منو
 کاربر Online
439 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  یکشنبه 31 مرداد 1389 [07:13 ]
  تکنیک فهرست های بازبینی
 

تکنیک فهرست های بازبینی یا چک لیست ها :checklist

فهرست بازبینی مجموعه ای از موارد یا بندهایی است که برای این استفاده می شوند تا به یک فکر کننده ی خلاق ، راههای ممکن و موجود برای حل مسایل و نحوه ی دسترسی به آن ها را مشخص و یاد آوری کند . با وجود چنین فهرستی است که یک فرد فکر کننده ی خلاقیت از خودش می پرسد که : آیا من از این فهرست استفاده کرده ام ؟ آیا من چگونه می توانم این فهرست را تغییر بدهم یا به طور دقیق آن را به کار ببرم ؟ این فهرست چه اثراتی روی نظرات من یا ایده های من برای حل مساله دارد؟
در اینجا تعدادی از این فهرست بازبینی عنوان می شوند که شما می توانید با روش خودتان آن را تکمیل کنید و
برای حل مسایل خاص خودتان از آن ها استفاده کنید یا برای کاری که انجام می دهید آنها را به کار ببرید .
1- حواس پنجگانه :
الف – حس لامسه : احساس کردن، بافت وپوست ، فشار ، حرارت، لرزش و ارتعاش
ب- چشیدن و مزه کردن : بو مزه یا طمع ، شیرینی ، شوری یا تلخی .
ج- بویایی: بوی خوش و معطر .
د- بینایی : دیدن ، درخشندگی ، رنگ ، حرکت و جنبش ، نشانه و علامت .
2- نیازهای انسانی :
الف – آرامش جسمانی و بدنی : غذا ، پوشاک ، مسکن ، سلامتی ، گرمی و حرارت .
ب- آرامش هیجانی : امنیت ، محفوظ بودن و اطمینان داشتن ، آزادی و رهایی از ترس ، عشق و عشق ورزیدن
ج- آرامش اجتماعی : معاشرت ، دوستی ، فعالیت اجتماعی و همکاری جمعی .
د- آرامش روانی : عزت نفس ، غرور و ستایش ، بازشناسی و شناخت ، قدرت ، اتکا به خود ، کنترل زندگی .
ه- آرامش روحی : ساختار اعتقادی ، اصل نظم در هستی.
( توجه داشته باشید که برخی از این نیازها د رحد مرزی هستند مانند لذت بردن ، فعال بودن یا فعالیت ، تفریح و تفرج ..)
3-نسبت های مادی یا فیزیکی :
الف – شکل ب- رنگ ج- ترکیب و بافت د- مواد ومصالح- وزن- م- نرمی... زبری و سختی
ن- انعطاف و- استحکام و ثبات (گردش و چرخیدن ، تجزیه و فاسد شدن ، تبخیر شدن ، بی رنگ شدن و غیره )
ه- فواید و سودمندی (چیز خوردنی و خوراکی ، ابزار و غیره ...)
ی- حالت (پودر شدن ، حل شدن ، تراشیدن ، زنگ زدن )
4- طبقه بندی عقلانی و استدلالی به روش ارسطو :
الف – ماده ی اصلی یک چیز یا جوهر : آن چیست و چه چیزی باعث یگانگی و فردیت آن می شود ؟
ب- کمیت و حجم : چند تا ؟ چقدر؟ با چه درجه و میزانی ؟
ج- ارتباطات : مشتقات و ریشه ی آن ، اهمیت و درجه ی آن ، مقایسه و سنجش ...
د- کیفیت : ارزش ، نسبت ها ، شکل ، روش و عادت ها
ل- عمل : چه انجام می دهد یا چه می کند؟
م- اثر گذاری ها : چقدر معتبر است ؟ نگرش دیگران به آن چیست ؟
ن- مکان : آن کجاست ؟ کجا قرار د ارد؟
و- زمان :چه وقتی رخ می دهد ؟ حالا؟ در آینده ؟ یا گذشته ؟
ه- موقعیت : ایستاده و سر پا؟ نشسته و ساکن ؟ ظاهر و آشکار ؟ مخفی یا پنهان؟
ی- وضعیت و حالت : در حال تغییر ، متناوب و بی برنامه ، با برنامه و منظم و...
5- تفسیر عمومی و کلی :
این فهرست پیشنهاد شده هنگامی که ما با چندین مساله ی فردی یا خاص مواجه می شویم و می باید چندین عامل یا متغیر را نیز لحاظ کنیم می باید عریض و طویل تر شود و ما باید مطمئن شویم که چیزی از قلم نینداخته ایم . ذهن ما تقریباً در یک آن می تواند فقط به 7 موضوع یابند فکر کند و لذا این فهرست خیلی کمک می کند که فکر کنندهی خلاق ، ترکیبی از موارد را برای تفکرش در اختیار داشته باشد. حتی در کارهای عادی نیز چنین فهرستی می تواند کمک خوبی به فرد داشته باشد .
اکنون خودتان تلاش کنید و به یکی از موارد مساله آفرین ذیل پاسخ دهید . مفهوم یا مفاهیمی را که می خواهید به کار ببرید را فهرست کنید و توضیح دهید که آن را چگونه به کار برده اید؟
مساله :نام گذاری یک فراورده در کارخانه :
یک شرکت بزرگ تجاری ، یک غلات صبحانه را تولید کرده که با تکه ها ی کلفت و ضخیم گندم ساخته شده است و به جای این که این محصول برای بچه ها یا بزرگسالان تهیه شده باشد برای افراد 13 تا 19 سال آن را تولید کرده است و می خواهد که مشتریانش د راین دامنه ی سنی باشند . اکنون وظیفه شما این است که 10 نام برای این محصول انتخاب کنید و سپس از بین آن ها یکی را پیشنهاد دهید . د رچند جمله توضیح بدهید که چرا این نام را از بین آن ها برگزیده اید و سپس یک آگهی را برای این کار در یک پارگراف طراحی کنید تا بتوانید آن افراد را به طرف این محصول جلب کنید.
مساله : نامگذاری یک کارخانه یا یک شرکت :
یک شرکت جدید که محصول ترکیب و ادغام دو شرکت دیگر بوده است ، به وجود آمده و احداث شده است.شرکت جدید در حال حاضر به کار تهیه ی غذا و محصولات غذایی مشغول است مانند کیک ، نان، غلات، سوپ و... یکی از آن کارخانه ای قبلاً به محصولات خانگی می پرداخته مانند لامپ روشنایی ، تلفن ، ماشین ظرفشویی و مواد شوینده و کارخانه ی دیگر قبلاً به تولید دستکش های ماشین و.. مشغول بوده است . اکنون وظیفه ی شما این است که یک نام جدید برای این شرکت انتخاب کنید که جذاب باشد ، به راحتی د رحافظه باقی بماند و اختصاصی یا خاص باشد و اگرممکن باشد ، انعکاس دهنده ی نوع محصولات شرکت نیز باشد . لذا 10 نام را برای این کار پیشنهاد بدهید و سپس یکی را که بهترین نام به نظر می رسد را انتخاب کنید در چند جمله توضیح دهید که چرا این نام بهترین نام است . در انتها نیز یک شعار تبلیغاتی برای نام جدید ابداع کنید .

  امتیاز: 0.00