مدل ون هیل همانند مدل های ترتیبی مراحل مختلف رشد پیاژه (1960) و مراحل تفکر بلوم (1974) ، با در نظر گرفتن گامهای رشد مفاهیم هندسه در فراگیران امکان یادگیری را افزایش داد. چرا که ون هیل در تحقیقات خود متوجه شد که استدلالهای رسمی در هندسه به صورت طبیعی در کودکان اتفاق نمیافتد و یک نظام تربیتی مورد نیاز است. پنج مرحلهی تفکر هندسه که وی معرفی کرد شامل تشخیص، تجزیه و تحلیل، استدلال غیر رسمی، استدلال رسمی و بیان ریاضی میباشد.
به نقل از هوفر (1981) در متون استانداردهای آموزشی هندسه از دانشآموزان انتظار میرفت از ابتدا از استدلالهای استنتاجی رسمی استفاده کنند. که خوش بختانه در دههی اخیر برنامههای درسی در متون هندسه تغییر ایجاد کرده و آن را بهبود بخشیدهاند. بطوریکه با مدل ون هیل سازگار بوده و شامل سه مرحله نخست و فرآیند کشف شده است. چیزی که وعدهی بزرگتری است این است که به موازات آن توسعهی نرمافزاری هندسه که شامل مدل ون هیل میشوند امکان ارائهی نرمافزارهای هندسه پویا را فراهم آورده است.
از نظر کولتز (1991) هدف اصلی Sketchpad بر اساس گفتهی طراحان آن، رشد دانشآموزان از طریق گذراندن مراحل مدل ون هیل بوده است. کیسین (1995) و مککوی (1992) این نسل از نرمافزارها را تسهیل کننده رسیدن به مراحل سطح بالای تفکر حل مسئله دانستهاند.
اگر چه بسیاری از تحقیقات پیشین بر Logo و Geometric Supposer متمرکز بودهاند، کاپوت (1992) پیشنهاد انجام مطالعات هدایت شدهای را که شامل دو نرمافزار فوقالعاده Geometer`s Sketchpad و Cabri Geometryمیشود را ارائه داد.
لازم است این نوع از ابزارهای نرمافزاری باز-پاسخ مبنایی برای برنامه درسی قرار گیرند.
منبع
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!