منو
 کاربر Online
752 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 10 آبان 1392 [12:24 ]
  خلاقیت
 

خلاقیت را می توان به گونه ای بسیار ساده به عنوان توانایی در به وجود آوردن چیزی تازه تعریف کرد.از آن جا که انسان قادر نیست چیزی از هیچ درست کند، عمل آفرینش بشری همیشه مستلزم تغییر شکل دادن مواد معین است. خواه این مواد فیزیکی باشند خواه ذهنی. چیز تازه ، ترکیبی است که از طریق بازسازی یا تولید مجدد چیزی کهنه ساخته می شود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 10 آبان 1392 [12:31 ]
  فرایند خلاقیت
 

فرایند خلاقیت شامل مراحل زیر می شود:
-آماده سازی: این مرحله ای است که در آن همه جوانب مساله مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد و در اصل دوره ای از شناسایی میاله و جمع آوری حقایق به شمار می رود.
- دوره نهفتگی: در این مرحل فرد آگاهانه درباره مساله فکر نمی کند. در این جا نوعیفرایند ذهنی درونی وجود دارد که اطلاعات تازه را با اطلاعات گذشته مرتبط می سازد. ظاهرا یک نوع سازمان بندی مجدد اطلاعات بدون آن که فرد مستقیما از آن آگاه باشد، انجام می پذیرد.
- اشراق: این مرحله ای است که طی آن ایده فرخنده به وقوع می پیوندد، ایده ای که آن را پدیده آها نیز نامیده اند. در این مرحله، فرد خلاق ایده، مفهوم یا راه حل مساله را به طور ناگهانی در می یابد.
- اثبات تحقیقی: این مرحله ای است که در آن ایده ای که طی سه مرحله قبلی به دست آمده است مورد سنجش قرار می گیرد تا معتبر بودن یا عدم اعتبار آن معلوم شود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 10 آبان 1392 [12:35 ]
  خلاقیت و برنامه ریزی آموزشی
 

برنامه ریزی آموزشی هرگز در کمک به یک دانش آموز برای موثرتر بودن در مراحل نهفتگی و اشراق چندان موفق نبوده است؛ بلکه بیشترین عملکردش را بر مرحله اول و مرحله چهارم یعنی آماده سازی و اثبات تحقیقی متمرکز کرده است. مربیان می توانند حقایقی را به عنوان زمینه برای فراگیری فرد در مورد مساله یا موضوعی خاص، عرضه کنند. بخش عمده ای از برنامه تحصیلی را می توان به عنوان فعالیت مرحله اول شناخت و مورد بحث قرار داد..

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [11:44 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ اول
 

مساله را باز تعریف کنید
فرد باید مساله را از زوایا و ابعاد مختلف بررسی کند. وقتی با مساله ای روبرو می شوید، باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید و از زوایای مختلف به آن نگاه کنید. این کار باعث می شود که راه حل های خلاقانه ای به ذهنتان خطور کند. برخی مواقع، افراد نمی توانند مساله را حل کنند، چون از مساله شناخت کافی ندارند و نمی دانند که چگونه باید آن را بررسی کنند. افرادی که در باز تعریف مساله مشکل دارند یا مسائل را باز تعریف نمی کنند، خود را درون جعبه ای بی روزنه محبوس می کنند و نمی خواهند یا نمی دانند که باید از جعبه بیرون بیایند. باز تعریف مساله، یعنی بیرون آمدن از جعبه و دیدن اطراف.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [11:48 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ دوم
 

فرض ها و باورهای کلیشه ای را زیر سوال ببرید و تحلیل کنید
هر فردی دربارۀ موضوعات مختلف، فرض ها یا باورهایی دارد. همواره در جوامع نیز، چه جوامع گذشته و چه جوامع حال، برخی فرض ها رایج هستند و عامه مردم آنها را درست فرض می کنند. این فرض ها چنان در بین تودۀ مردم پذیرفته شده اند که هیچکس دربارۀ درستی آنها شک نمی کند. زیر سوال بردن و تحلیل کردن فرض ها، یکی از بخش های مهم تفکر خلاق است.منظور از زیر سوال بردن فرض ها، بررسی کردن و ارزیابی کردن منطقی فرض ها می باشد. افراد خلاق این فرض ها یا باورها را زیر سوال می برند و از عامۀ مردم برای این منظور نیز دعوت بعمل می آورند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [11:55 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ سوم
 

انتظار نداشته باشید دیگران ایده های خلاقانۀ شما را بخرند، آنها را بفروشید
برخی فکر می کنند که دیگران باید ایده های خلاقانۀ آنها را بخرند. یعنی منتظرند که دیگران در خانۀ آنها را بکوبند و از ایده های خلاقانۀ آنها استقبال کنند. اما، برای گالیله، ادوارد مانچ، ادیسون و ... و هزاران فرد خلاق دیگر، ثابت شده است که هرگز چنین اتفاقی نمی افتد. افراد خلاق در طول تاریخ متوجه شده اند که خودشان باید ایده های خلاقانه شان را معرفی کنند و آنها را در معرض دید قرار دهند. افراد خلاق باید دیگران را متقاعد کنند که ایده هایشان را بخرند، نه اینکه انتظار داشته باشند دیگران به طور داوطلبانه آنها را بخرند. عامه مردم به ایده های خلاقانه با شک و تردید نگاه می کنند. حتی برخی مواقع، به افرادی که این ایده ها را مطرح می کنند نیز سوئنیت دارند. زیرا، عامۀ مردم دوست ندارند شرایط فعلی آنها تغییر کند. آنها دوست ندارند فردی پیدا شود و ادعا کند که شیوه های تفکرشان اشتباه است. تغییر شیوه های تفکر فعلی، یکی از مهمترین اقداماتی است که افراد خلاق انجام میس دهند. افراد خلاق باید دیگران را متقاعد کنند که شیوه های تفکرشان را تغییر دهند یا حداقل درستی یا نادرستی آنها را بررسی کنند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [11:59 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ چهارم
 

از تولید ایده های جدید لذت ببرید
یکی از مشخصه های بارز افراد خلاق، این است که از تولید ایده های جدید لذت می برند. وقتی در موقعیت ها و شرایط مختلف قرار می گیرند، منفعلانه عمل نمی کنند؛ بلکه سعی می کنند با استفاده از قدرت خلاقیت شان، ایده های جدید تولید کنند و ب بهره گیری از آنها، شرای یا موقعیت بوجود آمده را به بهترین نحو ممکن، مدیریت کنند. توجه داشته باشید، ایده های جدید باید در محیطی که تولید می شوند مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. البته منظور از نقد، نقد سازنده است، نه نقد تخریبی. نقد سازنده به شکوفاییث هر چه بیشتر قدرت خلاقیت کمک می کند؛ اما نقد تخریبی، تنها باعث می شود که فرد کمتر از قدرت خلاقیتش استفاده کند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:09 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ پنجم
 

موانع را شناسای و رفع کنید
افرادی که می خواهند کم هزینه کنند و زیاد سود ببرند؛ اغلب با اعتراض و مخالفت مردم روبرو می شوند. افراد خلاق ناگزیر در مقابل عامۀ مردم، که مانند آنها فکر نمی کنند، قرار می گیرند. اینجا، سوال اصلی این نیست که آیا افراد خلاق با موانع روبرو می شوند؟ چون به جرات می توان گفت که افراد خلاق، کم و بیش، با مخالفت و اعتراض سایرین روبرو خواهند شد . بلکه، سوال اصلی این است که آیا آنها این توانایی را دارند تا با شناسایی و رفع موانع موجود، دوباره به مسیر ادامه دهند؟ بارها مشاهده شده است که برخی افراد که تازه وارد محیط کار شده اند، در ابتدا ایده های خلاقانه و ابتکاری ارائه می دهند، اما پس از مدتی، گویی چشمۀ خلاقیت آنها خشک می شود و دیگر از ایده های خلاقانه اثری باقی نمی ماند. حتما شما نیز از خود می پرسید که چرا چنین اتفاقی می افتد؟ پاسخ بسیاری از افراد که تفکر خلاقانه دارند، دیر یا زود، به این نتیجه می رسند که خلاق بودن، ارزش آن همه مخالفت و اعتراض گستردۀ جامعه را ندارد. آنها پس از این که می بینند جامعه به ایده های خلاقانۀ آنها زیاد بها نمی دهد، از ادامۀ این مسیر پر پیچ و خم منصرف می شوند. اما، افراد خلاق راستین سعی می کنند به جای شانه خالی کردن، به هر قیمتی که شده، موانع پیش رو را شناسایی و برطرف کنند و به مسیری که انتخاب کرده اند، ادامه دهند. آنها حاضرند بهای رویارویی با موانع موجود را بپردازند؛ چون به مسیری که انتخاب کرده اند، ایمان دارند. آنها می دانند که در کوتاه مدت با برخی موانع و مشکلات مواجه خواهند شد؛ اما یقین دارند که در دراز مدت به موقعیت های چشمگیر دست خواهند یافت.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:15 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ ششم
 

ریسک پذیر باشید
گفتیم که افراد خلاق همانند سرمایه داران خوب هستند و می دانند که کجا باید سرمایه گذاری کنند. آنها با کمترین سرمایه، بیشترین سود را می برند و اغلب، با اعتراض شدید مردم مواجه می شوند. یک سرمایه گذار خوب، ریسک پذیر است و حاضر است در موقعیت های مقتضی، خطرات احتمالی را به جان بخرد. افراد خلاق نیز باید ریسک پذیر باشند. البته، منظور از ریسک پذیری، ریسک پذیری خردمندانه است، نه ریسک پذیری کورکورانه. با کمی دقت و تفکر آگاهانه می توان تفاوت ریسک پذیری خردمندانه با ریسک پذیری کورکورانه را تشخیص داد. افراد خلاق، با سنجش تمام جوانب و با بررسی پیامدهای مثبت و منفی هر تصمیم، ریسک پذیری نشان می دهند. وقتی فرد ریسک می کند، هم امکان دارد موفق شود و هم امکان دارد شکست بخورد. طبیعتا، افراد خلاق نیز برخی مواقع، به دلیل ریسک کردن شکست می خورند. اما با تجربه اندوزی از شکست های قبلی، از تکرار آنها در آینده پرهیز می کنند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:23 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ هفتم
 

در برابر ابهامها و تردیدها تسلیم نشوید
برخی افراد دوست دارند وقایع جهان پیرامون را یا خوب ببینند یا بد. به عبارت دیگر، دوست دارند وقایع را کاملا مثبت یا کاملا منفی ببینند. برای این افراد، حد وسط معنی ندارد. آنها قاطعانه از برخی عقاید دفاع می کنند و برخی دیگر را رد می کنند. اما نکتۀ مهم اینجاست که برای تولید کارهای خلاقانه، چنین بینشی اصلا مناسب نیست. در برخی کارهای خلاقانه، فرد در ابتدا نمی تواند با قطعیت و اطمینان بگوید که آیا موفق خواهد شد یا شکست خواهد خورد. یعنی هنوز خودش یقین پیدا نکرده اسست که آیا ایده هایش درست هستند یا نادرست. در این شرایط، آنها به شدت دوست دارند بدانند که آیا ایده هایشان درست هستند یا نادرست. آیا در مسیر درست قدم بر می دارند یا اشتباه. اکثر دانشمندان، در تدوین نظریه های جدید، مردد و دودل هستند و نمی دانند که ایا این نظریه ها جواب خواهند داد یا نه. حال، افراد خلاق باید در برابر این نوع تردیدها سر خم نکنند. نباید اجازه دهند که این احساس مانع شکوفایی ایده های خلاقانۀ آنها شود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:27 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ هشتم
 

به کاری که انجام می دهید، ایمان داشته باشید
بسیاری از افراد به نقطه ای می رسند که احساس می کنند هیچ کس به کار آنها ایمان ندارد و به آن، ارزش قائل نمی شود. روان شناسانی که در حوزۀ هوش و هوش آزمایی تحقیق می کنند، بارها به این نقطه می رسند. آنها احساس می کنند که دیگران به کاری که آنها انجام می دهند، بها نمی دهند و زحمات آنها را درخور ستایش نمی دانند! باید بیاد داشته باشیم که کارهای خلاقانه اغلب با پذیرش و استقبال عمومی مواجه نمی شود. به همین دلیل، بسیار حائز اهمیت است که افراد خلاق خودشان به کاری که انجام می دهند ایمان داشته باشند و به به آن ارج نهند. البته، منظور از ایمان داشتن به خود این نیست که تمام ایده هایی را که به ذهنتان می رسد را درست فرض کنید و چشم بر روی حقایق ببندید. بلکه، منظورمان این است که به توانایی های خود ایمان داشته باشید و بدانید که این توانایی را دارید که کارهای خلاقانه انجام دهید

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:32 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ نهم
 

به علایق خود احترام بگذارید
همیشه کاری را که دوست دارید، انجام دهید. ابتدا باید تشخیص دهید که واقعا دوست دارید در کدام رشته فعالیت کنید و چه کاری انجام دهید. متاسفانه افراد علایق خود را نادیده می گیرند و تنها بر اساس مصلحت اندیشی مادی رفتار می کنند. مثلا به جای این که به دنبال کار مورد علاقۀ خود بروند، به دنبال کاری می روند که درآمد خوبی داشته باشد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:37 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ دهم
 

حس ارضا را به تاخیر بیندازید
تولید کارهای خلاقانه، مستلزم صرف زمان و پشتکار فراوان است. افراد خلاق باید بتوانند مدت زمان نسبتا طولانی را روی یک پروژه کار کنند، بدون این که پاداش دریافت کنند. برخی مواقع فرد برای به بار نشاندن ایده اولیه، چندین سال باید روی آن کار کند. در این چند سال، او علاوه بر این که از سوی دیگران پاداش دریافت نمی کند، ممکن است با سرزنش یا شماتت آنها روبرو شود. در این شرایط، فرد باید بتواند حس ارضا یا همان دریافت پاداش را به تاخیر بیندازد و صبر کند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 24 آذر 1392 [12:41 ]
  شکوفا سازی خلاقیت: شیوۀ یازدهم
 

محیطی پیدا کنید که به شکوفاسازی قدرت خلاقیت شما کمک کند
باید محیطی پیدا کنید که به شکوفایی قدرت خلاقیتان کمک کند و برای کارها و ایده های خلاقانۀ شما، ارزش قائل شود. اگر محیطی که در آن فعالیت می کنید، این ویژگی را داشته باشد راحت تر خواهید توانست استعدادها و توانایی های بالقوه تان را بالفعل کنید. اما در غیر این صورت، در شکوفاسازی قدرت خلاقیت خودتان با مشکلات کوچک و بزرگ روبرو خواهید شد. البته، منظور این نیست که اگر فرد نتوانست چنین محیطی را پیدا کند، دست از تلاش و کوشش بردارد. در هر صورت، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از قدرت خلاقیت خودتان به نحو بهینه استفاده کنید.

  امتیاز: 0.00