منو
 صفحه های تصادفی
دجال در بیان ائمه علیهم السلام
هالیت
و.....دیگران
دعای امام حسن عسگری علیه السلام درباره عیسی بن صبیح
استان کرمان
وراثت انگشتر پیامبر خدا
ستاره دنباله دار آرند – رولند
راه حل آووگادرو
بررسی حرکت همساز ساده
آبیاری کرتی یا غرقابی
 کاربر Online
356 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  چهارشنبه 06 دی 1391 [06:24 ]
  مواد غذایی مورد نیاز پیش از ورزش
 

مواد غذایی مورد نیاز پیش از ورزش

مواد غذایی مصرفی به ۲ نوع انرژی زا و غیر انرژی زا تقسیم می شوند:
مواد غذایی انرژی زا، کالری مورد نیاز را فراهم می سازد. این گروه شامل چربی ها، پروتئینها و قندها هستند.
چربی ها ۹ کیلو کالری و قندها و پروتئینها ۴ کیلو کالری (در هر گرم) انرژی تولید می کنند.

مواد غذایی غیرانرژی زا، شامل آب، ویتامینها و مواد معدنی هستند که اگر چه قادر به تولید انرژی نیستند اما جهت عملکرد صحیح مکانسیم بدن انسان لازم هستند.

غذاهای‌ محتوی‌ کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی‌ قند(گلوکز) خون‌ دارند. مواد خوراکی با شاخص‌ گلیسمی (میزان تأثیر ماده غذایی کربوهیدراتی در افزایش قند خون ) پایین‌ مثل سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو ، هلو، آلو ، بستنی ، شیر، ماست و بادام زمینی باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته گلوکز در خون‌ می‌شوند در حالی‌ که‌ مواد خوراکی با شاخص گلیسمی‌ بالا مثل عسل، شکلات، ذرت، نان سفید، کشمش، آب نبات ، بیسکویت، هویج، آب پرتقال، کدو حلوایی و سیب زمینی پخته باعث‌ افزایش‌ سریع‌ و کوتاه‌ مدت‌ گلوکز خون‌ می‌شوند.

البته بسیاری‌ از غذاها مثل‌ عدس‌، فرنی‌ و حبوبات‌ ممکن‌ است‌ برای قبل از ورزش مناسب‌ نباشند و احتمال‌ اینکه‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ شوند نیز زیاد است‌......

بر این اساس توصیه‌ شده‌ که‌ غذاهای با‌ شاخص گلیسمی‌ پایین‌، به‌عنوان‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ استفاده ‌شوند چون‌ می‌توانند باعث آزاد سازی‌ آهسته‌ و پیوسته‌ گلوکز در خون‌ شوند و سطح‌ گلوکز خون‌ را برای‌ مدت‌ بیشتری‌ پایدار نگه‌ دارند.

همچنین مصرف‌ نوشیدنی‌ در طول‌ تمرین‌، نیز لازم است.

وقتی فعالیت ماهیچه ای شدید و طولانی است و نیاز به انرژی بسیار بالاست، رفع نیازهای سوختی بدن، توسط مصرف مواد غذایی انرژی زا تأمین خواهد شد. (قندها ، چربی ها و پروتئین ها)

مصرف پروتئین ، عمل هضم بیشتری را طلب می کند و یک وعده غذایی مملو از پروتئین باعث می شود که در طی سوخت و ساز این ترکیبات نیتروژن دار، مواد زایدی ایجاد شود که باید از طریق کلیه ها دفع شوند.

با مصرف یک وعده غذایی دارای پروتئین بالا قبل از ورزش، کار کلیه ها سنگین تر می شود، آن هم در شرایطی که افزایش مواد سمی حاصل از کار ماهیچه است.

  امتیاز: 0.00