منو
 صفحه های تصادفی
نیاسین
فاکتوریل
کمپلکس
ولادت حضرت مهدی عج در روز جمعه
احادیث امام حسن علیه السلام
رنگیزه‌های نوری در گیاهان
رشته دامپروری
اصول کلی حفاظت در برابر پرتو زاها
زمین شناسی ساختمانی
عیب‌یابی کولر آبی
 کاربر Online
568 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  پنج شنبه 20 بهمن 1390 [13:20 ]
  تغذیه سالم
 

تغذیه سالم

تصویر
هرم غذایی

تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای متنوع از گروه‌های غذایی مختلف برای رشد و سالم ماندن.

اهمیت تغذیه سالم:
۱- تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن:
مواد مغذی علاوه بر تأمین انرژی بدن، در عملکرد مغز، قلب و ماهیچه ها نیز اهمیت دارند.
۲- کاهش ابتلا به بیماری‌ها:
مصرف میوه‌ها و سبزیجات ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.
اگر مصرف چربی‌های اشباع (روغن‌های جامد) را کم کنیم، کلسترول خون را کاهش می‌دهیم و مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

اصول یک تغذیه سالم و متعادل در دو نکته ی تعادل (استفاده ی حداقل از هر گروه غذایی) و
تنوع (انواع غذاهای متنوع از هر گروه غذایی) است.

در روز چندین بار و به اندازه کافی نان و غلات بخوریم.
بهتر است از میوه ها و سبزیجات تازه یا خیلی کم پخته شده به مقدار زیاد مصرف کنیم.
روزانه به اندازه کافی لبنیات بخوریم.
گوشت و تخم مرغ به اندازه کافی مصرف کنیم و حداقل یک بار در هفته ماهی بخوریم.
گوشت به خاطر درصد زیاد آهن و ویتامین های B1 و B6 و B12 اهمیت دارد.
چربی کمی مصرف کنیم.
در مصرف قند و شکر و نمک صرفه جویی کنیم.

  امتیاز: 0.00