منو
 کاربر Online
324 کاربر online
 : تربیت بدنی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   دبیر گروه تربیت بدنی   در :  سه شنبه 02 شهریور 1389 [10:43 ]
  معرفي ورزش پيلاتش(1)
 

تاريخچه پيلاتس:

__نام شیوۀ پیلاتوس برگرفته شده از نام مبتکر آن ژوزف پیلاتوس، مي باشد ،ژوزف در مونشن گلادباخ ،

شهري كوچك در حومه دوسلدورف آلمان متولد شد. او كودكي ضعيف و مريض بود كه از بيماريهايي مانند

راشيتيسم، آسم و تبهاي روماتيسمي رنج مي برد .نام فاميلي او پيلاتو pilatu تلفظ مي شد كه ريشه

يوناني دارد . ولي بعدها پدرش آنرا به پيلاتس تغيير داد . پدرش برنده جايزه ژيميناستيك بود و مادرش يك

متخصص اعصاب .

روزي يك پزشك به ژوزف يك كتاب اوراق و قديمي در مورد اناتومي بدن داد ، به گفته خود او: من تمام

اعضاي بدن را از روي كتاب ياد گرفتم. هر اندامي را كه ياد مي گرفتم حركت مي دادم . در آن زمان كودكي

ساعتها در جنگل پياده روي مي كردم و حركات حيوانات را نگاه مي كردم، اينكه چطور حيوانات اندام خود را

بكار مي برند و حركت مي كنند.

بگفته خود او وي حركات ورزشي شرق و غرب را عميقا مطالعه كرده بود . در سن 14 سالگي چنان روي

اندام خود فعاليت كرده بود كه از تصوير بدن او براي نمايش آناتومي استفاده مي شد .


در زمان نوجواني و دوراني كه هنوز در آلمان بود در رشته هايي مانند بوكس ، ژيميناستيك،اسكي، و

شيرجه فعاليت مي كرد.


در سال 1912 براي تعليمات بيشتر به انگلستان سفر كرد . در آنجا بعنوان يك بازيگر در سيرك كار مي كرد

. تا سال 1914 او و گروهش در سرتاسر انگلستان برنامه اجرا كرده بودند. او و برادرش در سيرك نمايش

يوناني اجرا مي كردند .


در سال 1914 با شروع جنگ جهاني اول او بهمراه ديگر تبعه هاي آلماني دستگير و در بازداشتگاههاي

لانكستر بازداشت شدند در همان جا او به هم قطارانش آموزش كشتي و دفاع شخصي مي داد. با اين

هدف كه نيروي بدني آنها از زمان ورود به بازداشتگاه بيشتر مي شود در همانجا بود كه او روش ورزشي

خود را كه بعدها `كنترولوژي` ناميده شد ، طراحي كرد در همان دوران او به بازداشتگاه ديگري منتقل شد

و تقريبا به عنوان پرستار با زندانيان زيادي كه داراي بيماريهاي شايع زمان جنگ و حبس بودند كار مي كرد .

سپس او شروع به ساخت وسايلي كرد كه با اين افراد توانبخشي كار كند . اين وسايل از تختها و فنرهاي

قديمي و ابزار خراب و كهنه بيمارستان بودند كه از آنها بعنوان وسايل و تجهيزات توانبخشي استفاده مي

كرد .

در سال 1918 آنفولانزاي مرگزا و خطرناكي سراسر دنيا را فرا گرفت و ميليونها نفر را طعمه خود كرد كه

فقط دهها و صدها نفر در انگلستان قربانيان اين بيماري بودند.

افراد ژوزف با اينكه اين بيماري در سطح بازداشتگاه بسيار شيوع پيدا كرده بود همگي جان سالم بدر

بردند .بعد از پايان جنگ ژوزف به آلمان بازگشت و در بخش دفاع شخصي ارتش هامبورگ براي پرورش

نيروهاي پليس شروع به كار نمود علاوه بر اين بطور خصوصي نيز روي افراد عادي تمرين مي كرد .

او مي گفت: زماني كه به آلمان برگشتم تمامي اين دستگاهها را اختراع كردم و تا سال 1925 آنجا ماندم

و با افراد مبتلا به رماتيسم كار و تمرين مي كردم .


من فكر كردم چرا از قدرت و نيروي زياد بدني استفاده نكنم و حركاتي را طراحي كردم كه با اجراي بسيار

آهسته بطوري كه بخشهاي بسيار عميق عضلات درگير شوند و نتايج مثبتي را شاهد بودم.

در همان دوران بود كه ژوزف با رودولف فون لابن آشنا شد .

وي يكي از متخصصان بزرگ حركت شناسي بود .او چندين حركت ژوزف را در تمرينات و كار خود بكار برد و

شماري ديگر از متخصصان بنام نيز تمرينات او را در گرم كنندهاي ورزشي خود استفاده مي كردند .در سال

1925 از او دعوت شد تا ارتش جديد آلمان را تمرين و ورزش دهد و لي از آنجايي كه او از سيستم

سياسي آلمان راضي نبود تصميم به ترك كشور نمود.با كمك چند تن از دوستانش قادر به ترك آلمان و

سفر به آمريكا شد.در راه سفر به آمريكا با كلارا (همسر آينده اش) آشنا شد .

كلارا معلم يك مهد كودك بود و از دردهاي آرتروزي بشدت رنج مي برد ژوزف با تمرينات اختصاصي خود

دردهاي كلارا را از بين برد .

پس از ورود به امريكا و شهر نيويورك در سال 1926 آنها در خيابان هشتم اين شهر مركز ورزشي خود را

باز كردند. درست در محلي كه چنديد مركز ورزشي و بخصوص باله وجود داشت در همان جا بود كه ژوزف

علم كنترلوژي را بعنوان بخش اصلي تمرينات ورزشكارانش قرار داد .بسياري از مربيان و سر مربيان ،

ورزشكاران آسيب ديده خود را جهت ترميم اندام آسيب ديده نزد او مي فرستادند .

بسياري از مربيان نيز براي افرودن تعادل و قواي بدني ، شاگردان خود را به شركت در كلاسهاي ژوزف

تشويق مي كردند.

ژوزف پيلاتس يكي از هواداران سلامتي و ورزش بود از هرگونه آلودگي سيگار، الكل و ... اجتناب مي

كرد.بارها در سرماي زمستان اورا فقط با يك شلوار ورزشي كوتاه در حال دويدن در خيابانهاي نيويورك مي

ديدند .در ژانويه 1966 ساختمان آنها آتش گرفت . ژوزف براي نجات وسايل ورزشي به ساختمان برگشت

كه ناگهان كف ساختمان زير پايش آتش گرفت و ريزش كرد و او براي مدتي طولاني از ميله اي آويزان مانده

بود تا بالاخره ماموران آتشنشاني وي را نجات دادن گفته مي شود اين واقعه كمك بسيار زيادي به مرگ او

در سال 1967 در سن 87 سالگي كرده است.همسرش كلارا كه در امر مربيگري و صبر و حوصله چيزي از

ژوزف كم نداشت به اداره مركز ورزشي تا 10 سال بعد و زمان مرگ خودش در سال 1977 ادامه داد .

تعريف پيلاتس بطور مختصر

ورزش پيلاتس از مجموعه تمرينات ورزشي تخصصي تشکيل يافته است .اين تمرينات بدن و مغز را به گونه

اي درگير مي کند که قدرت و استقامت تمام اعضاي بدن بالارفته و عميق ترين بخش عضلات بدن را مورد

هدف قرار مي دهد . تمرينات پيلاتس با فکر و درايت فرد به آن حرکت خاص برروي عضله مربوطه و

چگونگي اجراي آن است . به مرور زمان با اجراي مکرر حرکات ، مغز انسان بدن را بهتر درک مي کند و آنرا

توانمندتر و متعادل تر مي سازد .همچنين حرکات پيلاتس عضلات و مفاصلي را مورد هدف قرار مي دهد که

در فعاليت هاي روزانه درگير هستند مانند : راه رفتن ،حمل کردن بار ،خم و راست شدن ، با اجراي مکرر

تمرينات پيلاتس طرز صحيح انجام حرکات روزانه در بدن ثبت مي شود . پيلاتس حرکات ورزشي را به

شکلي آموزش مي دهد که مانع ايجاد صدمات ورزشي گردد .


پيلاتس،روش تمريني است متشكل از ورزشهايي است كه تمركز روي پيشرفت انعطاف ، قدرت و تعادل

در تمام اندامهاي بدن دارند بدون اينكه عضلات از فرم طبيعي خود خارج شود اين روش تمريني از حركات

كنترل شده اي تشكيل شده كه بين بدن و مغز هارموني فيزيكي ايجاد كرده و توانايي بدن افراد را در هر

سن بالا مي برد علاوه بر اين كساني كه ورزش پيلاتس را انجام مي دهند خواب بهتر عصبانيت كمتر

استرس و خستگي كمتر خواهند داشت .

از آنجا كه اين روش تمريني در وضعيتهاي ايستاده،نشسته و خوابيده بدون طي مسافت و پرش و جهش

انجام مي گيرد آسيبهاي ناشي از صدمات مفصلي را كاهش مي دهد زيرا حركات ورزشي در دامنه هاي

حركتي در سه وضعيت فوق با اجراي تنفسهاي عميق و انقباضهاي عضلاني انجام مي گيرد اين ورزش

همچنين با افزايش حجم عضلاني بدن كاهش ورزش را تسريع مي كند و مي تواند مكملي براي ساير

ورزشها و تمرينات شما باشد.

اما چرا پيلاتس به چنين پديده موفقيت آميزي تبديل شده است ؟

چگونه اين ورزش نا شناخته امروزه تبديل به يك روش تكميلي ورزشي به شكل همگاني و حتي خانگي

شده است ؟!

بسيار ساده ،گفتار صادقانه پيلاتس و اينكه اين ورزش بسيار عالي عمل مي كند و به تمام وعده هاي خود

عمل مي كند .

افراد در هر وضعيتي كه باشند،ورزشكار حرفه اي يا تازه كار ،خانمهاي خانه دار يا آقايان كارمند پر مشغله

اگر ورزش پيلاتس را آغاز كنند اطمينان مي دهيم كه نتيجه مثبت آن را خواهند ديد با شروع پيلاتس مي

توان قدم به قدم به تغيير ظاهر ، اجراي صحيح حركات ، بدن جديد تر و بهتر ، متوازن، صاف و كشيده ،

بلند تر و باريك تر و انعطاف پذير تر با يك قدرت پنهاني دست يافت.

اعتقاد پيلاتس از تقويت قواي بدني كسب و حفظ بدني سالم و ذهني سالم براي اجراي خوب كارهاي

روزهانه و ديگر فعاليتهاي بدني است.

فوايد اين ورزش:

ideaتقويت سيستم ايمني بدن

ideaتقويت قواي بدن در جهت رهايي فكر و ذهن از افكار منفي (در پيلاتس مديتيشن و رهايي عضله

وجود ندارد و اين امر در حين انجام تمرينات ورزشي ايجاد مي گردد)

ideaكاهش دهنده دردهاي مهره اي و كمر

ideaايجاد كشيدگي در ظاهر اندام

ideaبوجود آورنده شكل ظاهري بهتر اندام

ideaشكم صاف و كمر باريك

ideaپيشرفت انعطاف و تعادل

ideaافزايش قابليت تحرك مفاصل

ideaحجيم كردن فضاي ريه و بالا بردن قابليت تنفس

ideaتقويت سيستم قلبي و عروقي

ideaبالابردن دامنه حركتي مفاصل و عضلات__

منبع : انجمن ورزشي پيلاتس

  امتیاز: 0.00