این تکنیک را آریز Ariz مینامند که شامل یک فهرست است که حدوداً 85 روش گام به گام دارد و باعث میشود که یک مسالهی پیچیده به یک نقطه ختم شده و از این رو، این تکنیک باعث سادهتر شدن راه حل میشود. اصولآً مسایل پیچیده فقط با 2 مرحله حل نمی شوند .مسایلی که خیلی سخت و پیچیده هستند و نمی توانیم آن ها را با هر روش یا ابزاری حل کنیم، می توانیم از روش تریز triz استفاده کنیم که باعث آسان شدن یا تسهیل فرایند حل مساله میشود به این صورت که دراین روش از الگوریتم استفاده میکنیم تا مسایل را سادهتر و سادهتر کنیم. تکنیک آریز ariz یک معادله نیست بلکه یک فرایند ترکیبی مرحلهای است که از شما سوالاتی را در خصوص یک مجموعه یا یک سری از پرسشها میکند که اجزا و بخشهای متفاوت تریز را تکمیل کرده و آن صورت را به صورت یکپارچه و متحد الشکلی در میآورد. تکنیک آریز یک فرایند حل مسالهی بسیار بیطرفانه است به طور مثال در این تکنیک راه حلها سوای بیان مساله تصور میشوند. این تکنیک شما را در یک وضعیتی قرار میدهد که ماهیت مساله ای که ناشناختهاست را تصور کنید. آریز باعث میشود که شما مسالهی خودتان را دوباره نگاه کنید و آن را با دید شفاف و روشنتری ببینید. در واقع آریز یک فرایند فرمول سازی مجدد یک مسالهاست که تابع علم منطق و نظم دهی مجدد می باشد و به طور مداوم به تفسیر مجدد مساله می پردازد، مسایلی که در ذات آنها تعارض یا تضاد وجود دارند.
این تکنیک به دنبال ایجاد قدرت تخیل یا تصور برای درک و فهمیدن نتیجهی نهایی و مطلوب یک مساله است و به نوعی در وهله نخست، تعارض را شکل میدهد و سپس به دنبال این است که چگونه میتوان آن تعارض را برطرف کرد. بنابراین، این تکنیک، به دنبال تدبیر و راه چاره برای امور متناقضی است که خود به دنبال ایجاد و حل آن هستیم. درواقع با تضادی که درمساله ایجاد میکنیم، میخواهیم فرمول جدیدتر و روش ابداعی حل آن را پیدا کنیم. این تکنیک 9 مرحله دارد که در 3 بخش طبقهبندی میشود.
1- ترکیبسازی مجدد مسالهی اصلی
الف – تجزیه وتحلیل سیستم موجود
ب- تجزیه و تحلیل منابع و امکانات
ج- تعریف نتیجهی ایده آل و مطلوب و فرمولسازی مجدد تناقضات فیزیکی و مادی
2- برطرف کردن تناقضات فیزیکی و مادی
الف- تکنیک و جدا کردن تناقضات فیزیکی و مادی
ب- به کار گیری علوم پایه و بررسی اثرات و نتایج و قاعده مند کردن آن
ج- تغییر دادن مسایل کوچکتر
3- تجزیه و تحلیل راه حل مساله
الف – مرور کردن راهحل و تجزیه و تحلیل آن و برطرف کردن تناقضات فیزیکی و مادی
ب- تفکر در خصوص کاربردی کردن راه حل.
ج- دوره کردن مراحل و کاربردی کردن مساله با شرایط واقعی زندگی روزمره طبعاً تکنیک آریز برای زمانی به کار میرود که سایر راه حلها پاسخگوی ما نباشند و مساله ی موجود بسیار سخت و پیچیدهباشد.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!