مسایل آزاد به صورت تعریف و بیانشان، به خوبی معرّف نیستند و به شکل دقیقی تعریف نمیشود. مرزهای مبهم و نامشخصی دارند و ادراک آنها با حالتهای مختلف برای افراد، متفاوت خواهد بود. فردی که در جلسهی خلاقیت نقش تسهیل کنندهی جلسه و راهنما را دارد مجبور است که در آغاز جلسه یک توضیح و تعریف مناسب و درستی را درمورد مساله ارائه کند و به نوعی باید تعریف مجدد مساله از طریق موضوع باشد. این تکنیک توسط تئودور ریکارد tudor rickads طراحی شده و میخواهد به کسی که حل کنندهی یک مساله است کمک کند تا تعاریف مجدد اولیه و خلاق یک مساله را از طریق یک سری از سوالاتی که باعث شوند تا از روشهای ذهنی و روانی غیر منتظره و پیش بینی نشده استفاده شود را ارائه کند.
در این روش تاکید بر لحن گفتار و تحلیل و ایجاد انگیزش و به کارگیری امور غیر معقول است و فهرست زیر متشکل از جملات برانگیزاننده ای است که در ان راه کمک کننده است:
1- معمولاً بیش از یک راه برای نگاه کردن به یک مساله وجود دارد و شما هم چنین میتوانید این را به عنوان ... تعریف کنید ( جای خالی نمایان گر تعاریف متعددی است که میتوان برای یک مساله پیدا کرد).
2- ..... اما نقطه ی اصلی مساله ......... است .
3- آن چه را که به صورت واقعی میخواهم انجام بدهم ....... است .
4- اگر من میتوانستم تمام قوانینی را که درعالم واقعیت وجود دارند (قوانین فیزیکی و اجتماعی و غیره و...) تغییر دهم، در آن صورت من میتوانستم سعی و تلاش کنم که آن مساله را توسط ....... حل کنم.
5- راههای نگاه کردن غیر عادی و عجیب تر به این مساله ...... ممکن است باشد. برای به کار بردن این تکنیک ها ، سعی کنید روش و فرایند سادهی زیر را دنبال کنید.
1- یادداشتهایی را که لازم میدانید، خواه این یادداشتها کوتاه باشند یا بلند، روی یک ورقه کاغذ بنویسید. از یک موضوع آزاد که برای شما اهمیت دارد شروع کنید.
مساله باید یک چیز باشد، چیزی که شما به آن علاقه داشته باشید و در پی آن چندین پاسخ احتمالی و ممکن را برای آن ارائه کنید.
2- با برگشتن و رجوع به مسالهی خاص خودتان، در زمان خودتان ، عبارات بالا را کامل کنید. اگر چیزی به ذهنتان نمیآید تا بیان مساله خاصی را ارائه کنید، به بیان مسالهی دیگری بپردازید.
3- این نکته میتواند برای شما سودمند و مفید باشد که در این مرحله یک مهلتی به خود بدهید تا با استفاده از زمان، دست به تامل و بررسی مطلب بزنید.
4- به تعریف اولیه خودتان یعنی تعریف شمارهی 1 برگردید و ببینید که آیا این تعریف با تعریف دوبارهی شما ارتباطی دارد و برای بیان مساله کمکی کرده است؟ آیا شما اکنون مساله را از یک زاویهی متفاوتی میبینید؟ در این حال، ایدهها و طرحهای خود را یادداشت کنید.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!