منو
 کاربر Online
869 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 16 دی 1393 [09:40 ]
  مراقبت از زانوها
 

مراقبت از زانوها

یکی از بخش‌هایی که در صورت آسیب‌ دیدگی درد بسیاری خواهد داشت، زانو است. زانو درد در میان خانم‌ها بسیار شایع‌ تر از آقایان است.
مفصل زانو یا در اثر پارگی تاندون و صدمه به غضروف و یا در اثر کار کشیدن بیش از حد و عدم استراحت کافی زانو آسیب می‌بیند.

پارگی تاندون و آسیب‌دیدگی غضروف در نتیجه پیچ خوردن و چرخیدنی ناگهانی در حین دویدن یا ورزش کردن به وجود می‌آید. زیاد کار کشیدن از زانوها نیز باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شود. در هر دو مورد اگر پیشگیری در کار نباشد، ایجاد ناراحتی و درد بسیار می‌کنند.

کار رباط‌ها نگه‌ داشتن زانوست. در هر طرف زانو دو رباط وجود دارد (یکی در بخش داخلی و دیگر در بخش خارجی) که مانع سقوط زانو از هر طرف می‌شوند.
زانوها شامل دو نوع غضروف نیز هستند که یکی از آنها روی سطح استخوان‌ها را پوشانده است. وقتی که این غضروف در اثر استرس و فشار و غیر هم محوری پوسیده می‌شود، ساییدگی یک استخوان روی استخوانی دیگر ایجاد درد می‌کند و در نهایت به آرتروز زانو مبدل می‌شود. نوع دیگر از غضروف، مینیسک نام دارد که جلوی صدمات و ضربات ناگهانی را می‌گیرد.
بخش دیگر زانو را عضلات آن تشکیل می‌دهند که وظیفه‌شان کنترل زانو است. این عضلات در قسمت جلویی و پشتی ران‌ها قرار دارند.

علت سائیدگی زانو
با بالا رفتن سن، روند فرسودگی به‌ طور طبیعی آغاز می‌گردد و عواملی همچون چاقی این روند را تسریع می‌کنند. غضروف زانو در اثر آرتریت، نقرس، روماتیسم و یا تصادفات تخریب می‌شود. بالا و پایین رفتن از پله‌ها به‌طور مکرر، کوهنوردی و استفاده نکردن از توالت فرنگی نیز به زانو صدمه می‌زنند (پایین آمدن از پله‌ها حدود ۸ برابر وزن بدن به زانوها فشار می‌آورد).
پارگی رباط: افزایش ناگهانی مسافت دویدن و یا هر گونه افزایش یکباره فعالیت جسمانی، ورزش کردن و برخی عوامل دیگر می‌تواند باعث پارگی رباط و درد و تورم در ناحیه زانو شود. چرخش ناگهانی زانو نیز یکی دیگر از دلایل پارگی رباط است.

استئوآرتریت زانو:
از بین رفتن غضروف زانو همراه با درد زیاد، سختی عضلات، محدود شدن حرکت زانوها و تورم آنها را استئوآرتریت می‌گویند. آسیب‌دیدگی‌های پیشین، بلند کردن وزن سنگین، عوامل ژنتیکی و صدمات مفصلی باعث آستئو آرتریت می‌شود. نحوه بروز آن در افراد متفاوت است. در برخی افراد سیر بیماری سریع و در برخی دیگر شدید است. استئو آرتریت معمولاً در مفاصل انتهایی انگشتان گردن، کمر، زانوها و مفاصل لگن خود را نشان می‌دهد. درد گاه آنقدر شدید می‌شود که خواب فرد را مختل می‌سازد. کاهش وزن هر چند به اندازه ناچیز، تأثیر زیادی در کاهش درد دارد.

روش‌های کاهش درد
در هر آسیب زانو اولین اتفاقی که می‌افتد، ایجاد التهاب است. این التهاب منجر به درد و تورم و کاهش توانایی حرکت مفصل زانو می‌شود؛ لذا باید با اقدامات زیر می‌توان این التهاب را از بین برد.

استراحت زانوها: استراحت باعث کاهش کشش‌های مکرر روی زانو می‌شود و از التهاب بیشتر جلوگیری می‌کند.

یخ درمانی: تورم را کاهش داده و از آسیب‌های حاد زانو جلوگیری می‌کند.

استفاده از بانداژ: باعث کاهش تورم و قرار‌گیری صحیح کشک در جای خود می‌شود.

استفاده از داروهای ضدالتهاب: باعث کاهش درد و التهاب می‌شوند؛ مثل ایبوپروفن اگر درد زانو بعد از چند روز بهبود نیافت و حتی بدتر شد؛ به‌طوری که راه رفتن را مشکل کرد، همچنین علاوه بر درد زانو، تب، درد غیرقابل تحمل و تورم بسیار زیادی در زانوها به وجود آید، باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در هر صورت پزشکان ارتوپد همواره چند توصیه مهم به افرادی، که از مشکلات زانو رنج می‌برند، دارند:
1- همیشه تناسب اندام خود را حفظ کنید.
2- حرکات کششی انجام دهید و متناسب با آنها عضلات خود را تقویت کنید.
3- از روش آب درمانی استفاده کنید و داخل آب راه بروید (اگر خسته شدید ادامه ندهید).
4- هنگام ورزش کردن و برخی فعالیت‌های فیزیکی از زانوبند استفاده کنید.
5- کفش مناسب بپوشید.

  امتیاز: 0.00