منو
 کاربر Online
947 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  دوشنبه 08 خرداد 1391 [06:52 ]
  مصرف نمک را کم کنید:
 

مصرف نمک را کم کنید:

نمک، یکی از منابع اصلی سدیم است و یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است.
این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدرا مصرف روزانه نمک ۵ گرم می باشد. نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ می باشد.

یک قاشق چایخوری نمک حاوص ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم است.

در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تأمین می گردد اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می نماید.

مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود.

اثرات مضرمصرف زیاد نمک:
فشار خون بالا: ارتباط بین مصرف زیاد نمک و افزایش فشارخون بویژه در افرادی که سابقه خانوادگی فشارخون بالا دارند، بطور قطعی ثابت شده است. افزایش فشارخون، خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد.
کاهش مصرف نمک، سریعاً باعث کاهش فشار خون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهید شد.

پوکی استخوان: نمک زیاد، کلسیم را از استخوان ها جدا می کند و باعث دفع آن از ادرار می شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می شود، در نتیجه با افزایش سن، استخوان ها به راحتی می شکنند .

نگهداری مایعات بدن: مصرف نمک زیاد باعث افزایش احتباس مایعات در بدن(اِدم یا خیز) می شود. کاهش مصرف نمک در این شرایط حدود ۲ لیتر از مایعات بدن ( یا ۲ کیلوگرم از وزن بدن) را کاهش می دهد.

مهم ترین منابع دریافت نمک :
1- نمک آشپزخانه و سفره که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می شود.
2- انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و …
3- انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزیجات و …
4- انواع تنفلات شور مانند چیپس، چوب شور و …
5- لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک
6- انواع شور مانند خیارشور، کلم شور و …
7- ترشی ها
8- آجیل و مغز دانه های شور (پسته، بادام، فندوق، گردو و ….)

پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی

خود را به غذاهای کم نمک عادت دهید.
اضافه کردن طعم دهنده های طبیعی که جایگزین های خوبی برای نمک هستند، راهی آسان برای کاهش مصرف نمک است.
• میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می کنید را کاهش دهید.
• غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.
• برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و … استفاده کنید.

  امتیاز: 0.00