب، فلسفه، اخلاق، انسانشناسی و حقوق به خود مشغول داشته و هر یک به فراخور ملاحظات خاص علمی و نگاه متفاوت خود به این مقوله، برخی زوایای آن را مورد مطالعه قرار داده و دیدگاههایی نیز ابراز میکنند.
در این میان، حقوقدانان و قانونگذاران ملی و بین المللی، بنا به تبعات و آثار بیش از حد آن روی تمامی بخشها و ارکان اجتماعی ملی و بین المللی، در پی نظام بخشی به آن بوده و در این زمینه تنظیماتی را اعمال کرده و میکنند. در قوانین ملی بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مقرراتی در رابطه با ممنوعیت و اعمال کنترل بر این پدیده وضع شده است؛ پدیدهای که در صورت تحقق عینی میتواند بسیاری ازمناسبات و ارتباطات اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار داده و همه را در چنبره نفوذ خود قرار دهد. علاوه بر این مکانیسمها و ساز وکارهای بین المللی، کنوانسیونهای متعددی نیز فعالیتهایی را در این خصوص آغاز نموده و به موازات تحولات سریع علمی و فن آوری های بیولوژیکی ، در پی تکمیل و تنظیم اسناد مربوط به آن هستند. از آن جمله میتوان به بیانیه جهانی ژنوم انسانی و حقوق بشر مصوب 1997 کنفرانس عمومی یونسکو، کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و کرامت انسانی در رابطه با کاربرد زیستشناسی و پزشکی، کنوانسیون حقوق بشر و زیستپزشکی و تصمیم شماره 202 شورای اروپا (1997) در خصوص پیش نویس پروتکل الحاقی به کنوانسیون حقوق بشر و زیستپزشکی در ممنوعیت شبیه سازی مولد انسان( در چارچوب اتحادیه اروپا) اشاره داشت.
امتیاز: 3.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
ناشناس
در : چهارشنبه 13 مهر 1384 [12:24 ]
> بحث هفتگی: شبیه سازی انسان
دارا
با سلام و احوالپرسی از دوستان - روال این بحث تا اینجا به نظرمیرسد بیشتر تکنیکی است چیزی که به باور من از همه مهمتر بنظر میرسد اینست که قبل از موارد فنی و علمی آن باید بحث شود مسئله آخلاقی آنست که برای عده ای تصور آن مشکل است . مسئله شبیه سازی انسان آنقدر افکار انسان را تسخیر میکند که فکر مسایل اخلاقی آن کمرنگ میشود .در بالا خواندم که دوستان میگفتند کلونینگ انسان سخت است , باید گفت ما در حال حاضر در مرحله مونتاژ و فهم ابتدایی آن هستیم وقتی ما به این شکل سلول هایی را درست شبیه سلول های اصلی و بطریق غیر جنسی بوجود میاوریم درست است که خیلی شباهت سلولی به سلول های جد یا نیایی دارند ولی چون از طریق طبیعی و جنسی بوجود نیامده اند فاقد تمام خصویت های لازم در اینگونه سلول ها هستند , دی ان ا این سلول ها شباهت زیادی به سلول اجدادی خود دارند اما یک مسئله که شما هم به آن دیدم اشاره کردید عمر کم نوزادان است و ما آنرا نمیتوانستیم پیش بینی کنیم ولی آنرا در تجربه دیدیم و سعی کردیم برایش تئوری بسازیم ,جایی در دی ان ا سلول زنده هست که عمر سلول را مشخص میکند و تا ما آنرا پیدا نکنیم مسئله کمی عمر حیوان شبیه سازی شده به عنوان معما باقی خواهد ماند .فرض کنید ما سلول یک انسان 50 ساله را شبیه سازی کردیم و انسانی هم از ان بوجود آمد , این انسان در همان بدو تولد خود سلول هایش سن پنجاه سال دارند , بچه شکل تمام بچه های دیگر از لحاظ جوانی و شادابی پوست و بقیه خواهد بود و چیزی که مکانیک رشد در خود دارد همه مشاهده میشوند اما اطلاعاتی روی دی ان اء آن هست که ما آنرا نمیبینم و نمیدامیم کجا دنبالش بگردیم چون اطلاعات زیاد هستند و نقش آنها را نمیتوان به سادگی تخمین زد و اگر همه چیز را امتحان بکنیم ممکن است بتوانیم ساعت تولد سلول را با آن صفر یا به اصطلاح صفر کیلومتر کنیم! ولی به خاطر زیادی اطلاعات خیلی باید آزمایش بکنیم گذشته از آن باید صبر کنیم و ببینیم که آزمایش و درک مقطعی ما از یافته هایمان درست بوده است یانه مثلا ما باید یک نسل صبر کنیم تا بفهمیم که این انسان عمر طبیعی خواهد کرد , تا نتیجه بگیریم جایی را که در دی ان ا تغییر دادیم کار کرده است تا از لحاظ عمر کودک همان کودک باشد و هنگام تولدش عمرکودک ساعت صفر بحساب بیاید .
عمر و مدت زندگی خودش یک مسئله است , مسایل بیشماری در رابطه با یک انسان موجود است و ما باید هزاران آزمایش بکنیم تا بفهمیم چه اشکالی را چه چیزی اصلاح خواهد کرد . شرط میبندم شما الان دارید به جوانب اخلاقی آن فکر میکنید برای همین هم هست که من در ابتدا وارد آن نشدم .آیا تمام اینها که شما میتوانید تصورش را بکنید انسانی و از لحاظ اخلاقی درست است که انجام شود شما آرزده نمیشوید که انسانی را به دنیا بیاورید و پس از 4-5 سال شاهد مرگش باشید و دوباره بروید همان را امتحان کنید ؟آیا اصولا ما حق داریم که با انسان زنده آزمایش های علمی بکنیم . بعضی ها میگویند که اینکار به بشریت خدمت خواهد کرد ممکن است این گفته درست باشد ولی آیا شما حاضرید خود حاصل چنین تولدی باشید و محکوم به تولد برای آزمایش و ابزار آزمایش دانشمندان باشید ؟ عده ای که من با آنها قبلا گفتگو کرده ام اگر موافق باشند میگویند چه عیبی دارد که ما بتوانیم جنینی برای خود شروع کنیم تا آنرا در حالت منجمد نگه داریم شاید روزی به آن نیاز پیدا کنیم ؟(منظورشان در موقع بیماری و استفاده از سلول های جنینی است) در دنیای حقوقی بسیاری از کشور ها میدانند که ابدا به چنین چیزی در مورد انسان اجازه نخواهند داد . در این کشور ها بسیاری حتی مخالف انجام آن روی حیوانات هستند و میگویند اگر آنها نمیفهمند ما که میفهمیم پس ما نباید اینکار را بکنیم ,این کار اخلاقی نیست . گذشته از آن اگر نیاز به سلولهای جنینی از این اینکه هست بیشتر شود میشود بانک هایی بوجود آورد که جفت جنین هر کسی را موقع تولدش برای روز مبادا ذخیره کرد .
برای اینکه بحث من طولانی نشود منتظر نظرات شما هستم و بعد میشود آنرا ادامه داد .
امتیاز: 3.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در اوایل دهه 1980 میلادی دانشمندان نحوه گرفتن سلولهای بنیادی جنینی از موش و کشت آنها را در آزمایشگاه فرا گرفتند و در سال 1998 برای اولین بار سلولهای بنیادی جنینی انسانی را در آزمایشگاه تولید کردند. اما این سوال پیش میآید که پژوهشگران جنین انسان را از کجا بدست آوردند؟
تحقیقات سلول بنیادی یکی از بزرگترین موضوعاتی است که اجتماعات علمی و مذهبی را رو در رو قرار داده است و هسته این اختلاف یک سوال است حیات چه موقع آغاز میشود؟ مساله دیگر مورد اختلاف این است که اگر دانشمندان بتوانند جنینی را در آزمایشگاه خلق کنند آیا نمیتوانند آن جنین را درون رحم یک مادر دیگر پیوند بزنند و زمینه رشد یک نوزاد را فراهم کنند؟
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!