منو
 کاربر Online
522 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  چهارشنبه 04 مرداد 1391 [18:23 ]
  چند توصیه برای کاهش مشکلات ناشی از تغییر در عادات غذایی روزه دارن
 

چند توصیه برای کاهش مشکلات ناشی از تغییر در عادات غذایی روزه دارن

تشنگی: تشنگی یکی از عواملی است که در طول روزه‌داری خصوصا در روزهای اولیه، آن هم در فصل گرما ایجاد می‌شود. بنابراین باید از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهایی که منجر به تشنگی می‌شوند نظیر: تنقلات بسیار شور و شیرین و ادویه‌جات در وعده سحری که در طول روز منجر به تشنگی می‌شود، دوری کرد.
پس از سحر چای پر رنگ نخورید که باعث تشنگی می‌شود و برای رفع تشنگی بهتر است که از میوه‌هایی مانند خربزه و هندوانه که نگهدارنده آب هستند مصرف کنید.

سوء هاضمه: غذاهای سرخ شده و پرچرب، غذاهای حاوی قند زیاد، پرخوری هنگام سحر، غذاهای تند و غذاهایی که ایجاد نفخ و شکم درد می‌کنند، می‌توانند منجر به سوء هاضمه شوند.
از این‌رو، اجتناب از زیاده‌خوری و پرهیز از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و نخوردن غذاهای پرچرب به رفع این مشکل کمک می‌کنند.

یبوست: افزایش مصرف آب، شیر، میوه‌های پرفیبر و نان‌های سبوس دار مانند سنگک، جو و چاودار‌ و همچنین استفاده از سبزی‌ و سالاد در وعده افطار و سحر می‌تواند در رفع یبوست بسیار موثر باشد.

سردرد: عدم مصرف چای، انجام کار زیاد در طول روز، گرما و کم‌خوابی می‌تواند از علل زمینه‌ساز بروز سردرد شود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود می‌تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود. لذا، استراحت و کار سبک می‌تواند از بروز این عارضه جلوگیری کند.

افت فشار خون: مصرف کمتر مایعات و کاهش مصرف نمک در طول روز می‌تواند در برخی افراد مستعد، منجر به کاهش فشار خون که ممکن است با عواملی نظیر ضعف، خستگی، کم شدن انرژی و سرگیجه، همراه باشد.
بهترین راه برای رفع این معضل آن است که تا حد امکان به مکان‌های گرم نروید و در فاصله افطار تا سحر مصرف مایعات را افزایش دهید.

کاهش قند خون: خوردن مقدار زیاد قند(قند های ساده) مانند حلوا، زولبیا، بامیه، شله‌زرد و چای شیرین خصوصا هنگام سحر باعث می‌‌شود که بدن مقدار زیادی انسولین ترشح کند و در نتیجه باعث افت قند خون می‌شود که از علائم آن می‌توان به ضعف، سرگیجه، کاهش تمرکز، تعریق زیاد، احساس لرز، سردرد و تپش قلب اشاره کرد. بنابراین با خوردن غذاهای فیبری و میوه‌ها هنگام سحر و محدود کردن نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی قند زیاد(قند های پیچیده) می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

انقباضات عضلانی: در اثر مصرف ناکافی غذاهای حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم نظیر: میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت و خرما، انقباضات ناگهانی و دردناک عضلانی در برخی افراد مستعد، ایجاد می‌گردد. که با مصرف این مواد غذایی بر طرف می شود.

  امتیاز: 0.00