منو
 کاربر Online
1413 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  دوشنبه 28 آذر 1390 [08:48 ]
  غذاهای چربی سوز
 

غذاهای چربی سوز

با سالم غذا خوردن و داشتن تغذیه صحیح می‌توان مقدار دریافت و جذب کالری را کنترل کرد؛ اما برای کاهش وزن و رسیدن به سلامت به سوزاندن کالری نیاز داریم. بعضی غذاها به سوزاندن کالری کمک می‌کنند و به آنها چربی‌‌سوز می‌گویند.

غذاهای چربی سوز غذاهایی هستند که بیشتر از مقدار کالری خودشان، موجب سوختن کالری ها می‌شوند. اگر از این نوع غذاها استفاده نکنید، به تدریج سوخت و ساز بدن کاهش یافته و سلامتی تان به خطر می‌افتد.
این مواد کاملاً طبیعی هستند و اگر به خوردن آنها عادت کنید و در کنارش ورزش مستمر داشته باشید، سوخت و ساز بدن‌تان تقویت شده و کالری بیشتر و در واقع چربی بیشتری سوزانده می‌شود. با مصرف این غذاهای چربی‌سوز تا چندین ساعت پس از ورزش، بدن همچنان به چربی‌سوزی ادامه خواهد داد. هیچ غذای بدون کالری وجود ندارد و تمامی غذاها هر چند اندک، حاوی کالری هستند؛ اما این غذاها با سوزاندن کالری مانع از تجمع و رسوب چربی در بخش‌های مختلف بدن می‌شوند.

به گفته متخصصان تغذیه و کارشناسان مواد غذایی، غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند، به سوزاندن چربی کمک می‌کنند. برخی از این مواد عبارتند از: لیمو، پرتقال، گریپ فروت، هندوانه، سیب و همچنین سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، کلم، کرفس و هویج.

ویتامین C، چربی را رقیق و از تولید و سفت شدن چربی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود بدن راحت‌تر چربی‌های رقیق و شل را از بین ببرد. برخی از میوه‌ها مانند سیب، حاوی ماده‌ای به نام پکتین هستند که چربی جذب شده توسط سلول‌ها را تنظیم می‌کند. به عبارت دیگر، پکتین جذب مواد آبکی را افزایش می‌دهد و از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در سیب از سندرم متابولیک که موجب چاقی می‌‌شود، پیشگیری می‌کند.

سوپ جو و شیر بدون چربی و غلات، بهترین مواد برای صبحانه هستند، زیرا علاوه بر اینکه حاوی مواد معدنی و فیبر و سرشار از ویتامین می‌باشند، موجب شکستن چربی در بدن نیز می‌شوند. در واقع، آنها هم انرژی بدن را تأمین می‌کنند و هم سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند.

فلفل و ادویه‌جات و ترشیجات نیز حاوی ماده‌ای هستند که ترشح هورمون‌های بدن و سوخت و ساز (سوزاندن کالری) را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از مواد غذایی که به سوزاندن چربی کمک می‌کند، سویا است. این ماده حاوی مواد شیمیایی است که از جذب چربی به داخل سلول‌های بدن جلوگیری می‌‌کند و موجب از بین رفتن کامل چربی می‌شود.

عصاره و روغن سیر نیز در افزایش سوختن کالرِی و کاهش جذب چربی مؤثرند.

غذاهای دیگر چربی سوز عبارتند از:
آب، قهوه، چای سبز، چای سیاه، عسل، مارچوبه، چغندر، لوبیا، سیب‌زمینی شیرین، عدس.

روغن ماهی، یکی از موادی است که با مصرف آن می‌توانید در ماه دست‌کم ۲ -۳ کیلو از وزن خود را کاهش دهید.
پرهیز از نمک و شکر نیز به دفع چربی کمک می‌کند.

هل نیز حاوی ماده‌ای است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن و سوختن چربی‌ها می‌شود.

کلسیم موجود در فرآورده‌های لبنی بدون چربی مثل شیر، پنیر و ماست نیز وزن را کاهش داده و چربی موجود در سلول‌ها را تجزیه می‌کند. رژیم غذایی غنی از لبنیات و محدودیت جذب زیاد کالری تقریباً سوخت و ساز و دفع انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. مصرف روزانه ۳ -۴ وعده محصولات لبنی در کاهش وزن بسیار مؤثر است.

بهترین مواد برای سوزاندن چربی شکم، پروتئین و غذاهای حاوی فیبر زیاد هستند؛ زیرا بدن برای هضم پروتئین، انرژی بیشتری صرف می‌کند. تخم‌مرغ علاوه براینکه حاوی ویتامین B12 می‌باشد، به سوزاندن چربی کمک می‌‌کند.

  امتیاز: 0.00