منو
 کاربر Online
1036 کاربر online
 : دین و زندگی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین خادم 4 ستاره ها ارسال ها: 1813   در :  پنج شنبه 06 مرداد 1384 [13:43 ]
  خلقت جن
 


خلق الجان من مارج من نار

و جنها را از شعله‌های آتش آفریدیم.


یه سوال داشتم اون هم اینکه

این آیه را بیشتر برای ما باز کنید؟

با علم نو شعله‌های آتش را میشود محبوس کرد، جنیان را چطور؟

با تشکر

  امتیاز: 1.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline عبدالله حقیقت 3 ستاره ها ارسال ها: 50   در :  شنبه 08 مرداد 1384 [08:29 ]
  > خلقت جن
 

بسم اله الرحمن الرحیم

جنیان رانیزمیتوان محبوس کرد،البته این کارهم مانند بقیه کارهاشرایط خاص خودش را لازم دارد.

این پاسخ سؤال.ولی کسی وسوسه نشود که چنین کاری کند،زیرا اصولاً ارتباط با جنیان ،مضر و خطرناک است.




  امتیاز: 1.80     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  سه شنبه 11 مرداد 1384 [16:56 ]
  > خلقت جن
 

"خلق الجان من مارج من نار "

یعنی "آفرید فرشتگانی را از زبانه آتش" که این گروه فرشتگان را که از آتش آفریده‌شده‌اند جان گویند و مهتر این فرشتگان ابلیس و نام او به زبان عبرانی وسریانی عزازیل و به عربی حارب است.

خداوند در زمین خلقان بسیاری آفرید و آنها او را پرستش می کردند و سرور همه آنها ابلیس بود که او در آسمان نخستین خدا را عبادت می کرد و آن فرشتگان که از نور روشنایی آفریده شده بودند دربان و خازنان بهشت قرار داد . سیصد سال همچنان بر آسمان بود و آن فرشتگانی که از زبانه آتش آفریده شده بودند بر زمین نافرمانی ها کردند .
حق تعالی ابلیس را برایشان سردار فرستاد تا بر روی زمین قرار گیرند و آن جان را رهانیدند به بیابانها و دریاها و جزیره ها و آن ملائکه را فرمود با ابلیس در زمین باشند و او را اطاعت کنند و ملک روی زمین را به ابلیس داد و اول کسی که در دنیا ملک بود ابلیس بود .

ابلیس که خود یکی از جن ها بود هزار سال در آسمان عبادت کرد و خود را به مقام و مرتبه ملائکه رساند ولی کم‌کم تکبر در وی پدیدار گردید و وقتی حاضر به سجده در برابر آدم نشد خداوند او را از آسمانها راند و این جن در ازای عبادت هزار ساله خود از خداوند خواست تا او را برای همیشه زنده نگه دارد و او بتواند به قلب انسانها نفوذ کند.

اما در مورد این مساله که پرسیدید آیا می توان جن ها را نیز مانند آتش محبوس کرد یا نه ؟ لطفا اول خودتان بفرمائید منظورتان از محبوس کردن آتش چگونه محبوس کردنی است ؟

با تشکر - نیر فارابی اصل





  امتیاز: 3.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 05 شهریور 1384 [07:55 ]
  Re: خلقت جن
 

اگه نظرت اینه که جن وجود داره یا نه من و دوستام یک شب بیرون از شهر خوابیدم تو یک جنگل من خودم بشخصه دوبار جنیرا دیدم و همه دوستانم ما اصلا دچار توهم نشده بودم جون واقعا همه او را دیدیم

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین غراب 3 ستاره ها ارسال ها: 63   در :  شنبه 05 شهریور 1384 [09:42 ]
  Re: خلقت جن
 

سلام

ما انسانها مگر هر آنچه که هست می توانیم درک و احساس کنیم ؟ مثلا هوا و اکسیزن یا وجود یکسرس صداهای مافوق صوت و یا وجود سیگنالهای ارتباطی و بسیاری چیزهای دیگر . انسان قدرت درک واحساس محدودی دارد و خیلی چیزها را نمی تواند درک کند.

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین غراب 3 ستاره ها ارسال ها: 63   در :  یکشنبه 06 شهریور 1384 [09:02 ]
  > خلقت جن
 

با سلام
من در این زمینه بر اساس اطلاعاتی که نه بصورت علمی بلکه به صورت غیر علمی و مباحث دوستانه بیان شده بود مطرح کردم و بسیار خوشحال شدم که یکی از مباحث اشتباه خود را متوجه شدم .
ازاین رو مطلب اشتباه را سریعا ویرایش کردم تا دیگر دوستان اشتباه نکند و بتوانند مطالب صحیح را مطالعه کنند.
"بسیار متشکر از بیان اشتباه صورت گرفته "
و من الله توفیق

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  پنج شنبه 17 شهریور 1384 [09:08 ]
  > خلقت جن
 

با سلام

آقای حقیقت ، مطالبی که من در موضوعات مختلف برای این سایت می‌نویسم ، همگی (بدون استثنا) دارای منبع یا منابع معتبر و مشهور هستند و هیچ جمله‌ای را با نظر شخصی خودم نمی‌نویسم.

در مورد موضوع اخیر هم ، این مطلب در کتاب تاریخ انبیا ، نوشته سید علی اکبر سعیدی که یک کتاب 475 صفحه‌ای است( و من خود این کتاب را از سالها پیش دارم ) ، در صفحه 20 آن آمده است.

در ضمن از این که این قدر با دقت به مطالب ارائه شده در انجمن توجه دارید و به صحت و سقم آن اینقدر حساسید ، جای تشکر و قدردانی دارد.




  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline عبدالله حقیقت 3 ستاره ها ارسال ها: 50   در :  یکشنبه 20 شهریور 1384 [12:46 ]
  جمع بندی بحث خلقت جن
 

بسم اله الرحمن الرحیم

با سلام

بحث هائی که پیرامون «خلقت جن و وجود آن » مطرح شده به دو بخش موافق ومخالف تقسیم میگردد

عمده دلیل مخالفین این است که چون جن دیده نمیشود و به حواس در نمی آید پس وجد ندارد.

در مقابل ، موافقین علاوه بر استناد به آیات قرآن،استدلال میکنند که هر چیز را که نمی بینیم نمی

توان حکم برعدم وجود آن کنیم.

این بحث به انجمن تاریخ هم کشیده شدبا عنوان چرا کسی حال و حوصله تاریخ خواندن ندارد

نوشته ذیل که پاسخ به مطلبی در انجمن تاریخ راجع به خلقت جن است چون کامل و جامع است آورده

میشود تا دوستان آنرا مطالعه کنند .

نا گفته نماند که چون در نوشته قبلی چند شبهه دیگر نیز مطرح بوده ، نویسنده به آنها نیز پاسخ داده

است :


با سلام

در مطلب شما نکات مفید ونکات قابل نقد دیده میشود:

1-شما وجود جن را انکار کرده اید چون دیده نمیشود و محسوس نیست، آقای خسروشاهی نمونه هائی را که شما وجود آنها را قبول دارید ذکر کرده اند که دیده نمیشود ،این که شما می فرمائید «این به در حواس گنجیدن ربطی ندارد» جواب نمیشود ،ایشان میگوید «ربط دارد » شما میگوئید « ربط ندارد » .

2-دلیل شما که تکرار مطلب قبل است اینست که اگر جن وجود داشت باید دیده میشد،روی جاده تصادف میکرد و...به دلیل همان نامحسوس بودن است،طبیعی است که اگر موجودی اصل ماده خلقتش با موجود دیگر فرق داشته باشد،شرائط وجودی ونابودی و بسیار چیز های دیگر ،بین آنها متفاوت خواهد بود در عین اینکه هر دو وجود خواهند داشت. انسان از خاک آفریده شده وجن از آتش.

3-من هم با شما در این رأی همراهم که قرآن کتاب علمی به معنی اصطلاح خاص خود وعلوم تجربی و.....نیست،بلکه همچنانکه خود میگوید کتاب هدایت است وکشف و استفاده از اینگونه علوم را به عهده خود بشر گذاشته،ولی بعضی فکر میکنند اگر قوانین فیزیک و شیمی از قرآن در بیاورند ،این برای قرآن امتیاز استوبالعکس !!

4-البته چون قرآن کتاب هدایت است چانکه خود گفته اید «پیرامون انسان وتبیین انسان وروابطش با اجتماع وخانواده واطاعت از خدا وامثال آنست به سراغ چیز دیگر نمی رود چون هدفش ساختن زیر بنای انسان است...» نکته جالبی است.
آری چون هدف قرآن چنین است برای انسانی که در ابتدا فقط محسوسات را درک میکند ،ویژگیهای جهان هستی را بیان میکند که آگاهی از آن راه پیش روی انسان ،و چالش های آنرا برایش روشن میکند.
و چون بیشتر کلیدهای به تعبیر شما «ساخت زیر بنای انسان »غیر محسوسندو آنچه که ما می بینیم آثار آنها هستندو الا رابطه ما با اجتماع وخانواده که باید بر اساس انسانیت باشد،آیا انسانیت را میشود دید ؟آنچه ما میتوانیم ببینیم آثار انسانیت است نه خود انسانیت زیرا انسانیت دیدنی نیست،محبت وشجاعت هم چنین است آنچه ما میبینیم آثار شجاعت و محبت است والا شما تمام سلول های بدن انسان قلب ومغز را زیر قوی ترین میکروسکوبها بگذارید هرگز محبت و شجاعت را نمیتوانیدپیدا کنید و ببینید!!
به همین روی قرآن راجع به همین امور غیر محسوس زیاد صحبت میکند:
راجع به خود خدا و مطالب توحیدی
در مورد فرشتگان که آنان نیز موجودات غیر مادی ونا محسوسند.
مسائل مربوط به روز باز پسین و قیامت که چون محسوس نیستند از اول زیاد مورد انکار بشر بوده،ولی چون واقعیت داشته پیامبران آمدند تا مردم را به این مسئله حقیقی ولی نامحسوس معتقد کنند.
همچنین راجع به جن سخن میگوید و بیان میکند که جن نیز مانند انسان موجودی است دارای اختیار ،اراده وتکلیف و مسؤولیت است و برای او نیز بهشت و جهنم هست و اینکه اگر انسان را از خاک آفریده جن را نیز از آتش آفریده و صریحاًمیگوید :خلق الجان من مارج من نار خدا جن را از آتش آفرید و در جای دیگر حکمت آفرینش انسان و جن را عبودیت وشناخت خدا بیان میکند.

و اتفاقاً این از شگفتی ها وقابلیت های بزرگ انسان است که دائره فهم او در قفس تنگ محسوسات مادی محبوس نمانده است (بر خلاف موجودات دیگر ) وبه همین جهت انسان میتواند دائره علوم خود را از محسوسات بسیار فراتر برد وهمه اکتشافات و اختراعات و نظریه پردازیها مرهون همین ویژگی بشر بوده است و الا چرا موجودات دیگر که دارای حواسی به مراتب قوی تر از انسان هستند چنین پیشرفتهائی نداشته و نخواهند داشت ؟
علاوه بسیاری از امور معمولی انسان جز بر پایه اندیشه و خرد و مفاهیم عقلی نیست که آنهم غیر محسوس است ( نگوئید مغز ،زیرا اگر مغز را بشکافید هرگز در آن یکی از هزاران مفهومی که در ذهن داریم نمی بینید ).

5-من هم این نظر شما را قبول دارم که انسان برای دینش جز به خدا پاسخگو نیست و اطمینان دارم که شما هم دو اصل عقلی زیر را قبول دارید:
الف - هر عقیده ای تا وقتی که در بخش فکر است و هر عملی تا وقتی که در بخش فردی است به خود فرد مربوط است و بس ،ولی اگر به بخش اجتماع و دیگران رسید ، در هر جامعه ای تابع قانون آن جامعه است.
ب -این نظر عقل انسان است که آدمی در هر موضوعی که خود دانش آنرا ندارد به دانشمند آن علم مراجعه کند بدون استثناء ،پزشکی ، فیزیک ، شیمی ، فلسفه و.......دین هم از این قانون عقل برکنار نیست زیرا قوانین عقلی استثناء ندارند.

6- اسلام بنا بر اصول خود ،دین فطرت سالم وگرایش به حق در عقیده و فکر ،در عمل و کردار، ودر اخلاق است و در آموزه های خود و در زندگی بزرگان خود بر آنها تأکید میکند، و با هر کسی که در بر خلاف آنها عمل کند مخالف است.
با احترام



  امتیاز: 0.00