در بسیاری از موردها مکان و سرعت تابعهای معلومی از زمان نیستند. ولی شتاب تابع معلومی از زمان است. چگونه میتوانیم مکان و سرعت را از تابع شتاب بیابیم؟ این مسئله در موقع راهبری یک هواپیمای مسافربری بین امریکای شمالی و اروپا پیش میآید . خلبانان باید مکان خود را در تمام زمانها به طور دقیق بدانند ، ولی یک هواپیمای مسافربری روی اقیانوس به طور معمول خارج از گسترهی دستگاههای راهبری رادیویی روی زمین و رادار کنترل ترافیک هوایی است. هواپیمای مسافربری برای تعیین مکان خود حامل دستگاهی است به نام سامانهی راهبری لختی (Inertial Navigation System) که شتاب هواپیما را اندازه میگیرد.
این اندازهگیری به طور عمده به همان روشی انجام میشود که وقتی شما در یک اتومبیل نشستهاید ، حتی اگر چشمان شما بسته باشد ، میتوانید تغییر سرعت را احساس کنید. با داشتن این اطلاعات و دانستن مکان آغازی هواپیمای مسافربری (برای مثال یکی از دروازههای خروجی فرودگاه) و سرعت آغازی آن (که وقتی هواپیما در دروازه خروجی متوقف بوده برابر صفر است) ، INS سرعت و مکان هواپیما را در تمام زمانها در طول پرواز محاسبه میکند. (هواپیماها برای راهبری هوایی به سامانهی مکانیابی جهانی یا GPS نیز مجهزند ، ولی از این دستگاه به جای INS استفاده نمیشود ، بلکه مکمل آن است.)
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!